Sztuka pisania recenzji naukowych 1500-SZD-SPRN
Podczas zajęć analizowane będą przykładowe recenzje różnych rodzajów publikacji naukowych pod kątem ich wad i zalet, profesjonalizmu oraz przydatności. Chętnym prowadzący proponuje pomoc w przygotowaniu oraz druku w periodyku naukowym recenzji, którą będzie można uznać za publikację potrzebną do wszczęcia procedury związanej z obroną doktoratu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
P8S_WG.3 metodologię badań naukowych
Umiejętności:
P8S_UW.1 wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki do twórczego identyfiko-wania, formułowania i innowa¬cyjnego rozwiązywania złożo¬nych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badaw¬czym, a w szczególności:
- definiować cel i przedmiot badań naukowych,
- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować,
- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
P8S_UK.4 uczestniczyć w dyskursie nauko¬wym
Kompetencje społeczne:
P8S_KK.3 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
P8S_KR.1 podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym:
- prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest aktywny udział oraz obecność na zajęciach. Dopuszczalna liczba nieobecności: 2.
Literatura
Literatury omawiającej zagadnienie kompleksowo brak. Przedmiotem uwagi podczas zająć będą dostarczone przez prowadzącego kopie recenzji z czasopism naukowych oraz dostępne prace problemowe. Poniżej podaję kilka przykładowych pozycji, które zamierzam wykorzystać:
- A. Folta-Rusin, Recenzja naukowa – gatunek wyróżniony. Próba opisu z recenzją literacką w tle, „Tekstualia” 2020, nr 3.
- G. Franczak, „Ogumienie mózgu” w „słabym świetle postępu”. O pułapkach translacji syntagmatycznej i niebezpośredniej na przykładzie włoskiej wersji „Biegunów” Olgi Tokarczuk, „Między Oryginałem a Przekładem” 2021, nr 2.
- J. Goćkowski, Krytyka naukowa a reguły gry o prawdę naukową, „Nauka I Szkolnictwo Wyższe” 2001, nr 2.
- E.A. Jurkowska, Czy na pewno „bestsellery staropolskie”?, „Bibliotekarz Podlaski” 2021, nr 2.
- R. Krzywy, Wokół staropolskiej literatury popularnej, „Pamiętnik Literacki” 2022, nr 2.
- E. Lasocińska, Precyzyjny zapis czy ekspresja przeżyć?, „Barok” 2019, nr 2.
- J. Łukaszewski, Niewykorzystana szansa. Kilka uwag do pracy Ady Arendt „Archeologia zatroskania”, „Biblioteka” 2020.
- S. Raczyńska, Archeologia zatroskania, czyli staropolskie kalendarze w dygresjach, „Ruch Literacki” 2020, nr 2.
- M. Ryszkiewicz, Grzeczność akademicka. Retoryczna analiza recenzji w postepowaniu habilitacyjnym, „Res Rhetorica” 2020, nr 3.
- P. Urbański, Humaniści i ich „rozkoszni domownicy”, „Pogranicza” 2002, nr 6.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: