Metodologia badań glottodydaktycznych 1500-SZD-MBG
Program zajęć obejmuje krytyczny przegląd wybranych zagadnień teoretycznych i wyników badań naukowych w zakresie glottodydaktyki, ze szczególnym uwzględnieniem narzędzi i metod badawczych wykorzystywanych w tych badaniach. Ów krytyczny przegląd narzędzi i metod badawczych glottodydaktyki prowadzony jest w ścisłym powiązaniu z indywidualnymi projektami doktorskimi Studentów. Ponieważ wiedza glottodydaktyczna w znacznej mierze opiera się na wiedzy lingwistycznej, szczególną wagę przywiązuje się do ukazania wzajemnych powiązań pomiędzy lingwistyką i glottodydaktyką jako samodzielnymi dziedzinami nauki, których podstawowy przedmiot badań stanowi człowiek uczący się i używający języka (drugiego, obcego).
Wybrane tematy: przedmiot badań glottodydaktycznych; badania lingwistyczne w glottodydaktyce, teorie języka a glottodydaktyka; „myślenie krytyczne” jako najważniejsze narzędzie glottodydaktyki; metody jakościowe badań glottodydaktycznych, np. obserwacja a obserwacja uczestnicząca, kwestionariusz, ankieta, eksperyment (glotto)dydaktyczny, studium przypadku, analiza tekstu (glottodydaktycznego); metody ilościowe badań glottodydaktycznych, np. badania statystyczne w glottodydaktyce (współprowadzący mgr M. Patera), badania neurolingwistyczne a glottodydaktyka (obrazowanie komputerowe / fMRI, współprowadzący mgr A. Antoniuk, dr A. Pluta), badania okulograficzne w glottodydaktyce (współprowadzący dr hab. A. Andrychowicz-Trojanowska); możliwości i ograniczenia w stosowaniu narzędzi glottodydaktycznych z punktu widzenia indywidualnych projektów doktorskich.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
Wiedza – zna i rozumie:
P8S_WG.1 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek obejmujący: • podstawy teoretyczne• zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla dyscypliny naukowej lub artystycznej;
P8S_WG.2 główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie;
P8S_WG.3 metodologię badań naukowych;
Umiejętności - potrafi:
P8S_UW.1 wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
• definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą
• rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować
• wnioskować na podstawie wyników badań naukowych;
P8S_UK.4 – potrafi uczestniczyć w dyskursie naukowym;
Kompetencje społeczne – jest gotów do::
P8S_KK.3 – jest gotów do: uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
P8S_KR.1 – jest gotów do: podtrzymania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym:
• prowadzenia badań w sposób niezależny
• respektowania zasady publicznej własności wyników badań naukowych z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej.
Kryteria oceniania
- pod uwagę brana jest obecność studenta na zajęciach i jego aktywność.
Literatura
(wybór)
Allen, JPB; Pit Corder, S. (red.); Rusiecki, J. (red. wyd. pol.), 1983, Rozprawy z językoznawstwa stosowanego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Bach G., Niemeier S. (red) (2005), Bilingualer Unterricht. Grundlagen, Methoden, Praxis, Perspektiven, Peter Lang Verlag, Frankfurt am Main.
Baetens Beardsmore H. (red.) (1993), European Models of Bilingual Education, Multilingual Matters Ltd., Clevedon.
Bar-Adon A., Leopold W. (red.) (1971), Child Language. A Book of Reading, Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, New Jersey.
Bausch K.-R., Christ H., Krumm H.-J. (red.), 2003, Handbuch Fremdsprachenunterricht, Tübingen, 4. Auflage.
Bokus B., Haman M. (red.) (1992), Z badań nad kompetencją komunikacyjną dzieci, Wydawnictwo Energeia, Warszawa.
Butzkamm W. (2002) Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts, Tübingen und Basel.
Coombe, Ch., Davidson, P., O’Sulivan B. (2012), The Cambridge Guide to Second Language Assesment, Cambridge University Press.
Dakowska M. i Olpińska M. (red.) (2014), Edukacja dwujęzyczna. Teraźniejszość i przyszłość. Studia Naukowe IKSI. Warszawa. https://portal.uw.edu.pl/web/snikla/tomy-serii
Dakowska, M. (1997), Ocena podejścia komunikacyjnego do nauczania języków obcych z punktu widzenia psycholingwistyki, w: Przegląd glottodydaktyczny, tom 15, Warszawa.
Dakowska, M. (2001), Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, PWN, Warszawa.
Dakowska, M. (2015), In Search of Processes of language Use in Foreign Language Didactics, Peter lang Edition, Frankfurt a.M. et al.
Ehlich K. (red.) (1996), Kindliche Sprachentwicklung. Konzepte und Empirie, Westdeutscher Verlag, Opladen.
Fletcher P., MacWhinney B. (red.) (1995), The Handbook of Child Language, Backwell Publ., Oxford.
Gee, J.P. (2011), An Introduction to Discourse Analysis. Theory and Methods, Routledge, London, New York.
Gee, J.P. (2011), How to do Discourse Analysis. A Toolkit, Routledge, London, New York.
Grucza F. (1993a), Język, ludzkie właściwości językowe, językowa zdolność ludzi, w: Piontek, J. i Wiercińska, A. (red.), Człowiek w perspektywie ujęć biokulturowych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań, s. 151-174.
Grucza F. (1993b), Zagadnienia ontologii lingwistycznej: o językach ludzkich i ich (rzeczywistym) istnieniu, w: Opuscula logopedica in honorem Leonis Kaczmarek, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 25-47.
Hymes D. (1979) Soziolinguistik, , Suhrkamp Taschenbuch Verlag , Frankfurt am Main.
Kurcz I. (2000), Psychologia języka i komunikacji, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Lambert W.E., Tucker R..G. (1972), Bilingual Education of Children. The St. Lambert Experiment, Newbury House Publishers, Rowley, Massachusets.
Larsen-Freeman, D., (2001), Techniques and Principles in Language Teaching, Oxford University Press.
Lauren Ch. (red.) (1994), Evaluatig European Immersion Programs. From Catalonia to Finland, Tutkimuksia No 185, Vaasa.
Mackey, A., Gass S.M. (2012), Research Methods in SLA. A Practical Guide, Blackwell, Wiley.
Olpińska M. (2012), Wychowanie dwujęzyczne, Studia Naukowe IKSI Warszawa. https://portal.uw.edu.pl/web/snikla/tomy-serii
Olpińska M. (2013), Nauczanie dwujęzyczne w świetle badań i glottodydaktycznych, Studia Naukowe IKSI, Warszawa. https://portal.uw.edu.pl/web/snikla/tomy-serii
Pfeiffer, W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, wyd. Wagros, Poznań
Piaget J. (1969), Nachahmung, Spiel und Traum, Ernst Klett Verlag, Stuttgart.
Rickheit G., Sichelschmidt L., Strohner H. (2004) Psycholinguistik, Stauffenburg Verlag , Tübingen.
Shugar G.W. (1995), Dyskurs dziecięcy, Wyd. Energeia, Warszawa.
Snow M.S., Brinton D.M. (red.), (1997), The Content-Based Classroom. Perspectives on Integrating Language and Content, Longman , New York.
Van Patten, B., Williams, J. (2015), Theories in Second Language Acquisition. An Introduction, Routledge, London, New York.
Wasilewska-Kamińska, E. (2016); Myślenie krytyczne jako cel kształcenia na przykładzie systemów edukacyjnych USA i Kanady, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: