Najważniejsze pytania metodologiczne historyków literatury 1500-SZD-NPMHL
Zajęcia służą pogłębieniu namysłu nad najważniejszymi zagadnieniami metodologicznymi literaturoznawstwa widzianymi w perspektywie historycznoliterackiej. Poznanie stałych i zmiennych „dylematów historyka literatury” pozwoli zrozumieć dynamikę zmian w zakresie praktyk badawczych, dla których ważna jest historyczność literatury, oraz znaczenie stymulujących je czynników.
Uczestniczki i uczestnicy zajęć poznają najważniejsze możliwości i konsekwencje wyborów metodologicznych, uzyskają podstawy do rozwiązywania własnych problemów badawczych, a także do szacowania poziomu ryzyka i skali odpowiedzialności w praktyce naukowej.
Kwestią zasadniczą dla proponowanych ćwiczeń jest dostosowanie literatury i zagadnień do praktycznych potrzeb naukowych osób uczestniczących w zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: zna i rozumie
P8S_WG.1 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe - właściwe dla literaturoznawstwa
P8S_WG.2 główne tendencje rozwojowe literaturoznawstwa (w tym przede wszystkim historii literatury)
P8S_WG.3 metodologię badań literaturoznawczych, w tym przede wszystkim praktyki badawcze właściwe dla historii literatury
P8S_WK.1 fundamentalne dylematy współ¬czesnej cywilizacji
Umiejętności: potrafi
P8S_UW.1 wykorzystywać wiedzę z zakresu literaturoznawstwa do twórczego identyfiko-wania, formułowania i innowa¬cyjnego rozwiązywania złożo¬nych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badaw¬czym, a w szczególności:
- definiować cel i przedmiot badań naukowych literaturoznawczych (zwłaszcza historycznoliterackich), formuło¬wać hipotezę badawczą,
- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować,
- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
P8S_UK.1 komunikować się na tematy spe¬cjalistyczne w stopniu umożliwia¬jącym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym
P8S_UK.4 uczestniczyć w literaturoznawczym dyskursie nauko¬wym
Kompetencje społeczne: jest gotów do
P8S_KK.3 uznawania znaczenia wiedzy literaturoznawczej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
P8S_KR.1 podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym:
- prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny,
- respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia zajęć będzie obecność i aktywność na nich. Dopuszczalne są dwie nieobecności. W przypadku niespełnienia wymienionych warunków, zaliczenie uzyskiwane będzie podczas rozmowy (w sesji letniej i wrześniowej).
Literatura
Wybrane przykłady:
Dezorientacje. Antologia polskiej literatury queer, wstęp, wybór, opracowanie A. Amanta, T. Kaliściak, B. Warkocki, Warszawa 2022.
Ewa Domańska, Jakiej metodologii potrzebuje współczesna humanistyka? „Teksty Drugie” 2010, z. 1–2.
Małgorzata Juda-Mieloch¸ Na ramionach gigantów. Figura autorytetu w polskich współczesnych tekstach literaturoznawczych, Kraków 2008.
Ewa Kraskowska, Czy jest możliwa (i potrzebna) herstoria literatury polskiej?, w: Widnokręgi literatury – wielogłosy krytyki. Prace ofiarowane prof. Teresie Walas, red. A. Łebkowska, R. Nycz, M. Popiel, Kraków 2015.
Joanna Maj, Nowe historie literatury, Kraków 2021.
Henryk Markiewicz, Dylematy historyka literatury, „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 4.
Materiały Zjazdu Polonistów z 2022 roku.
Stefania Skwarczyńska, Etyka badacza, w: tejże, Pomiędzy teorią a historią literatury, Warszawa 1975.
Światowa historia literatury polskiej. Interpretacje, red. M. Popiel, T. Bilczewski, S. Bill, Kraków 2020.
Danuta Ulicka, „Archiwum” i archiwum, „Teksty Drugie” 2017, nr 4.
Hayden White, Poetyka pisarstwa historycznego, red. E. Domańska i M.Wilczyński, Kraków 2000;
Szczegółowa lista lektur zostanie uzgodniona wspólnie z osobami uczestniczącymi w zajęciach i dostosowana do ich potrzeb naukowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: