Teorie aktów mowy - interpretacje i zastosowania 1500-SDN-TAMIIZ
W ramach zajęć zostaną zaprezentowane wybrane interpretacje Austinowskiej teorii aktów mowy, krytyka jej poszczególnych elementów i alternatywne propozycje teoretyczne. Zakres tematyczny kursu może zostać dostosowany do zainteresowań i potrzeb badawczych uczestników, ale zasadniczo będzie obejmował następujące zagadnienia:
Pragmatyka jako obszar badań lingwistycznych
Prekursorzy teorii aktów mowy
Austin: lokucja, illokucja, perlokucja
Searle: klasyfikacja illokucji
Wskaźniki mocy illokucyjnej: konwencje czy intencje?
Pośrednie akty mowy
Efekty perlokucyjne
Interakcyjna teoria aktów mowy
Akty mowy w kontekstach dyskursywnych
Wypowiedzi fikcyjne jako rzekome asercje
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla dyscyplin humanistycznych
WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych
WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych
Umiejętności (potrafi)
K_U01 komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym w obrębie nauk humanistycznych
UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
Kompetencje społeczne (jest gotów do)
KK_03 uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział w zajęciach (dopuszczalne są 3 nieobecności) i wygłoszenie 20 min. referatu na temat ustalony z wykładowcą na początku semestru.
Zaliczenie poprawkowe: Doktorant zalicza materiał w formie ustalonej z wykładowcą.
Literatura
Ariel, Mira (2010): Defining Pragmatics. Cambridge: CUP.
Bach, Kent (2005): Context ex Machina. [W:] Szabo, Z. G. (red.), Semantics versus Pragmatics. Oxford: OUP, 15-44.
Bach, Kent, Harnish, Robert M. (1979): Linguistic Communication and Speech Act. Cambridge, Mass.: MIT Press.
Bogusławski, Andrzej (2021): Lingwistyczna teoria mowy. Preliminaria. Warszawa: WUW.
Huang, Yan (2017): Introduction: What is Pragmatics? [W:] Yan Huang (red.): The Oxford Handbook of Pragmatics. Oxford: OUP, 1-18.
Jaszczołt, Katarzyna (2006): Pomiędzy semantyką a pragmatyką. [W:] Stalmaszczyk, P. (red.): Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne. Łódź: WUŁ, 131-154.
Kalisz, Roman (1993): Pragmatyka językowa. Gdańsk: WUG.
Meier, Simon, Bülow, Lars, Liedtke, Frank, Marx, Konstanze, Mroczynski, Robert (red.) (2019), 50 Jahre Speech-Acts: Bilanz und Perspektiven. Narr, Francke, Attempto, Tübingen.
Tsohatzidis, S. L. (red.): John Searle’s Philosophy of Language: Force, Meaning, and Mind. Cambridge: CUP.
Recanati, François (2004): Literal Meaning. Cambridge: CUP.
Recanati, François (2010): Truth-Conditional Pragmatics. Oxford: OUP.
Rühlemann, Christoph (2019): Corpus Linguistics for Pragmatics: A guide for research. New York: Routledge.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: