W stronę humanistyki postkrytycznej. Perspektywy antropologiczne 1500-SI-WSHP
Jeden z dominujących nurtów współczesnej humanistyki stanowią szeroko rozumiane studia krytyczne inspirowane tzw. filozofią podejrzeń, a więc z jednej strony psychoanalizą, z drugiej zaś marksizmem. Jakkolwiek dzięki tym ujęciom jesteśmy lepiej świadomi wielorakich form przemocy symbolicznej, konsekwencją uprawiania humanistyki krytycznej jest odsunięcie na dalszy plan pytań o to, jak kultura, zwłaszcza widziana z lokalnej perspektywy może pomóc lepiej urządzić ludzko-nieludzki świat, którego jesteśmy częścią. Poszukiwaniu odpowiedzi na takie pytanie będą poświęcone te zajęcia.
Poszczególne spotkania będą zorganizowane wokół dyskusji o tekstach problematyzujących praktyczne zaangażowania badaczy i badaczek kultury w świat społeczny, w sieci relacji z aktorami ludzkimi i nieludzkimi. Interesować nas będą takie zagadnienia szczegółowe jak: społeczne role uczonych, pułapki i wyzwania myślenia projektowego, pozaakademicki źródła wiedzy eksperckiej, umowność podziału na wiedzę teoretyczną i praktyczną.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych
WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych
Umiejętności (potrafi)
UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych;
UW_02 dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
UK_03 uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk humanistycznych
UK_04 inicjować debatę
Kompetencje społeczne (jest gotów do)
KK_03 uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej
KK_02 krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej oraz prowadzenia dyskusji, formułowania merytorycznych argumentów, wypowiadania swoich racji z zachowaniem szacunku dla innych, prezentuje postawę otwartości na właściwy dla różnych nauk humanistycznych typ refleksji z poszanowaniem odmiennych poglądów
Kryteria oceniania
aktywny udział w zajęciach, krótka praca zaliczeniowa
Literatura
Wybrane lektury
Tim Ingold, Splatać otwarty świat, Instytut Architektury, Kraków 2018.
Todd Landman, Phronesis and narrative analysis, w: Real Social Science: Applied Phronesis, red. Bent Flyvbjerg, Todd Landman, Sanford Schram, Cambridge University Press 2012.
Bent Flyvbjerg, Pięć mitów o badaniach typu studium przypadku, “Studia Socjologiczne” 2005, nr 2.
Michel Callon, Wprowadzenie do socjologii translacji. Udomowienie przegrzebków i rybacy znad zatoki Saint-Brieuc, w: Studia nad nauką i techniką. Wybór tekstów, red. Ewa Bińczyk, Aleksandra Derra, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2014.
Bruno Latour, Nigdy nie byliśmy nowocześni: studium z antropologii symetrycznej, PWN, Warszawa 2012.
Timothy Mitchell, Rule of Experts, University of California Press 2002.
Andrzej W. Nowak, Wyobraźnia ontologiczna. Filozoficzna (re)konstrukcja fronetycznych nauk społecznych, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: