Praktyczne aspekty pracy badawczej i dydaktyki w obszarze literaturoznawstwa 1500-SZD-PAPBIDWOL
Przedmiot został pomyślany w taki sposób, aby doktorantki i doktoranci prowadzący swoje badania w obszarze literaturoznawstwa poznały/poznali różne metody pracy naukowej i dydaktycznej. Zajęcia mają ułatwić studentkom i studentom funkcjonowanie w przestrzeni akademickiej i życiu naukowym. Dotyczyć będą m.in. wybranych zagadnień prowadzenia zajęć dydaktycznych w zakresie literaturoznawstwa, przygotowywania wystąpień konferencyjnych, pracy nad artykułami naukowymi (w tym współpracy z redakcjami czasopism naukowych).
Przedmiotem uwagi uczestniczek i uczestników zajęć będą następujące zagadnienia:
1. „Co muszę wiedzieć, żeby prowadzić zajęcia?” Specyfika własnych badań a obowiązki dydaktyczne.
2. „Opowiadać o literaturze czy o badaniach literatury?” Metodologia badań a metody nauczania.
3. „Jak mówić o literaturze, żeby nas zrozumiano?” Rozumienie i porozumienie wśród badaczek i badaczy i na zajęciach dydaktycznych.
4. Specjalizacja i szerokie horyzonty. Krytyczna lektura tekstów literaturoznawczych z różnych zakresów problemowych.
5. „Ile pomieści artykuł? Co da się powiedzieć w dwadzieścia minut? O czym rozmawiać przez dziewięćdziesiąt minut?” Przygotowywanie wystąpień konferencyjnych, artykułów i ćwiczeń dydaktycznych.
6. Recenzowanie. Jak recenzować prace zaliczeniowe i dyplomowe? Jak korzystać z krytycznych recenzji własnych tekstów?
7. Kiedy wyłączyć aparat naukowy? O popularyzatorskich formach wypowiedzi o literaturze.
W cyklu 2023L:
Przedmiot został pomyślany w taki sposób, aby doktorantki i doktoranci prowadzący swoje badania w obszarze literaturoznawstwa poznały/poznali różne metody pracy naukowej i dydaktycznej. Zajęcia mają ułatwić studentkom i studentom funkcjonowanie w przestrzeni akademickiej i życiu naukowym. Dotyczyć będą m.in. wybranych zagadnień prowadzenia zajęć dydaktycznych w zakresie literaturoznawstwa, przygotowywania wystąpień konferencyjnych, pracy nad artykułami naukowymi (w tym współpracy z redakcjami czasopism naukowych). Przedmiotem uwagi uczestniczek i uczestników zajęć będą następujące zagadnienia: 1. „Co muszę wiedzieć, żeby prowadzić zajęcia?” Specyfika własnych badań a obowiązki dydaktyczne. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: zna i rozumie
wybrane metody badań literaturoznawczych i ich zastasowanie w dydaktyce akademickiej
główne współczesne tendencje rozwojowe literaturoznawstwa
związki literatury i refleksji literaturoznawczej z fundamentalnymi dylematami współczesnej cywilizacji
Umiejętności: potrafi
wykorzystywać wiedzę literaturoznawczą do formułowania aktualnych problemów badawczych
komunikować się ze specjalistkami i specjalistami w zakresie literaturoznawstwa i funkcjonować w międzynarodowym środowisku naukowym
Kompetencje społeczne: jest gotów do
uznawania znaczenia literatury i badań literaturoznawczych w życiu społecznym
stosowania wiedzy literaturoznawczej w otoczeniu społecznym i współpracy z instytucjami kultury
Kryteria oceniania
Warunkami zaliczenia są:
1. obecność (maksymalnie dwie nieobecności),
2. aktywność (w tym odrabianie krótkich prac domowych),
3. napisanie krótkiej pracy zaliczeniowej (3-5 stron) na temat uzgodniony z prowadzącymi; może być to referat na nadchodzącą konferencję albo wypowiedź popularyzatorska oparta na prowadzonych aktualnie badaniach.
Literatura
1. E. Goffman, Człowiek w teatrze życia społecznego, przeł. H. Datner-Śpiewak, P. Śpiewak, Warszawa 2008
2. M. Rusinek, A. Załazińska, Retoryka podręczna, czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Kraków 2005
3. Mosty zamiast murów. O komunikacji między ludźmi, red. J. Stewart, Warszawa 2003
4. Dydaktyka literatury i języka polskiego. Stan badań i perspektywy badawcze, red. S. J. Żurek, A. Adamczuk-Stęplewska, Lublin 2012
5.https://bg.pw.edu.pl/images/OIN/Elsevier/How_to_write_a_terrible_article_KGaca_ELS_handouts_PL.pdf
6. Z. Stefanowska, Świat owadzi w IV części Dziadów w: tejże, Próba zdrowego rozumu (różne wyd.)
7. J. Tomkowski, Dylematy autora antologii, „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo” 2021, nr 12 (15).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: