Theories of Art and Image 1500-SDN-TOAAI
This course analyzes the importance of art in Western and non-Western societies. It focuses on cultural and philosophical approaches based on anthropological analysis, art history perspectives, and semiotics. The course familiarizes students with different cultural and philosophical debates about the theories of art and image, particularly those used to analyze contemporary art objects like paintings, sculptures, theater, literature, photography, and cinema.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla dyscyplin humanistycznych
WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych
WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych
Umiejętności (potrafi)
K_U01 komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym w obrębie nauk humanistycznych
UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
Kompetencje społeczne (jest gotów do)
KK_03 uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej
Kryteria oceniania
Participation in class and exposition of a relevant theme is obligatory, and attendance of 80% is mandatory
Literatura
Barthes, Roland. 1981. Camera Lucida: Reflections on Photography. New York: Hill and Wang Press.
Barthes, Roland. 1991. Mythologies. New York: The Noonday Press.
Benjamin, Walter. 2008. The Work of Art in the Age of its Technological Reproducibility, and Other Writings on Media. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Deleuze, Gilles. 2003. Francis Bacon: The Logic of Sensation. London and New York: Continuum.
Deleuze. Gilles. 1997. Cinema 1: The Movement-Image. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Gadamer, Hans-Georg. 1986. The Relevance of the Beautiful and Other Essays. Cambridge: Cambridge University Press.
Gadamer, Hans-Georg. 2006. Truth and Method. London: Continuum.
Gell, Alfred. 1998. Art and Agency: An Anthropological Theory. Oxford: Clarendon Press.
Greimas, Algirdas-Julien. 1997. De la imperfección. México: Fondo de Cultura Económica.
Hobart, Angela and Kapferer, Bruce. 2007. Aesthetics in Performance: Formations of Symbolic Construction and Experience. New York and Oxford: Berghahn Books.
Ingold, Tim. 2002. The Perception of Environment: Essays on Livelihood, Dwelling, and Skill. London and New York: Routledge.
Merleau-Ponty, Maurice. 1964. The Primacy of Perception: And Other Essays on Phenomenological Psychology, the Philosophy of Art, History and Politics. The United States: Northwestern University Press.
Napier, David. 1992. Foreign Bodies: Performance, Art, and Symbolic Anthropology. Berkeley: The University of California Press.
Rouch, Jean. 2003. Ciné-Ethnography. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Severi, Carlo. 2015. The Chimera Principle: An Anthropology of Memory and Imagination. Chicago: Hau Books.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
The course is intended to be interdisciplinar, so as the participants the doctoral students of philosophy, history, literary studies, culture and religion studies or art studies are welcome. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: