Ars auro prior. Wprowadzenie do filozofii sztuki 1500-SZD-AAPWFS
Wykład jest wprowadzeniem do podstawowych zagadnień filozofii sztuki – filozofia sztuki nie jest identyczna ani z teorią sztuki, ani z estetyką, ani z historią sztuki bądź jej metodologią, choć zakresowo dyscypliny te przecinają się w wielu miejscach. Do podstawowych zagadnień filozofii sztuki należą takie problemy, jak np. geneza sztuki, definicje sztuki, stosunek sztuki do natury (mimesis, konwencjonalizm, konstruktywizm), przedstawienie (reprezentacja), obraz, ekspresja, problemy formy, zasadność analitycznego rozróżnienia formy i treści, kwestia języka artystycznego. Problemy te zostaną zaprezentowane na podstawie analizy najważniejszych autorów, zaczynając od wybranych dialogów Platona, a skończywszy na współczesnych dyskusjach, zwłaszcza w obszarze anglojęzycznej estetyki analitycznej.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: zna i rozumie
- główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie (P8S_WG.2) – uczestnicy zajęć zdobywają wiedzę z zakresu rozwoju i przemian filozofii sztuki w kulturze Europy
- metodologię badań naukowych (P8S_WG.3) – uczestnicy zajęć zdobywają wiedzę z zakresu metodologii szeroko pojętej refleksji nad sztuką, także w kontekście zagadnień estetyki
- zasady upowszechniania wyników działalności naukowej, także w trybie otwartego dostępu (P8S_WG.4),
Umiejętności: potrafi
- transferować wyniki działalności naukowej do sfery społecznej (P8S_UW.3),
- upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych (P8S_UK.2),
- inicjować debatę (P8S_UK.3),
- samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób (P8S_UU.1),
- planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi (P8S_UU.2),
- wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców (P8S_KO.1),
- inicjowania działań na rzecz interesu publicznego (P8S_KO.2),
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy (P8S_KR.1).
Kompetencje – jest gotów do:
wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców (P8S_KO.1)
inicjowania działań na rzecz interesu publicznego (P8S_KO.2)
podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych (P8S_KR.1), w tym:
- prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny,
- respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad
- ochrony własności intelektualnej
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu na podstawie eseju przygotowanego na zadany temat, jeśli to możliwe – związany także z zainteresowaniami badawczymi konkretnego uczestnika zajęć. Zaliczenie poprawkowe – także na podstawie eseju.
Dopuszczalna liczba nieobecności usprawiedliwionych: 3
Literatura
Meyer H. Abrams, Formy wyobraźni romantycznej, przeł. Piotr Graff, „Pamiętnik Literacki” 1978, 69/3, s. 203-227.
Meyer H. Abrams, Zwierciadło i lampa. Romantyczna teoria poezji a tradycja krytycznoliteracka, przeł. Maria Bożenna Fedewicz, Gdańsk 2003.
Gottfried Boehm, O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów. Red. Daria Kołacka. Przekład Małgorzata Łukasiewicz, Anna Pieczyńska-Sulik, Kraków 2014.
Malcolm Budd, The Intersubjective Validity of Aesthetic Judgements, w: tense, Aesthetic Essays, Oxford 2008, s. 68-74.
Noël Carroll, Philosophy of Art. A Contemporary Introduction, London – New York 1999.
A Companion to Art Theory, ed. by P. Smith and C. Wilde, Padstow, Cornwall 2002 (Blackwell Publishing).
Stanisław Czekalski, Intertekstualność i malarstwo. Problemy badań nad związkami międzyobrazowymi, Poznań 2006.
Nelson Goodman, Jak tworzymy świat. Przeł. Michał Szczubiałka, Warszawa 1997.
Stephan Halliwell, The Aesthetic of Mimesis. Ancient Texts and Modern Problems, Princeton 2002.
Jerrold Levinson, Music, Art, & Metaphysics. Essays in Philosophical Aesthetics, Ithaca and London 1990.
Joseph Margolis, Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki?, tł. M. Jakubczak, K. Wilkoszewska, K. Guczalski, W. Chojna, przedmowa K. Wilkoszewska, Kraków 2004.
Joseph Margolis, Perceiving Paintings as Paintings, w: tenże, The Arts and the Definition of Human. Toward a Philosophical Anthropology, Stanford 2009, s. 37-40.
Novalis, Uczniowie z Sais. Proza filozoficzna – studia – fragmenty. Wybrał, przełożył, wstępem i przypisami opatrzył Jerzy Prokopiuk, Warszawa 1984.
Walter Passarge, Die Philosophie der Kunstgeschichte in der Gegenwart, Berlin 1930 (późniejsze wydanie: Mittenwald 1981).
The Routledge Companion to Aesthetics, wyd. Berys Gaut, Dominic McIver Lopes, London – New York 2001.
Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl, P. Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009.
Friedrich Schelling, Filozofia sztuki. Przekład i opracowanie Krystyna Krzemieniowa, Warszawa 1983.
Friedrich Schlegel, Fragmenty. Przeł. Carmen Bartl. Opracował, wstępem i komentarzami opatrzył Michał Paweł Markowski, Kraków 2009.
Roger Scruton, The Aesthetics of Music, New York 1999.
Jean-Jacques Wunenburger, Filozofia obrazów, przeł. Tomasz Stróżyński., Gdańsk 2011.
James O. Young, The Critique of Pure Music, Oxford - Croydon 2014.
[plus wybrane teksty źródłowe oraz literatura przedmiotu, dobrana do konkretnych tekstów źródłowych]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: