Bioarchaeology in theory and practice 1500-SDN-TMTB-BITAP
This course is built from three 10-hour modules exploring the methods used in the field and laboratory to study such biological remains like: 1) Quaternary mammals (both large and small) in archaeological and paleontological contexts, 2) human remains, and 3) plant remains (with emphasis to carpological ones) from archaeological sites. Students will learn:
• Techniques of excavation and sampling for diverse types of biological remains with introduction to archaeothanatology of human remains
• Measuring of human remains in situ, photogrammetry (3D)
• Post-recovery handling and conservation
• Ethics of human remains
• Identification using comparative collections and databases as well as dedicated optical equipment
• Taphonomic observations and interpretation
• Quantitative data elaboration (NISP, MNI, basic statistics)
• Techniques for reconstructing paleoenvironments, biochronology and other interpretation tools
• Hands-on components and discussion of real case studies are integrated into the teaching.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy
dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane
zagadnienia szczegółowe – właściwe dla dyscyplin humanistycznych
WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych
WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk
humanistycznych
Umiejętności (potrafi)
K_U01 komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym
aktywne uczestnictwo
w międzynarodowym środowisku naukowym w obrębie nauk humanistycznych
UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do
twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych
problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności
definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych,
właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować;
formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań
naukowych;
Kompetencje społeczne (jest gotów do)
KK_03 uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych,
poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem
szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej
Kryteria oceniania
Active participation in classes. Reading of selected scientific papers, their presentation and discussion in the context of student's own research.
Literatura
Campbell, G., Moffett, L., and Straker, V., 2011. Environmental Archaeology: A Guide to the Theory and Practice of Methods, from Sampling and Recovery to Post-excavation. 2nd ed. Swindon: English Heritage.
Mitchell, Piers, and Megan Brickley. 2017. Updated Guidelines to the Standards for Recording Human Remains. British Association for Biological Anthropology and Osteoarchaeology.
Mickleburgh, Hayley L., Liv Nilsson Stutz, and Harry Fokkens. 2021. “Virtual Archaeology of Death and Burial: A Procedure for Integrating 3D Visualization and Analysis in Archaeothanatology.” Open Archaeology 7 (1): 540–55. https://doi.org/10.1515/opar-2020-0152
Additional literature will be selected during the course
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: