Muzyka a polityka w perspektywie muzykologii systematycznej i kulturowej 1500-SDN-SP-NOS-MAP
Przedmiot składa się z trzech bloków:
Blok I - Muzyka (klasyczna) jako narzędzie wywierania wpływu – perspektywa psychologii muzyki. Celem tego bloku jest zapoznanie słuchaczy z teorią i metodyką badań dotyczących wykorzystania muzyki w pragmatycznych formach komunikacji (nastawionych na efekt). Punktem wyjścia będą rozważania z zakresu teorii komunikacji, a także problematyka komunikacji muzycznej zaprezentowana z perspektywy modelu społecznego wzmocnienia muzyki. Dyskusję dopełnią zagadnienia dotyczące roli muzyki w budowaniu przekazu emocjonalnego, problematyka transmisji znaczeń i kwestia wpływu preferencji muzycznych na reakcje odbiorcy. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na problematykę budowania strategii marki poprzez działania z zakresu audiomarketingu i sonic brandingu. Analizie zostaną poddane przykłady marek, które w swoich strategiach marketingowych wykorzystują muzykę klasyczną.
Blok II - Sztuka a totalitaryzmy. Zajęcia tej części mają na celu przestudiowanie różnych przypadków wykorzystywania sztuki przez systemy totalitarne, a także zrozumienie typów narracji i manipulacji wprowadzanych przez te systemy w celu prześladowania artystów uznanych za reprezentantów idei wrogich systemowi. Analizowane będą przede wszystkim kategorie używane przez nazistów w ramach wykreowanego przez nich pojęcia „sztuki zdegenerowanej” oraz realne efekty tych działań wobec twórców i ich dzieł. Ten krąg tematyczny będzie powiązany z analizą przykładów polityki represji wobec artystów w systemach komunistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem użycia muzyki przez reżimy maoistowskie, stalinowskie, a także współcześnie, w północnej Korei czy putinowskiej Rosji. W jaki sposób narracje o sztuce są wykorzystywane w celach propagandowych, jakie podobieństwa i różnice możemy dostrzec pomiędzy różnymi systemami totalitarnymi oraz w podejściu do poszczególnych dziedzin sztuki? Jaka sztuka była promowana, a jaka odrzucana? Jakie były jej cechy stylistyczne, ekspresyjne, techniczne? Te pytania będą towarzyszyć lekturom wybranych pozycji oraz analizie przykładów audiowizualnych.
BLOK III – Polityczne konteksty muzyki popularnej. Zajęcia tej części skupiają się na muzyce popularnej jak narzędziu politycznej ekspresji. Lektura tekstów teoretycznych dotyczących wspomnianych relacji zestawiona zostanie z analizą szczególnych przypadków – charakteryzujących się złożonością problemów, kodów, kontekstów. Przeanalizowane zostaną działania słowno-muzyczne, na przykładzie pieśni protestu (amerykańska pieśń protestu i polityczna atmosfery lat 50. i 60., komisja senatora McCarthy’ego, sprzeciw i poparcie dla wojny w Wietnamie, ale także współczesne przykłady). Analiza relacji muzyki i performansu w kontekście polityki przeprowadzona zostanie na przykładzie badania koncertów (i ich przedłużenia, jakim są festiwale) jako pola politycznej gry (od Woodstock, przez koncerty punkowe, Jarocin, telewizyjny występ Sinead O’Connor, po manifest zespołu Bob Vylan na festiwalu Glastonbury ’25 ). Konteksty relacji muzyki i ruchomego obrazu przedstawią zajęcia analizujące wykorzystanie teledysku jako narzędzia politycznej gry artystów (od Land of Confusion Genesis do This is America Childish Gambino). Muzyka i obraz nieruchomy to przestrzeń okładek płytowych, plakatów, rekwizytów, koszulek – to również przestrzeń gry politycznej, która zostanie poddana analizie. Część czasu poświęcona zostanie też na zagadnienia i aspekty wskazane przez studentów.
Tematy zajęć:
BLOK I
1. Komunikacja muzyczna i model społecznego wzmocnienia muzyki
2. Jak muzyka wzbudza emocje?
3. Preferencje muzyczne
4. Muzyka w „teatrze marki”. Audiomarketing – teoria, badania, praktyka
5. Muzyka w „teatrze marki”. Sonic branding – teoria, badania, praktyka
BLOK II
6.-7. Nazistowska „sztuka zdegenerowana”
8.-9. Komunistyczna „muzyka dla mas” a wrogowie ideowi
10. Dywersyfikacja stylistyczna w totalitarnych manipulacjach współcześnie
BLOK III
11. Muzyka i słowo – zjawisko protest song w latach 50. i 60. XX i dziś
12. Muzyka i performans – polityczne aspekty koncertów i festiwali
13. Muzyka i obraz ruchomy – teledysk jako narzędzie politycznej gry
14. Muzyka i obraz – symbole, grafiki, tematy, motywy wizualnej gry towarzyszącej muzyce
15. Temat rozwinięty lub zaproponowany przez studentów
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy
dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane
zagadnienia szczegółowe – właściwe dla dyscyplin humanistycznych
WG_02 główne tendencje rozwojowe dyscyplin humanistycznych, w których odbywa
się kształcenie
WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk
humanistycznych
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach (dozwolone dwie nieusprawiedliwione nieobecności)
- prezentacja analizy studium wybranego przypadku w formie pisemnej
- ocena aktywności na podstawie udziału w dyskusji podczas zajęć
Literatura
Lista ma charakter poglądowy, szczegółowy wykaz lektur zostanie podany na zajęciach, po konsultacji ze studentami.
1. Paul Fulberg (2003). Using sonic branding in the retail environment – an easy and effective way to create consumer brand loyalty while enhancing the in-store experience. Journal of Consumer Behaviour, 3 (2), 193-198.
2. Sylwia Makomaska (2021). Muzyka na peryferiach uwagi. Od musique d’ameublement do audiomarketingu. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
3. The Oxford handbook of music psychology (2011). Susan Hallam, Ian Cross, Michael Thaut (red.). Oxford / New York: Oxford University Press.
4. Katarzyna Stasiuk, Dominika Maison D. (2021). Psychologia konsumenta. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
5. Jeziński, M. (2018). O wybranych aspektach politycznego oblicza muzyki popularnej. „Studia Politologiczne”, 50, 202-216
6. Idzikowska-Czubaj, A. (2011). Rock w PRL-u. O paradoksach współistnienia, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
7. Stewart, J. B. (2005). Message in the music: Political commentary in Black popular music from rhythm and blues to early hip hop. „The Journal of African American History”, 90(3), 196-225.
8. Naliwajek K. (2024). Weaponized Songs: Pro-Putin and Other Totalitarian Musical Propaganda, „Musicology Today” 21, https://sciendo.com/article/10.2478/muso-2024-0003
9. Twentieth-Century Music and Politics. Essays in Memory of Neil Edmunds (2013). Pauline Fairclough (red.), Farnham–Burlington: Ashgate Publishing.
10. Levi, E. (2010). Mozart, Mozart and the Nazis: how the Third Reich abused a cultural icon, London: Yale University Press.
11. McQuail, D. (2007), Teoria komunikowania masowego, przekł. Marta Bucholc, Alina Szulżycka; red. nauk. Tomasz Goban-Klas. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
12. Naliwajek, K. (2022). Sounds of Apocalypse. Music in Poland under German Occupation. Berlin: Peter Lang.
13. Pratkanis A., Aronson E. (2013). Wiek propagandy : używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, przekł. Józef Radzicki, Marcin Szuster; red. nauk. Krystyna Skarżyńska, wyd. 3, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
14. Wieczorek S. (2014). Na froncie muzyki: socrealistyczny dyskurs o muzyce w Polsce w latach 1948-1955, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: