Feministyczna sztuka i metodologie 1500-SDN-SP-NOKIR-FS
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi nurtami i metodologiami badania współczesnej sztuki feministycznej. Będziemy czytać teksty oraz oglądać materiały wizualne, które analizują lub ilustrują praktyki artystyczne osób i kolektywów zajmujących się szeroko pojętymi zagadnieniami dotyczącymi przedstawień, podmiotowości i społecznego funkcjonowania kobiet. Wśród naszych zainteresowań znajdą się zagadnienia takie jak: mit geniusza, oryginalność artystyczna, relacje władzy, sprawczość, krytyka i aktywizm polityczny, a także kategorie takie jak gender, ciało, rasa, wiek i seksualność.
Zajęcia rozpoczną się od wspólnego omówienia podstawowych tekstów dotyczących sztuki feministycznej oraz wprowadzenia podstawowej chronologi i pojęć takich jak: fale feminizmu w kontekście zimnej wojny, główne obszary sztuki feministycznej, najważniejsze wystawy i publikacje krytyczne. W miarę możliwości obejrzymy produkcje filmowe dokumentujące działania artystek feministycznych. Następnie będziemy czytać różnorodne teksty dotyczące sztuki feministycznej, w tym feministycznego performance’u, instalacji, fotografii i materiałów video, a także sztuki konceputalnej wykonywanej za pomocą różnorodnych mediów. Będziemy przyglądać się sztuce feministycznej w ujęciu ideologicznym, relacyjnym oraz zastanawiać się nad jej potencjałem politycznym.
Podczas zajęć będziemy zwracać uwagę na kontekst historyczny pojawienia się sztuki feministycznej oraz na jej wewnętrzne napięcia i nieheterogeniczność. Będziemy również analizować przydatność teorii dotyczącej sztuki feministycznej do analizy różnych zjawisk i aspektów kultury, łącząc ją z obserwacjami czynionymi w szeroko pojętej współczesnej humanistyce, włączając w to materializm, ekokrytyka, posthumanizm i neuronauka.
W zależności od zainteresowań i potrzeb osób uczestniczących w zajęciach określimy dokładny obszar tematyczny oraz geograficzny omawianych zagadnień. Wymagane będzie czytanie tekstów w języku angielskim i polskim, a wspólnie określimy język dyskusji na zajęciach.
Dopuszczalna liczba nieobecności: 2.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: zna i rozumie
P8S_WG.1 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe - właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
P8S_WG.2 główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie
P8S_WG.3 metodologię badań naukowych
P8S_WK.1 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji
Umiejętności: potrafi
P8S_UW.1 wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfiko¬wania, formułowania i innowa¬cyjnego rozwiązywania złożo¬nych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badaw-czym, a w szczególności:
- definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą,
- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować,
- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
P8S_UK.1 komunikować się na tematy spe¬cjalistyczne w stopniu umożliwia¬jącym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym
P8S_UK.4 uczestniczyć w dyskursie naukowym
P8S_UK.5 posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne: jest gotów do
P8S_KK.3 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
P8S_KR.1 podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym:
- prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny,
- respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz znajomość wymaganych lektur i materiałów wizualnych
Literatura
Berger, John. Ways of Seeing. London: BBC I Penguin Books.
Brennan, Marcia. Painting Gender, Constructing Theory.
Butler, Cornelia. WACK! Art and the Feminist Revolution.
Foster, Hal (ed.). Anti-Aesthetic: Essays on Postmodern Culture.
Harrison, Charles and Paul Wood (eds.) Art in Theory 1900-1990. Oxford, UK and Cambridge, US: Blackwell Publishing.
Heartney, Eleanor and others. After the Revolution: Women Who Transformed Contemporary Art.
Jones, Amelia (ed.). The Feminism and Visual Culture Reader.
Kelly, Mary. Imaging Desire.
Kelly, Mary. Post-Partum Document.
Knafo, Danielle. Dancing with the Unconscious: The Art of Psychoanalysis and the Psychoanalysis of Art.
Kruger, Barbara and Phil Mariani (eds.). Remaking History: Discussions in Contemporary Art, vol. 4. Seattle, Bay Press.
Munro, Eleanor. Originals: American Women Artists.
Orton, Paul and Griselda Pollock. Avant-Gardes and Partisans Reviewed.
Pollock, Griselda. Vision & Difference: Femininity, Feminism and the Histories of Art.
Reckitt, Helena (ed.) Art and Feminism. New York: Phaidon Press.
Robinson, Hilary (ed.). Feminism-Art-Theory: An Anthology 1968-2000.
Sherman, Cindy. Untitled Film Stills.
Slatkin, Wendy. Women Artists in History: From Antiquity to the Present.
Sturken, Marita and Lisa Cartwright. Practices of Looking: An Introduction to Visual Culture.
Lista lektur może być rozszerzona/zmodyfikowana po uzgodnieniu ze studentami.
Uwagi
W cyklu 2024L:
Język wykładowy: Angielski lub polski z wymogiem czytania w języku angielskim, w zależności od preferencji grupy |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: