Transfery kulturowe a granice 1500-SDN-SWDNOKIR-TK
Pojęcie „transferów kulturowych” wpisuje się we współczesne perspektywy badawcze, które odchodzą od narracji nacjocentryczych, traktujących kultury jak odrębne jednostki o wyraźnych granicach. Związane jest ono z takimi podejściami jak histoire croisée (w tradycji francuskiej) i entangled history (w przestrzeni anglojęzycznej), jednakże jego użycie w opisie współczesności jest równie uprawnione. Kategoria transferu konotuje dynamikę przemian kulturowych na różnych skalach, ich procesualność, jak również zwraca uwagę na krążenie oraz recepcję i integrowanie zewnętrznych elementów kulturowych. W naszym spojrzeniu proponujemy skupić się nad badaniami tych zjawisk w kontekście granic, o ile potraktujemy granice również jako konstrukt społeczny i wyobrażony bardziej niż jedynie umowną linię na mapie. Innymi słowy, takie podejście pozwala podkreślić zachodzące procesy tam, gdzie kontrasty są najbardziej widoczne, ale również, gdzie systemy kulturowe łączą się ze sobą, przez pewne formy porowatości.
Seminarium składa się z ośmiu spotkań. Na każdym będą prezentowane badania związane z tytułowymi kategoriami. Będą je prowadzić zaproszeni badacze i badaczki z różnych ośrodków akademickich. Spotkania będą się odbywać raz w miesiącu. Przedmiot jest koordynowany przez Ośrodek Kultury Francuskiej i Studiów Frankofońskich oraz Zespół Badań Kultur Słowiańskich w Monarchii Habsburskiej (Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej, Instytut Historii PAN).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych
WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych
Umiejętności (potrafi)
UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych;
UW_02 dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
UK_03 uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk humanistycznych
UK_04 inicjować debatę
Kompetencje społeczne (jest gotów do)
KK_03 uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej
KK_02 krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej oraz prowadzenia dyskusji, formułowania merytorycznych argumentów, wypowiadania swoich racji z zachowaniem szacunku dla innych, prezentuje postawę otwartości na właściwy dla różnych nauk humanistycznych typ refleksji z poszanowaniem odmiennych poglądów
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Możliwa jedna nieobecność. Kolejne nieobecności muszą być zaliczone w sposób określony przez koordynatorów zajęć.
Literatura
Burke, Peter. Historia kulturowa. Wprowadzenie, przeł. Justyn Hunia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012.
Espagne Michel, „La notion de transfert culturels”, Revue Sciences/Lettres [En ligne] 1 (2013), https://journals.openedition.org/rsl/219
Gin, Pascal, et al., editors. Transfert. Les Presses de l’Université d’Ottawa | University of Ottawa Press, 2014, https://books.openedition.org/uop/429.
Reckwitz, A. Toward a theory of social practices: A development in culturalist theorizing. European Journal of Social Theory, 5(2), (2002): 243–263. https://doi.org/10.1177/13684310222225432
Schmale, Wolfgang. „Cultural Transfer”. European History Online (EGO). http://www.ieg-ego. eu/schmalew-2012-en
Werner Michael, Zimmermann Bénédicte, „Histoire Croisée: Between the Empirical and Reflexivity”, Annales. Histoire, Sciences Sociales 58, 1 (2003): 7–36.
Werner, Michael, Bénédicte Zimmermann. „Beyond Comparison: Histoire Croisée and the Challenge of Reflexivity”. History and Theory 45, 1 (2006): 30–50.
Uwagi
W cyklu 2025Z:
Język wykładowy |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: