Archaeobotany - theory and practice 1500-SDN-TMTB-ATAP
Przedstawiona zostanie metoda badawcza jaką jest archeobotanika, ze szczególnym uwzględnieniem karpologii. Zajęcia będą się składać z części teoretycznej, w której na wybranych przykładach opublikowanych w renomowanych czasopismach zostaną omówione cele badań archeobotanicznych oraz związane z nimi metody próbkowania, dokumentowania i interpretacji pozyskanych danych. Druga część kursu będzie dedykowana pracy z materiałem archeobotanicznym przy użyciu mikroskopów (lub binokularnych) oraz podjęciu próby identyfikacji wybranych grup makroszczątków roślinnych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla dyscyplin humanistycznych
WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych
WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych
Umiejętności (potrafi)
K_U01 komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo
w międzynarodowym środowisku naukowym w obrębie nauk humanistycznych
UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych;
Kompetencje społeczne (jest gotów do)
KK_03 uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Krótka prezentacja własnych badań doktorantki/doktoranta i potencjalnych korzyści analiz archeobotanicznych.
Dopuszczalna jest nieobecność na jednej godzinie zajęć
Literatura
Campbell, G., Moffett, L., Straker, V., 2011. Environmental Archaeology: A Guide to the Theory and Practice of Methods, from Sampling and Recovery to Post-excavation.
Jacomet, S., 2013. PLANT MACROFOSSIL METHODS AND STUDIES | Use in Environmental Archaeology, in: Elias, S.A., Mock, C.J. (Eds.), Encyclopedia of Quaternary Science (Second Edition). Elsevier, Amsterdam, pp. 699–724. https://doi.org/10.1016/B978-0-444-53643-3.00211-9
Tereso, J.P., 2024. Arqueobotânica. Manual de Boas práticas. Amostragem e recolha de macrorrestos vegetais em escavações arqueológicas. Associação BIOPOLIS, CIBIO, InBIO, Vairão (selected fragments and schemes)
Journal papers – their selection discussed during the first meeting
Uwagi
W cyklu 2025Z:
Język wykładowy: angielski (lub polski) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: