Exploring the human past: the sciences, social sciences and humanities on the road to knowledge integration II 1500-SI-ETHPII
Seminarium ma charakter interdyscyplinarny, aczkolwiek prowadzone jest z myślą o doktorantach skupionych na badaniu przeszłości człowieka. Oznacza to, że ofertę zajęć prowadzący kierują w naturalny sposób do osób przygotowujących rozprawy doktorskie w ramach dyscypliny ‘archeologia’ i są zobowiązani programem studiów do uczestniczenia w zajęciach. Drzwi seminarium otwieramy jednak dla wszystkich doktorantów SDNH, którzy mają potrzebę uzyskania wsparcia w zakresie tematyki przynajmniej częściowo wykorzystującej metody czy źródła typowe dla archeologii.
Seminarium ma za zadanie wspierać doktorantów w rozwoju indywidualnym, w przygotowaniu pracy oraz wspieraniu relacji pomiędzy doktorantami a ich promotorami. Jest forum wymiany myśli i konfrontowania wyników swoich prac z grupą seminaryjną. W miarę możliwości prowadzący seminarium prezentować będą aktualne trendy badawcze poszerzające wiedzę i perspektywy doktorantów w obrębie wiedzy o przeszłości człowieka.
Ramy geograficzne i chronologiczne seminarium dostosowane są do szerokich zainteresowań jego uczestników i obejmują zagadnienia od epoki paleolitu aż po czasy współczesne, bez dyskryminacja żadnego z regionów świata.
W ramach seminarium jego uczestnicy przedstawiają w obecności promotora i prowadzących zajęcia postępy pracy nad rozprawą, omawiając jej koncepcję, strukturę, hipotezy badawcze, prezentują cząstkowe postępy prac oraz wnioski płynące z lektur. Doktoranci zobowiązani są do trzech wystąpień w ciągu całego roku akademickiego. Językiem obowiązującym podczas seminarium jest język angielski. Stosowanie języka polskiego dopuszczalne jest w przypadku wyraźnego życzenia uczestników.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych
WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych
Umiejętności (potrafi)
UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych;
UW_02 dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
UK_03 uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk humanistycznych
UK_04 inicjować debatę
Kompetencje społeczne (jest gotów do)
KK_03 uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej
KK_02 krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej oraz prowadzenia dyskusji, formułowania merytorycznych argumentów, wypowiadania swoich racji z zachowaniem szacunku dla innych, prezentuje postawę otwartości na właściwy dla różnych nauk humanistycznych typ refleksji z poszanowaniem odmiennych poglądów
Kryteria oceniania
obecność na zajęciach oraz aktywny w nich udział w oparciu o przedstawiane prezentacje.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: