Wstęp do teorii afektów 1500-SZD-WDTA
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi nurtami jednej z najszerzej wykorzystywanych we współczesnej humanistyce teorii, której podstawową kategorią jest zdolność człowieka do odczuwania emocji. Będziemy czytać teksty oraz oglądać materiały wizualne, które analizują i/lub ilustrują afektywność ludzką w różnych ujęciach kulturowych: doświadczania kolektywnych emocji, aktu przeżycia dzieła sztuki, emocjonalnych aspektów budowania więzi i funkcjonowania społecznego człowieka oraz splotu emocji z kulturą neoliberalnego kapitalizmu.
Zajęcia rozpoczną się od wspólnego omówienia podstawowych tekstów dotyczących afektów oraz wprowadzenia podstawowych pojęć takich jak: struktura uczucia, afekt, emocja. Następnie będziemy czytać najbardziej znane teksty napisane w nurcie teorii afektu, którym towarzyszyć będą projekcje materiałów wizualnych (film fabularny, dokument o sztuce, reklama), ilustrujących poruszane w nich kwestie. Będziemy przyglądać się afektom w ujęciu ideologicznym, relacyjnym oraz zastanawiać się nad ich potencjałem politycznym.
Podczas zajęć będziemy zwracać uwagę na kontekst historyczny pojawienia się teorii afektów oraz na jej wewnętrzne napięcia i niespójności. Będziemy również analizować przydatność tej teorii do analizy różnych zjawisk i aspektów kultury oraz badać punkty wspólne między teorią afektów a innymi wiodącymi teoriami wykorzystywanymi we współczesnej humanistyce, takimi jak nowy materializm, ekokrytyka, posthumanizm i neuronauka.
Dopuszczalna liczba nieobecności: 2.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: zna i rozumie
P8S_WG.1 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe - właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
P8S_WG.2 główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub arty¬stycznych, w których odbywa się kształcenie
P8S_WG.3 metodologię badań naukowych
P8S_WK.1 fundamentalne dylematy współ¬czesnej cywilizacji
Umiejętności: potrafi
P8S_UW.1 wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfiko¬wania, formułowania i innowa¬cyjnego rozwiązywania złożo¬nych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badaw-czym, a w szczególności:
- definiować cel i przedmiot badań naukowych, formuło¬wać hipotezę badawczą,
- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować,
- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
P8S_UK.1 komunikować się na tematy spe¬cjalistyczne w stopniu umożliwia¬jącym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym
P8S_UK.4 uczestniczyć w dyskursie nauko¬wym
P8S_UK.5 posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne: jest gotów do
P8S_KK.3 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
P8S_KR.1 podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym:
- prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny,
- respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz znajomość wymaganych lektur i materiałów wizualnych.
Literatura
Lisa lektur:
Akers, Matthew et al. Marina Abramović: The Artist is Present. HBO Documentary Films and Music Box Films, 2012.
Benjamin, Jessica. The Bonds of Love: Psychoanalysis, Feminism, and the Problem of Domination. Pantheon Books, 1988.
Ahmed, Sara. The Promise of Happiness. Durham, NC: Duke University Press, 2010.
Berlant, Lauren. “Affect is the New Trauma.”
Berlant, Lauren. Cruel Optimism. Durham, NC: Duke University Press, 2011.
Bowlby, John. The Making and Breaking of Affectional Bonds. London: Tavistock, 1979.
Brennan, Teresa. The Transmission of Affect. Cornell University Press, 2004.
Clough, Patricia. “The Affective Turn: Political Economy, Biomedia, and Bodies.” The Affect Theory Reader, edited by Melissa Gregg and Gregory J. Seigworth, Duke University Press, 2010, pp. 206-225.
Cvetkovich, Ann. Depression: A Public Feeling. Durham, NC: Duke University Press, 2012.
Figlerowicz, Marta. “Affect Theory Dossier: An Introduction.” Qui Parle: Critical Humanities and Social Sciences 20, no. 2 (Sping/Summer): 3–18.
Hochschild, Arlie. The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling. Oakland, CA: University of California Press, 2012.
Illouz, Eva. Cold Intimacies: The Making of Emotional Capitalism. Cambridge: Polity, 2007.
Lasch, Christopher. The Culture of Narcissism: American Life in an Age of Diminishing Expectations. New York: W.W. Norton, 1991.
Leys, Ruth. “The Turn to Affect: A Critique.” Critical Inquiry, 37,
434–72, 2011.
Massumi, Brian. Parables for the Virtual: Movement, Affect, Sensation. Durham, NC: Duke University Press, 2002.
Seigworth, Gregory J., and Melissa Gregg. “An Inventory of Shimmers.” The Affect Theory Reader, edited by Melissa Gregg and Gregory J. Seigworth, Duke University Press, 2010, pp. 1–25.
Spinoza, Baruch. Ethics (fragments)
Tomkins, Silvan. Affect Imagery Consciousness. Vol. 1 & 2 New York: Springer, 1962 & 1963.
Williams, Raymond. On “The Structure of Feeling.”
Winnicott, Donald. “The Capacity to Be Alone.” The Maturational Process, 28–35. New York: International Universities Press, 1958.
Winnicott, Donald. “Creativity and Its Origins.” Playing and Reality, 87–114. London: Tavistock, 1971.
Lista lektur może być zmodyfikowana po uzgodnieniu ze studentami.
W cyklu 2023Z:
Lisa lektur: Akers, Matthew et al. Marina Abramović: The Artist is Present. HBO Documentary Films and Music Box Films, 2012. Lista lektur może być zmodyfikowana po uzgodnieniu ze studentami. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Język wykładowy Angielski lub polski z wymogiem czytania w języku angielskim, w zależności od preferencji grupy. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: