Non-alphabetic Writing Systems and Graphic Communication: A Theoretical Approach 1500-SI-NAWSAGCATAI
Seminarium "Niealfabetyczne systemy pisma i komunikacji graficznej: podejście teoretyczne" koncentruje się na najnowszych teoriach pisma oraz semiotycznych i kognitywnych zasadach działania niealfabetycznych systemów pisma i ogólnie systemów komunikacji graficznej z całego świata. Seminarium dedykowane jest doktorant(k)om, którzy pracują nad starożytnymi systemami pisma, takimi jak pisma mezoamerykańske czy egipskie, lub nad współczesnymi pismami niealfabetycznymi takimi jak chiński czy japoński, nad pismami o bardziej dyskusyjnym charakterze, takimi jak Naxi czy Kuna, czy też nad graficznymi i/lub wizualnymi systemami komunikacji z rdzennej Ameryki (regiony andyjskie i amazońskie), Afryki oraz ze współczesnego zglobalizowanego świata. Mile widziani są także uczestnicy, którzy pracują nad wizualnymi aspektami języków mówionych i migowych. Seminarium koncentruje się na zdobyciu narzędzi metodologicznych opracowanych przez semiotykę wizualną, semiotykę tropologiczną i językoznawstwo kognitywne, a także przez kodykologię, gramatologię, ikonologię, poetykę i gramatykę wizualną, etnomatematykę i inne, w celu wypracowania eklektycznej metodologii i teorii przydatnej dla przedmiotu badań.
Główne tematy do omówienia to:
- (Podstawy) językoznawstwa kognitywnego do badania systemów pisma i komunikacji graficznej
- (Podstawy) neuronauki kognitywnej do badania systemów pisma i komunikacji graficznej oraz tzw. literackości (literacy) i numeryczności (numeracy)
- Semiologia narracji wizualnych (m.in. komiksy, kodeksy mezoamerykańskie)
- Multimodalność w systemach komunikacji graficznej
- Terminologia w badaniach nad systemami pisma i komunikacji graficznej
Wybór tematów zostanie poszerzony zgodnie z tematami prac doktorskich uczestników.
Należy pamiętać, że wyżej wymienione tematy nie będą prezentowane w sposób właściwy dla kursów monograficznych. Ideą seminarium jest udział uczestników w pogłębionej dyskusji na wybrany temat po uprzednim zapoznaniu się z obszerną lekturą.
Uwaga: seminarium odbywa się w przybliżonym rytmie co dwa tygodnie przez dwa semestry (w sumie 30h zajęć).
Daty spotkań: (1. semestr) 3.10, 24.10, 7.11, 21.11, 28.11, 12.12, 9.01, 23.01, (2. semestr) 20.02, 6.03, 20.03, 24.04, 15.05, 29.05
W cyklu 2024Z:
Seminarium "Niealfabetyczne systemy pisma i komunikacji graficznej: podejście teoretyczne" koncentruje się na najnowszych teoriach pisma oraz semiotycznych i kognitywnych zasadach działania niealfabetycznych systemów pisma i ogólnie systemów komunikacji graficznej z całego świata. Seminarium dedykowane jest doktorantom, którzy pracują nad starożytnymi systemami pisma, takimi jak pisma mezoamerykańske czy egipskie, współczesne pisma niealfabetyczne takie jak chiński czy japoński, pisma o bardziej dyskusyjnym charakterze, takimi jak Naxi czy Kuna, graficzne i/lub wizualne systemy komunikacji z rdzennej Ameryki (regiony andyjskie i amazońskie), Afryki oraz ze współczesnego zglobalizowanego świata. Seminarium koncentruje się na zdobyciu narzędzi metodologicznych opracowanych przez semiotykę wizualną, semiotykę tropologiczną i językoznawstwo kognitywne, a także przez kodykologię, gramatologię, ikonologię, poetykę i gramatykę wizualną, etnomatematykę i inne, w celu wypracowania eklektycznej metodologii i teorii przydatnej dla przedmiotu badań. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych
WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych
Umiejętności (potrafi)
UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych;
UW_02 dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
UK_03 uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk humanistycznych
UK_04 inicjować debatę
Kompetencje społeczne (jest gotów do)
KK_03 uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej
KK_02 krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej oraz prowadzenia dyskusji, formułowania merytorycznych argumentów, wypowiadania swoich racji z zachowaniem szacunku dla innych, prezentuje postawę otwartości na właściwy dla różnych nauk humanistycznych typ refleksji z poszanowaniem odmiennych poglądów
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
bardzo aktywny udział doktoranta w zajęciach i w dyskusjach opierających się na wcześniejszej rzetelnej lekturze tekstów (50% oceny)
przygotowanie jednego artykułu LUB (dowolnego) rozdziału pracy doktorskiej LUB udział z referatem związanym z tematem seminarium w sympozjum międzynarodowym (50% oceny końcowej). W przypadku oddania ww. pracy we wrześniu, zostanie ona przyjęta w ramach zaliczenia poprawkowego
dopuszczalna sumaryczna liczba nieobecności podlegających i niepodlegających usprawiedliwieniu: 6
dopuszczalna liczba nieobecności niepodlegających usprawiedliwieniu: 3
Literatura
- Cohen, M., & Glover, J. (Eds.). (2014). Colonial mediascapes: Sensory worlds of the early Americas. Part I: “Beyond textual media”. University of Nebraska Press.
- Evans, V., & Green, M. (2006). Cognitive linguistics: An introduction. Edinburgh University Press. (Selected fragments).
- McLuhan, M. (1962). The Gutenberg galaxy: The making of typographic man. University of Toronto Press. (Selected fragments).
- McLuhan, M. (1964). Understanding media: The extensions of man. A Signet Book. (Selected fragments).
- Meletis, D. (2020). The nature of writing: A theory of grapholinguistics. Fluxus Editions.
- Petterson, J. S. (1996). Grammatological studies: Writing and its relation to speech (Reports from Uppsala University, Department of Linguistics RUUL #29). Uppsala. ISBN 91-506-1170-4. (Selected fragments).
- Powell, A. B., & Frankenstein, M. (Eds.). (1997). Ethnomathematics: Challenging Eurocentrism in mathematics education. State University of New York Press.
- Ungerer, F., & Schmid, H.-J. (2006). An introduction to cognitive linguistics. Routledge. (Selected fragments).
- Vandendorpe, C. (1999). From papyrus to hypertext: Toward the universal digital library. University of Illinois Press. https://monoskop.org/images/5/5a/Vandendorpe_Christian_From_Papyrus_to_Hypertext_Toward_the_Universal_Digital_Library_1999.pdf
- Readings proposed by the seminar participants according to their necessities
W cyklu 2024Z:
- Ungerer, Friedrich & Hans-Jörg Schmid (2006) An Introduction to Cognitive Linguistics. Routledge (selected fragments) |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Warunki zaliczenia: dopuszczalna sumaryczna liczba nieobecności podlegających i niepodlegających usprawiedliwieniu: 6 |
W cyklu 2025Z:
Seminarium koncentruje się na zdobyciu narzędzi metodologicznych opracowanych przez semiotykę wizualną, semiotykę tropologiczną i językoznawstwo kognitywne, a także przez kodykologię, gramatologię, ikonologię, poetykę i gramatykę wizualną, etnomatematykę i inne, w celu wypracowania eklektycznej metodologii i teorii przydatnej dla przedmiotu badań. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: