Konstelacje literatury współczesnej 1500-SDN-SWDL-KLW
Celem zajęć jest przećwiczenie umiejętności patrzenia „z ukosa” na własne badania i ich przedmiot oraz doboru kontekstów i perspektyw wykraczających poza oczywistości bibliografii przedmiotowej, sięgających zaś filozofii, psychologii i psychoanalizy.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych
WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych
Umiejętności (potrafi)
UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych;
UW_02 dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
UK_03 uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk humanistycznych
UK_04 inicjować debatę
Kompetencje społeczne (jest gotów do)
KK_03 uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej
KK_02 krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej oraz prowadzenia dyskusji, formułowania merytorycznych argumentów, wypowiadania swoich racji z zachowaniem szacunku dla innych, prezentuje postawę otwartości na właściwy dla różnych nauk humanistycznych typ refleksji z poszanowaniem odmiennych poglądów
Kryteria oceniania
Oczekiwane są i podlegają ocenie:
A. prezentacja problematyki własnych badań na przykładzie:
a) wybranego materiału literackiego – lub
b) opracowania teoretycznego albo przykładowego historycznoliterackiego – lub
c) przygotowywanej publikacji własnej.
Zadaniem doktoranta jest zaproponowanie lektury i zainicjowanie dyskusji na jej temat.
B. Systematyczny udział w dyskusjach, w tym znajomość omawianych lektur
C. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności
D. Zaliczenie poprawkowe (w tym nadmiarowych nieobecności) polega na prezentacji dodatkowo zadanych lektur (na zajęciach lub na dyżurze)
Literatura
Lista obejmuje wstępne propozycje prowadzącego, zasadniczy materiał dyskusji będą stanowiły lektury zgłoszone przez uczestników.
D. Kozicka, K. Trzeciak, „Konstelacje krytyczne”, „Forum Poetyki” nr 10 (jesień 2017), s. 32-39.
G. Deleuze, F. Guattari, „Co to jest filozofia?” (fragmenty).
G. Deleuze, „Po czym rozpoznać strukturalizm?”.
H. Zwart, „Lacan’s Dialectics of Knowledge Production: The Four Discourses as a Detour to Hegel”, „Foundations of Science” vol. 27 (2022), s. 1347-1370.
J. Derrida, „Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych”.
A. Czernikiewicz, T. Woźniak, „Schizofazja”, „Logopedia” t. 29 (2001), s. 7-36.
P. Chorzewska-Rubik, „»Wzmożona aktywność«. Cyfrowe praktyki tekstotwórcze Tomasza Pułki w perspektywie filologii rozszerzonej” (rozprawa doktorska).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: