Teorie aktów mowy - interpretacje i zastosowania 1500-SZD-TAMIIZ
W ramach zajęć zostaną zaprezentowane wybrane interpretacje Austinowskiej teorii aktów mowy, krytyka jej poszczególnych elementów i alternatywne propozycje teoretyczne. Zakres tematyczny kursu może zostać dostosowany do zainteresowań i potrzeb badawczych uczestników, ale zasadniczo będzie obejmował następujące zagadnienia:
1. Pragmatyka jako obszar badań lingwistycznych
2. Prekursorzy teorii aktów mowy
3. Austin: lokucja, illokucja, perlokucja
4. Searle: klasyfikacja illokucji
5. Treści propozycjonalne: konwencjonaliści vs. kontekstualiści
6. Treść propozycjonalna vs. moc illokucyjna
7. Wskaźniki illokucyjne
8. Intencje illokucyjne
9. Pośrednie akty mowy
10. Efekty perlokucyjne
11. Interakcyjna teoria aktów mowy
12. Akty mowy w kontekstach dyskursywnych
13. Wypowiedzi fikcyjne jako rzekome asercje
Na zajęciach zostaną wykorzystane następujące metody dydaktyczne: pogadanka, wykład konwersatoryjny, referat, dyskusja
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: zna i rozumie
P8S_WG.1 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe pragmatyki językowej
P8S_WG.2 główne tendencje rozwojowe lingwistycznej teorii aktów mowy
P8S_WG.3 metodologię badań pragmalingwistycznych
Umiejętności: potrafi
P8S_UW.1 wykorzystywać wiedzę do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
- definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą,
- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować,
- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
P8S_UK.1 komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym
P8S_UK.4 uczestniczyć w dyskursie naukowym
Kompetencje społeczne: jest gotów do
P8S_KK.3 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
P8S_KR.1 podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym:
- prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny,
- respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział w zajęciach (dopuszczalne są 3 nieobecności) i wygłoszenie 20 min. referatu na temat ustalony z wykładowcą na początku semestru.
Zaliczanie poprawkowe: Doktorant zalicza materiał w formie ustalonej z wykładowcą.
Literatura
Ariel, Mira (2010): Defining Pragmatics. Cambridge: CUP.
Austin, John L. (1962): How to Do Things With Words. Oxford: Clarendon Press.
Austin, John L. (1993): Jak działać słowami? w: Mówienie i poznawanie, tłum. B. Chwedeńczuk. Warszawa: PWN.
Bach, Kent (2005): Context ex Machina. [W:] Szabo, Z. G. (red.), Semantics versus Pragmatics. Oxford: OUP, 15-44.
Bach, Kent, Harnish, Robert M. (1979): Linguistic Communication and Speech Act. Cambridge, Mass.: MIT Press.
Bogusławski, Andrzej (2021): Lingwistyczna teoria mowy. Preliminaria. Warszawa: WUW.
Gazdar, Gerold (1981): Speech act assignment. [W:] Joshi, A. K., Webber, B. L., Sag, I. A. (red.): Elements of discourse understanding. Cambridge: CUP, 64-83.
Hanks, Peter (2018): Types of speech acts. [W:] Fogal, D., Harris, D. W., Moss, M. (red.), New Work on Speech Acts. Oxford University Press, Oxford, 123-143.
Harris, Daniel W., Fogal, Daniel, Moss, Matt (2018): Speech acts: The contemporary theoretical landscape. [W:] Fogal, D., Harris, D. W., Moss, M. (red.): New work on speech acts. Oxford: OUP, 1-39.
Haugh, Michael (2008): Intention in pragmatics. Intercultural Pragmatics 5 (2), 99-110.
Huang, Yan (2017): Introduction: What is Pragmatics? [W:] Yan Huang (red.): The Oxford Handbook of Pragmatics. Oxford: OUP, 1-18.
Jaszczołt, Katarzyna (2006): Pomiędzy semantyką a pragmatyką. [W:] Stalmaszczyk, P. (red.): Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne. Łódź: WUŁ, 131-154.
Kalisz, Roman (1993): Pragmatyka językowa. Gdańsk: WUG.
Kohl, Leonard (2019): Sprechakte in der Interaktion – auf dem Weg zu einer interaktionalen Sprechakttheorie. [W:] Meier, S., Bülow, L., Liedtke, F., Marx, K., Mroczynski, R. (red.), 50 Jahre Speech-Acts: Bilanz und Perspektiven. Narr, Francke, Attempto, Tübingen, pp. 103-129.
Korta, Kepa, Perry, John (2007): How to say things with words. [W:] Tsohatzidis, S. L. (red.): John Searle’s Philosophy of Language: Force, Meaning, and Mind. Cambridge: CUP, 169-189.
Levinson, Stephen C. (2010): Pragmatyka, tłum. T. Ciecierski i K. Stachowicz, Warszawa: WN PWN.
Recanati, François (2004): Literal Meaning. Cambridge: CUP.
Recanati, François (2010): Truth-Conditional Pragmatics. Oxford: OUP.
Rühlemann, Christoph (2019): Corpus Linguistics for Pragmatics: A guide for research. New York: Routledge.
Sbisà, Marina (2002): Speech Acts in Context. Language and Communication 22, 421-436.
Sbisà, Marina (2007): How to read Austin. Pragmatics 17 (3), 461-473.
Sbisà, Marina (2013): Locution, illocution, perlocution. [W:] Sbisà, M., Turner, K. (red.): Pragmatics of Speech Actions. Berlin, Boston: Mouton de Gruyter, 25-75.
Searle, John R. (1969): Speech Acts. London: CUP.
Searle, John R. (1979): Expression and Meaning. Studies in the Theory of Speech Acts. Cambridge: CUP.
Searle, John R. (1987): Czynności mowy. Rozważania z filozofii języka, tłum. B. Chwedeńczuk, Warszawa: IW Pax.
Searle, John R., Vanderveken, Daniel (2009): Foundations of illocutionary Logic. Cambridge: CUP.
Strawson, Peter F. (1964): Intention and convention in speech acts. Philosophical Review 73 (4), 439-460.
Szymura, Jerzy (1982): Język, mowa i prawda w perspektywie fenomenologii lingwistycznej J. L. Austina. Wrocław: Ossolineum.
Tsohatzidis, Savas L. (2010): Speech Act Theory: some current options. Intercultural Pragmatics 7 (2), 341-362.
Witek Maciej (2015): An interactional account of illocutionary practice. Language Sciences 47, 43–55.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
zajęcia rozpoczynają się 10.10.2023 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: