Narracje literackie i narracje naukowe 1500-SDN-TMTB-NLINN
Seminarium pomyślane jest dla osób, które piszą rozprawy doktorskie z zakresu literaturoznawstwa. Jest poświęcone różnym formom narracji w kontekście rozumienia i argumentacji. Obejmuje część teoretyczną i praktyczną. Pierwsza to zaznajomienie się z tekstami związanymi z tworzeniem nauki, nawiązywaniem dialogu w dyskursie naukowym oraz analiza tekstów teoretycznych dotyczących narracji, kształtowania instancji narracyjnej. Druga to praca nad własnymi tekstami, językiem rozpraw, badaniem narracji literatury będącej przedmiotem badań. Najważniejszy aspekt tej części to poszukiwanie form wyrazu i budowanie logiki argumentacji, która nie reprodukuj poznanej wiedzy na temat analizowanych tekstów, lecz wynika z własnych obserwacji, odkryć, konceptualizacji. Będziemy pracować nad tekstualnym rozróżnieniem wypowiedzi własnych i referowanej w pracach literatury przedmiotu. W tej części będziemy rutynowo pracować nad operowaniem cytatami i nad aparatem naukowym oraz bibliografią. W drugiej połowie semestru zajmiemy się prezentacją fragmentów prac doktorskich, które będą analizowane pod względem narracji praktykowanej i narracji analizowanej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla dyscyplin humanistycznych
WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych
WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych
Umiejętności (potrafi)
K_U01 komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo
w międzynarodowym środowisku naukowym w obrębie nauk humanistycznych
UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych;
Kompetencje społeczne (jest gotów do)
KK_03 uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej
Kryteria oceniania
- ustna prezentacja preferowanej teorii narracji z uzasadnieniem związanym z tematem rozprawy
- udział w dyskusji
- prezentacja fragmentu pracy
- analiza przedstawianych fragmentów pod względem narracji i ew. jej tematyzowania w pracy
- 2 nieobecności usprawiedliwione i 1 bez usprawiedliwienia
Literatura
- Mieke Bal: Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji. Kraków 2012.
- Ludwik Fleck: O powstaniu i rozwoju faktu naukowego.
- Michał Głowiński: Narratologia dzisiaj i nieco dawniej. W: Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja. Nr 5, 2001, s. 20-30.
- Wolfgang Iser: Apelacyjna struktura tekstów. Niedookreślenie jako warunek oddziaływania prozy literackiej
- Katarzyna Kaczmarczyk: Narratologia intermedialna. W: Tekstualia nr 4, 2015, s. 3-16
- Katarzyna Rosner: Narracja jako struktura rozumienia. http://rcin.org.pl.
- Agata Sadza: Narratologia Mieke Bala. W: Przekładaniec, nr 27, 2013, s. 238-245
- I inne w zależności od tematów rozpraw doktorskich
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: