Muzyka w sporcie – sport w muzyce 1500-SZD-MS-SM
Zajęcia dotyczą różnorodnych relacji między muzyką a sportem ujętych zarówno w perspektywie historycznej, jak i systematycznej oraz rozpatrywanych – przy świadomości możliwych podejść wielodyscyplinarnych – przede wszystkim z punktu widzenia nauk o sztuce (muzykologia). Pośród omawianych tematów szczegółowych znajdują się m.in. 1) case studies związane z dziełami muzycznymi, które zostały zainspirowane przez wybrane dyscypliny sportowe (od duetów Wolfganga A. Mozarta napisanych „podczas gry w kręgle” po Jeux Claude’a Debussy’ego, „baseballowe” i „footballowe” utwory Charlesa Ivesa czy Reunión i inne „szachowe” utwory Johna Cage’a), 2) muzyka na igrzyskach olimpijskich (np. w ceremoniach otwarcia i zamknięcia igrzysk, hymny olimpijskie, muzyka na olimpijskich konkursach sztuki) oraz 3) problematyka dotycząca zastosowania muzyki w sporcie (np. śpiewy sportowe, muzyka i jej interpretacja w konkurencjach sportowych).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Doktorant zna i rozumie:
(P8S_WG.1, P8S_WG.2, P8S_WG.3) w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej, główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie, metodologie badań naukowych;
(P8S_WK.1) fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji.
Doktorant potrafi:
(P8S_UW.1) wykorzystywać wiedzę w z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą, rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, wnioskować na podstawie wyników badań naukowych;
(P8S_UK.1, P8S_UK.4, P8S_UK.5) komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym, uczestniczyć w dyskursie naukowym, posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Doktorant jest gotów:
(P8S_KK.3) do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
(P8S_KR.1) do podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym: prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny, respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
ocena obecności i pracy na zajęciach 40%, ocena testu pisemnego 60%
Stosowane metody dydaktyczne:
wykład, prezentacja multimedialna, aktywne słuchanie muzyki, analiza przypadku, dyskusja.
Wskazane jest, by uczestnicy zajęć posiadali podstawową wiedzę na temat historii muzyki oraz kontekstów jej społeczno-kulturowego funkcjonowania. Dopuszcza się dwie nieobecności na zajęciach.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):
obecność i aktywność na zajęciach, zaliczenie pisemne (tekst wielokrotnego wyboru i pytania otwarte), zaliczenie poprawkowe – na analogicznych zasadach.
Metody weryfikacji efektów uczenia się:
lista obecności, ocena pracy na zajęciach, ocena testu pisemnego
Język, w którym prowadzony jest przedmiot: polski/angielski
Literatura
– Sporting Sounds. Relationships Between Sport and Music. Edited by Anthony Bateman, John Bale, London: Routledge, 2008.
– Timothy A. Johnson, Baseball and the Music of Charles Ives, Lanham, MD: Scarecrow Press, 2004.
– Pierre de Coubertin, The Olympic Idea: Discourse and Essays, Stuttgart: Carl-Diem-Institut, 1967.
– Jeffrey O. Segrave, ‘Pietro Metastasio’s L’Olimpiade and the survival of the Olympic idea in 18th century Europe’, Olympika: The International Journal of Olympic Studies, 2005, 14, 1–28.
– K. McLeod, ‘ “We are the Champions”: masculinities, sports and popular music’, Popular Music and Society, 29, 2006, 531–547.
– Tia DeNora, Music in Everyday Life, Cambridge: Cambridge University Press, 2000.
– James R. Hines, Figure Skating: A History, Urbana and Chicago, IL: University of Illinois Press, 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: