Najważniejsze pytania metodologiczne historyków literatury. Rewizje 1500-SDN-NPMHLR
● Zajęcia służą pogłębieniu namysłu nad najważniejszymi zagadnieniami metodologicznymi literaturoznawstwa widzianymi w perspektywie historycznoliterackiej. Poznanie stałych i zmiennych „dylematów historyka literatury” pozwoli zrozumieć dynamikę zmian w zakresie praktyk badawczych, dla których ważna jest historyczność literatury, oraz znaczenie stymulujących je czynników. Podczas dyskusji oprócz zagadnień teoretycznych podejmiemy także próby odpowiedzi na indywidulane pytania uczestniczek i uczestników, rodzące się podczas przygotowywania dysertacji. Problematyka zajęć będzie wspierać poszerzanie wiedzy i świadomości badawczej nie tylko historyków literatury, lecz także innych specjalistów dyscypliny literaturoznawstwo.
Kwestią zasadniczą dla proponowanych ćwiczeń jest dostosowanie literatury i zagadnień do praktycznych potrzeb naukowych doktorantek i doktorantów uczestniczących w zajęciach. Dlatego też osoby, które uczestniczyły w zajęciach „Najważniejsze pytania metodologiczne historyków literatury” w roku akad. 2023/2024, także na zajęciach „Najważniejsze pytania metodologiczne historyków literatury. Rewizje” mogą znaleźć dla siebie pole do rozwoju.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla dyscyplin humanistycznych
WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych
WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych
Umiejętności (potrafi)
K_U01 komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym w obrębie nauk humanistycznych
UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
Kompetencje społeczne (jest gotów do)
KK_03 uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia zajęć będzie obecność i aktywność na nich. Dopuszczalne są dwie nieobecności. W przypadku niespełnienia wymienionych warunków, zaliczenie uzyskiwane będzie podczas rozmowy (w sesji letniej i wrześniowej).
Literatura
Wybrane przykłady:
Szczegółowa lista lektur zostanie uzgodniona wspólnie z osobami uczestniczącymi w zajęciach i dostosowana do ich potrzeb naukowych.
Zaczniemy zapewne od:
H. Markiewicz, Dylematy historyka literatury, „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 4.
S. Greenblatt, Czym jest historia literatury?, w: tegoż, Poetyka kulturowa. Pisma wybrane, red. i wstęp K. Kujawińska-Courtney, Kraków 2006.
W. Bolecki, „Historyczność jest jak powietrze”. O badaniach historycznoliterackich z Włodzimierzem Boleckim rozmawiają Żaneta Nalewajk i Tomasz Mackiewicz, „Tekstualia” 2010, nr 3.
D. Ulicka, Doświadczanie czasu w przestrzeni archiwum, Warszawa 2024
E. Domańska, Jakiej metodologii potrzebuje współczesna humanistyka? „Teksty Drugie” 2010, z. 1–2.
J. Maj, Nowe historie literatury, Kraków 2021.
Materiały Zjazdu Polonistów z 2022 roku.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: