Językoznawstwo korpusowe: zagadnienia, metody i narzędzia 1500-SZD-JKZMIN
Korpusy językowe są coraz częściej wykorzystywane w badaniach z zakresu językoznawstwa, ale także innych nauk społecznych oraz literatury. Dają one dostęp do ogromnych zasobów autentycznych i naturalnych wypowiedzi pisemnych i ustnych, dzięki czemu umożliwiają bardziej trafną i rzetelną analizę języka na jego wielu poziomach: fonetycznym i fonologicznym, morfologicznym, syntaktycznym, leksykalnym, frazeologicznym, semantycznym, pragmatycznym oraz na poziomie dyskursu. Dzięki korpusom powstały nowe metody analizy danych językowych uwypuklające pojęcie częstotliwości i zjawisko powtarzalności schematów. Językoznawstwo korpusowe proponuje także nowe podejście do opisu języka, oparte na prawdopodobieństwie raczej niż regułach.
Niniejszy kurs stanowi przegląd zagadnień związanych z językoznawstwem korpusowym. Jego zakres obejmuje prezentację najważniejszych kierunków badań w tej dziedzinie oraz omówienie korpusowych metod badawczych. Przedstawione zostaną także podstawowe opisy i testy statystyczne wykorzystywane w badaniach tego typu. Uczestnicy będą mieli także okazję poznać możliwości i zasady korzystania z wielu ogólnie dostępnych zasobów korpusowych w języku polskim i angielskim oraz narzędzi do analizy danych korpusowych, w tym w szczególności platformy SketchEngine.
Kurs będzie zawierał prezentacje omawianych zagadnień uzupełnione zadaniami warsztatowymi. Główny nacisk zostanie położony na przedstawienie i przegląd dziedziny raczej niż techniczne szczegóły korzystania z aplikacji. Zajęcia prowadzone będą w języku polskim, zaś dane omawiane w przykładach będą pochodzić z różnych języków, głównie z języka angielskiego.
W cyklu 2023Z:
Korpusy językowe są coraz częściej wykorzystywane w badaniach z zakresu językoznawstwa, ale także innych nauk społecznych oraz literatury. Dają one dostęp do ogromnych zasobów autentycznych i naturalnych wypowiedzi pisemnych i ustnych, dzięki czemu umożliwiają bardziej trafną i rzetelną analizę języka na jego wielu poziomach: fonetycznym i fonologicznym, morfologicznym, syntaktycznym, leksykalnym, frazeologicznym, semantycznym, pragmatycznym oraz na poziomie dyskursu. Dzięki korpusom powstały nowe metody analizy danych językowych uwypuklające pojęcie częstotliwości i zjawisko powtarzalności schematów. Językoznawstwo korpusowe proponuje także nowe podejście do opisu języka, oparte na prawdopodobieństwie raczej niż regułach. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna i rozumie
P8S_WG.1 dorobek naukowy, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe - właściwe dla językoznawstwa korpusowego
P8S_WG.2 główne tendencje rozwojowe w obszarze językoznawstwa korpusowego
P8S_WG.3 najbardziej popularne zasoby korpusowe w języku polskim i angielskim oraz metodologię badań korpusowych
Umiejętności:
Student potrafi
P8S_UW.1 wykorzystywać wiedzę z zakresu językoznawstwa korpusowego do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
- definiować cel i przedmiot badań naukowych opartych na zasobach korpusowych,
- stosować metody, techniki i narzędzia korpusowe,
- wnioskować na podstawie wyników badań korpusowych
P8S_UK.1 komunikować się na tematy specjalistyczne związane z językoznawstwem korpusowym w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym
P8S_UK.4 uczestniczyć w dyskursie naukowym związanym z badaniami korpusowymi
Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do
P8S_KK.3 uznawania znaczenia wiedzy z dziedziny językoznawstwa korpusowego w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz stosowania korpusowych metod badawczych do własnych celów badawczych
Kryteria oceniania
1. Uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne trzy nieobecności) z włączona kamerą
2. Uczestnictwo w dyskusjach nad wybranymi artykułami naukowymi
3. Wykonanie krótkiego projektu korpusowego na temat wybrany przez uczestnika i uzgodniony z prowadzącą
Literatura
Podręczniki w języku polskim:
Chlebda, W. (red.). (2013). Na tropach korpusów: W poszukiwaniu optymalnych zbiorów tekstów. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Lewandowska-Tomaszczyk, B. (red.). (2005). Podstawy językoznawstwa korpusowego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Podręczniki w języku angielskim:
McEnery, T., & Hardie, A. (2011). Corpus linguistics: Method, theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Literatura uzupełniająca:
Wybrane artykuły w języku polskim i angielskim będące przykładami badań korpusowych w różnych obszarach językoznawstwa
W cyklu 2023Z:
Podręczniki w języku polskim: Podręczniki w języku angielskim: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
online |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: