Boginie, kapłanki czy wyrobnice? O genderowym podziale pracy w prehistorii (z odniesieniami do Grecji epoki brązu) 1500-SZD-BKCW
Kurs zapewni podstawowe wprowadzenie do archeologii genderowej, a w szczególności badań nad podziałem pracy ze względu na płeć, ilustrowanych odniesieniami do kultur egejskich i epoki brązu. Uczestnicy otrzymają przegląd trendów jakie charakteryzowały postrzeganie gender w archeologii. Głównym celem tego kursu jest ukazanie, w jaki sposób koncepcja gender i społecznych ról płciowych zmieniały się w ciągu ostatnich 100 lat rozwoju archeologii oraz jak stosować perspektywę genderową w badaniach nad kulturą materialną. Kurs obejmuje zatem przeszłe i obecne ramy metodologiczne dla archeologii genderowej.
Zaczniemy od koncepcji „Bogini Matki” i jej udanej implementacji w archeologii egejskiej, omówimy wpływ studiów genderowych na teorie i praktyki archeologiczne, a także zmianę pojęciową w rozpoznawaniu społecznej roli kobiet, od bogiń, matek i kapłanek, po kobiety postrzegane jako istotna siła robocza, o znaczących umiejętnościach organizacyjnych i zarządczych. Na koniec omówimy też recepcję „Wielkiej Bogini Matki” w kulturze współczesnej i nowe zjawiska religijne zainspirowane jej konceptem.
W cyklu 2023Z:
Kurs zapewni podstawowe wprowadzenie do archeologii genderowej, a w szczególności badań nad podziałem pracy ze względu na płeć, ilustrowanych odniesieniami do kultur egejskich i epoki brązu. Uczestnicy otrzymają przegląd trendów jakie charakteryzowały postrzeganie gender w archeologii. Głównym celem tego kursu jest ukazanie, w jaki sposób koncepcja gender i społecznych ról płciowych zmieniały się w ciągu ostatnich 100 lat rozwoju archeologii oraz jak stosować perspektywę genderową w badaniach nad kulturą materialną. Kurs obejmuje zatem przeszłe i obecne ramy metodologiczne dla archeologii genderowej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P8S_WG – uczestnicy uzupełnią swoją wiedzę z zakresu archeologii genderowej oraz rozwiną umiejętności krytycznego przeglądu omawianych teorii i metodologii.
P8S_UW – rozwiną umiejętności prawidłowego stosowania istniejących teorii i metodologii w odniesieniu do konkretnych pozostałości archeologicznych lub określonego fragmentu kultury materialnej.
P8S_UK – opanują udział w/inicjowanie dyskusji naukowych.
P8S_KK – będą przygotowani do samodzielnej krytyki aktualnych trendów teoretycznych w archeologii i omówienia ograniczeń w zastosowaniu określonych teorii/metodologii do badania konkretnych pozostałości archeologicznych.
Kryteria oceniania
Udział w kursie jest obowiązkowy. Od potencjalnych uczestników oczekuje się aktywnego udziału w dyskusjach inicjowanych w trakcie kursu.
Literatura
Bachofen J. J. 1861. Das Mutterrecht. Eine Untersuchung über die Gynaikokratie der alten Welt nach ihrer religiösen und rechtlichen Natur, Stuttgart.
Fleming A. 1969. The Myth of Mother Goddess, World Archaeology 1:2, 2347–241.
Gimbutas M. 1991. The Civilization of the Goddess: The World of Old Europe, San Francisco.
Hitchcock L., Nikolaidou M. 2013. Gender in Greek and Aegean Prehistory. In D. Bolger ed., A Companion to Gender Prehistory, Chichester.
Koch, J.K., Kileis W. eds 2019. Gender Transformations in Prehistoric and Archaic Societies, Leiden.
Kopaka K. ed. 2009. FYLO. Engendering Prehistoric Stratigraphies in the Aegean and the Mediterranean, Aegaeum 30, Liège and Austin.
Meskell L. 1995. Goddesses, Gimbutas and ‘New Age’ Archaeology, Antiquity 69: 262, 74–86.
Olsen B.A. 2014. Women in Mycenaean Greece. The Linear B Tablets from Pylos and Knossos, London.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Język wykładowy: Polski lub angielski, do wyboru uczestników |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: