Non-alphabetic Writing Systems and Graphic Communication: A Theoretical Approach II 1500-SI-NAWSAGCATAII
Seminarium "Niealfabetyczne systemy pisma i komunikacji graficznej: podejście teoretyczne" koncentruje się na najnowszych teoriach pisma oraz semiotycznych i kognitywnych zasadach działania niealfabetycznych systemów pisma i ogólnie systemów komunikacji graficznej z całego świata. Seminarium dedykowane jest doktorantom, którzy pracują nad starożytnymi systemami pisma, takimi jak pisma mezoamerykańske czy egipskie, współczesne pisma niealfabetyczne takie jak chiński czy japoński, pisma o bardziej dyskusyjnym charakterze, takimi jak Naxi czy Kuna, graficzne i/lub wizualne systemy komunikacji z rdzennej Ameryki (regiony andyjskie i amazońskie), Afryki oraz ze współczesnego zglobalizowanego świata. Seminarium koncentruje się na zdobyciu narzędzi metodologicznych opracowanych przez semiotykę wizualną, semiotykę tropologiczną i językoznawstwo kognitywne, a także przez kodykologię, gramatologię, ikonologię, poetykę i gramatykę wizualną, etnomatematykę i inne, w celu wypracowania eklektycznej metodologii i teorii przydatnej dla przedmiotu badań.
Główne tematy do omówienia to:
- (Podstawy) językoznawstwa kognitywnego do badania systemów pisma i komunikacji graficznej
- (Podstawy) neuronauki kognitywnej do badania systemów pisma i komunikacji graficznej oraz tzw. literackości (literacy) i numeryczności (numeracy)
- Semiologia narracji wizualnych (m.in. komiksy, kodeksy mezoamerykańskie)
- Multimodalność w systemach komunikacji graficznej
- Terminologia w badaniach nad systemami pisma i komunikacji graficznej
Wybór tematów zostanie poszerzony zgodnie z tematami prac doktorskich uczestników.
Należy pamiętać, że wyżej wymienione tematy nie będą prezentowane w sposób właściwy dla kursów monograficznych. Ideą seminarium jest udział uczestników w pogłębionej dyskusji na wybrany temat po uprzednim zapoznaniu się z obszerną lekturą. Spotkania dyskusyjne nad lekturami odbywają się naprzemiennie ze spotkaniami poświęconymi prezentacji postępów prac doktorskich uczestników (dokładny harmonogram zostanie ustalony na pierwszych zajęciach).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych
WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych
Umiejętności (potrafi)
UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych;
UW_02 dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
UK_03 uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk humanistycznych
UK_04 inicjować debatę
Kompetencje społeczne (jest gotów do)
KK_03 uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej
KK_02 krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej oraz prowadzenia dyskusji, formułowania merytorycznych argumentów, wypowiadania swoich racji z zachowaniem szacunku dla innych, prezentuje postawę otwartości na właściwy dla różnych nauk humanistycznych typ refleksji z poszanowaniem odmiennych poglądów
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
bardzo aktywny udział doktoranta w zajęciach i w dyskusjach opierających się na wcześniejszej rzetelnej lekturze tekstów (50% oceny)
przygotowanie jednego artykułu LUB (dowolnego) rozdziału pracy doktorskiej LUB udział z referatem związanym z tematem seminarium w sympozjum międzynarodowym (50% oceny końcowej). W przypadku oddania ww. pracy we wrześniu, zostanie ona przyjęta w ramach zaliczenia poprawkowego
dopuszczalna sumaryczna liczba nieobecności podlegających i niepodlegających usprawiedliwieniu: 6
dopuszczalna liczba nieobecności niepodlegających usprawiedliwieniu: 3
Literatura
Ungerer, Friedrich & Hans-Jörg Schmid (2006) An Introduction to Cognitive Linguistics. Routledge (selected fragments)
- Graeber, David & David Wengrow (2022) The Dawn of Everything. A New History of Humanity. Penguin Books Ltd. (UK)
- Evans, Vyvyan & Melanie Green (2006) Cognitive Linguistics. An Introduction. Edinburgh University Press (selected fragments)
- Cohen, Matt & Jeffrey Glover, eds. (2014) Colonial Mediascapes. Sensory Worlds of the Early Americas. Part I: “Beyond Textual Media.” University of Nebraska Press.
- McLuhan, Marshall (1964) Understanding Media. The Extensions of Man. A Signet Book ed. (selected fragments)
- McLuhan, Marshall (1962) The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man. University of Toronto Press (selected fragments)
- Reading proposed by the seminar participants according to their necessities
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: