Wyspa Wielkanocna (Rapa Nui) w świetle relacji z podróży z XVIII i XIX wieku 1500-SDN-WWWŚRZP
Podczas zajęć uczestnicy najpierw poznają tło teoretyczne do rozważań na temat tekstów podróżników; omówimy kulturowe uwarunkowania kontaktu podróżników i badaczy z tzw. Nowym Światem, a także zarys historii i kultury Rapa Nui (Wyspy Wielkanocnej). Następnie każda z osób uczestniczących w zajęciach otrzyma materiały źródłowe do indywidualnej analizy, wspomaganej dyskusjami podczas zajęć. W zależności od znajomości języków obcych prezentowanej przez uczestników będą to oryginalne materiały po angielsku, hiszpańsku, niemiecku, francusku, ewentualnie zaś przekłady na język angielski (zwykle kontrowersyjne, co także będziemy omawiać) lub polski (tłumaczenia z wydań krytycznych opracowanych przez prowadzącą zajęcia). Wątki, które będą nas szczególnie interesować, to motywacje podróżników, ich światopogląd wpływający na interpretację kultury rapanujskiej, zafałszowane poglądy na temat Wyspy Wielkanocnej (dawne i obecne), a także kwestia błędnych przekładów, nieprofesjonalnej redakcji tekstów i ich konsekwencje dla późniejszych badań nad Rapa Nui. UWAGA: ostateczny wybór i liczba tekstów do analizy będzie uzależniona od takich czynników, jak liczba uczestników zajęć, ich umiejętności językowe oraz zainteresowania.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla dyscyplin humanistycznych
WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych
WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych
Umiejętności (potrafi)
K_U01 komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym w obrębie nauk humanistycznych
UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
Kompetencje społeczne (jest gotów do)
KK_03 uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej
Kryteria oceniania
Obecność (dopuszczalna liczba nieobecności: 2), udział w dyskusjach, aktywna praca nad analizowanymi tekstami. Uczestnik zajęć otrzyma zaliczenie, jeśli nie przekroczy dopuszczalnej liczby nieobecności (lub wykona dodatkowe zadanie w razie większej liczby absencji) i przedstawi na forum grupy wyniki swojej pracy nad wybranym tekstem.
Literatura
UWAGA: poniższa lista lektur jest propozycją. Ostateczny wybór zależy od tego, które teksty podróżnicze będziemy analizować na zajęciach, a o tym może zdecydować m.in. liczba uczestników i prezentowana przez nich znajomość języków obcych.
Lektury autorstwa prowadzącej zajęcia:
● Z. Jakubowska, Odkryta przypadkiem, pojęta opacznie. Wyspa Wielkanocna w osiemnastowiecznych relacjach podróżników na tle rozważań o spotkaniu kultur, Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich, Warszawa 2013 [publikacja zawiera przekłady tekstów źródłowych]
● Z. Jakubowska, Still More to Discover. Easter Island in an Unknown Manuscript by the Forsters from the 18th Century / Wciąż odkrywana. Wyspa Wielkanocna w nieznanym rękopisie Forsterów z XVIII wieku, Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich, Warszawa 2014 [publikacja zawiera przekład tekstu źródłowego]
● Z. Jakubowska, Behrens’ narrative of the discovery of Easter Island: Two editions, two personalities, two realities, Rapa Nui Journal, Vol. 26 (1), May 2012, s. 21–30
● Z. Jakubowska, Wyspa Wielkanocna w dziewiętnastowiecznych tekstach polskich [w:] Polska – Ameryka Łacińska. Historia – polityka – gospodarka – kultura, red. Michał Drgas, Jacek Knopek, Anna Ratke-Majewska, Dom Wydawniczy Duet, Toruń 2014, ss. 317–338
● Z. Jakubowska, The Forsters back in the spotlight. Unknown manuscript on Easter Island discovered in Poland, “Rapa Nui Journal”, Vol. 28 (1), May 2014, ss. 68–87
● Z. Jakubowska, The Spanish expedition to Easter Island, 1770. Original documents and their rendition by Bolton Glanvill Corney [w:] Found in Multiculturalism. Acceptance or Challenge?, Series: Warsaw Studies in Politics and Society – Volume 1, Peter Lang – International Academic Publishers, Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Wien 2014, ss. 107–119
● Z. Jakubowska-Vorbrich, Spanish Expedition to Easter Island, 1770, and Its Interpretation: An example of Cultural Misunderstanding?, in: Oceania. An Important Part of the Pacific, red. Dariusz Zdziech, WUJ 2018, ss. 13-36.
● Z. Jakubowska-Vorbrich, James Cook’s Expedition to Easter Island, 1774: Some Linguistic Reflections on a Visit of a Rapanui Aboard the English Ship in: “The Sleep of Reason Produces Monsters”. Misconceptions about Easter Island in the Light of 21st Century Science, coordinated and edited by Zuzanna Jakubowska-Vorbrich, ISIiI UW – MHPRL, Warszawa 2018, ss. 121-132.
● Z. Jakubowska-Vorbrich, Chilean Report on Easter Island, 1870: From Science to Politics and Prejudice in: “The Sleep of Reason Produces Monsters”. Misconceptions about Easter Island in the Light of 21st Century Science, coordinated and edited by Zuzanna Jakubowska-Vorbrich, ISIiI UW – MHPRL, Warszawa 2018, ss. 199-228.
● Z. Jakubowska-Vorbrich, Traducciones y fuentes / Traductions et sources w: Loti Pierre, Diario de un aspirante de La Flora / Journal d’un aspirant de La Flore, Rapanui Press, Rapa Nui 2023, ss. 134-187.
Lektury innych autorów:
Źródła:
● Cook James, Journal on Board His Majesty’s Bark Resolution [in:] The Journals of Captain James Cook on His Voyages of Discovery, Vol. II: The Voyage of the Resolution and Adventure 1773–1775, red. J. C. Beaglehole, Hakluyt Society, Cambridge University Press, Cambridge 1961, ss. 1–682 [fragmenty].
● Forster George, A Voyage round the World, in His Britannic Majesty’s Sloop, Resolution, commanded by Capt. James Cook, during the Years 1772, 3, 4 and 5, by Georg Forster, F.R.S., Member of the Royal Academy of Madrid, and of the Society for Promoting Natural Knowledge at Berlin, 2 tomy, printed for B. White, J. Robsen and P. Elmsly, London 1777 [fragmenty].
● Geiseler Wilhelm, Die Oster-Insel. Eine Stätte prähistorischer Kultur in der Südsee. Bericht des Kommandanten S. M. Kbt. „Hyäne”, Kapitänleutenant Geiseler, über die Ethnologische Untersuchung Der Oster-Insel (Rapanui) an den Chef der Kaiserlichen Admiralität, Ernst Siegfried Mittler und Sohn, Berlin 1883.
● Loti Pierre, Diario de un aspirante de La Flora / Journal d’un aspirant de La Flore, Rapanui Press, Rapa Nui 2023, ss. 134-187.
● Thomson William J., Te Pito Te Henua, or Easter Island [in:] Report of the National Museum 1888–‘89, Smithsonian Institution, Government Printing Office, Washington 1891, s. 447–552, il. xii–lx.
● Viaje de instruccion de los cadetes de la Escuela Naval a la isla de Pascua [in:] Memoria que el Ministro de Estado en el Departamento de Marina presenta al Congreso Nacional de 1870, nr 12, Imprenta Nacional, Santiago de Chile 1870, ss. 83–110.
● Opracowania (do czytania we frsgmentach):
● ABULAFIA, David, The Discovery of Mankind. Atlantic Encounters in the Age of Columbus, Yale University Press, New Haven & London 2008.
● BEAGLEHOLE John Cawte, The Exploration of the Pacific, Stanford University Press, Stanford 1968.
● DALRYMPLE Alexander, An Historical collection of the several voyages and discoveries in the South Pacific Ocean, t. II, Containing the Dutch Vogayes, London 1771.
● DĄBROWSKI Mieczysław, Swój/obcy/inny. Z problemów interferencji i komunikacji międzykulturowej, Świat Literacki, Izabelin 2001.
● FISCHER Steven Roger, Island at the End of the World. The Turbulent History of Easter Island, Reaktion Books Ltd, London 2010.
● GREENBLATT Stephen, Marvelous Possessions. The Wonder of the New World, The University of Chicago Press, Chicago; Oxford University Press, Oxford 1991.
● HAUN Beverley, Inventing „Easter Island”, Universty of Toronto Press Incorporated, Toronto – Bufallo – London 2008.
● MÉTRAUX Alfred, Ethnology of Easter Island, Bishop Museum Press Reprints, Honolulu, Hawaii 1971 [1940].
● OBEYESEKERE Gananath, Apoteoza kapitana Cooka. Europejskie mitotwórstwo w rejonie Pacyfiku, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.
● PRATT Mary Louise, Imperialne spojrzenie. Pisarstwo podróżnicze a transkulturacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.
● RENNIE Neil, Far-Fetched Facts. The Literature of Travel and the Idea of the South Seas, Oxford University Press, New York 1998.
● SAHLINS Marshall, Jak myślą „tubylcy”. O kapitanie Cooku, na przykład, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.
● SMITH Bernard, Imagining the Pacific. In the Wake of the Cook Voyages, Melbourne University Press, Carlton, Victoria 1992.
● TODOROV Tzvetan, Podbój Ameryki. Problem innego, Fundacja ALETHEIA, Warszawa 1996.
Artykuły:
● BUKOWSKI Marcin, WIŚNIEWSKI Mikołaj, Emocje międzygrupowe a stereotypy i zagrożenia społeczne: co jest przyczyną, a co skutkiem uprzedzeń [in:] Wobec obcych. Zagrożenia psychologiczne a stosunki międzygrupowe, red. Mirosław Kofta, Michał Bilewicz, PWN, Warszawa 2011, ss. 40–59.
● CLENDINNEN Inga, “Fierce and Unnatural Cruelty”: Cortés and the Conquest of Mexico, Representations, nr 33, zima 1991, ss. 65–100.
● KOFTA Mirosław, NARKIEWICZ-JODKO Władysław, KOBYLIŃSKI Paweł, Deprywacja kontroli a poznanie i postawy międzygrupowe: znaczenie deficytów poznawczych i afektywnych [in:] Wobec obcych. Zagrożenia psychologiczne a stosunki międzygrupowe, red. Mirosław Kofta, Michał Bilewicz, PWN, Warszawa 2011, s. 74¬–99.
● LUKES Steven, Different Cultures, Different Rationalities?, “History of the Human Sciences”, nr 13, z. 1, 2000, s. 3–18.
● TARNOWSKA Monika, Kiedy odmawiamy „obcym” części człowieczeństwa? Uwarunkowania zjawiska infrahumanizacji [in:] Wobec obcych. Zagrożenia psychologiczne a stosunki międzygrupowe, red. Mirosław Kofta, Michał Bilewicz, PWN, Warszawa 2011, s. 168–188.
● VORBRICH Krzysztof Konstanty, Some Geographical and Geological Aspects in Johann Forster’s Posthumous Journals… Controversy—HMS Resolution Memoirs Never Refined, “Quaestiones Geographicae”, 31(3), Poznań, 2012, ss. 89–105.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: