Metodologia i metody nauki historii 1500-SDN-MIMNH
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z metodologia i głównymi metodami Historii. Uwzględnione zostano takie problemy, jak:
1. Czym jest historia i skąd się bieżę? Czy historia jest nauką? Różnica między historia a innymi naukami.
2. Przedmiot metodologii historii
3. Struktura metodologiczna historii
4. Proces historyczny (przy czynność i determinizm)
5. Proces historyczny (prawidłowość historyczna)
6. Procedura wyjaśniania w historii
7. Fakt historyczny: struktura, forma, treść
8. Metody ustalania faktów historycznych
9. Charakter poznania historycznego
10. Zakres przedmiotu/dziedziny badań historycznych
11. Pytania i odpowiedzi - ogólna rekonstrukcja badania historycznego
12. Teoria wiedzy źródłowej i poza źródłowej
13. Metody poszukiwań archiwalnych
14. Metody ilościowe w historii
15. Historia w mediach drukowanych i audiowizualnych
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla dyscyplin humanistycznych
WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych
WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych
Umiejętności (potrafi)
K_U01 komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym w obrębie nauk humanistycznych
UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
Kompetencje społeczne (jest gotów do)
KK_03 uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej
Kryteria oceniania
4 godź. dopuszczalnej liczby nieobecności; każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. 50% zajęć nieusprawiedliwionych może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): egzamin będzie miał charakter ustny. Obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w czasie semestru oraz referat pisemny na temat metod badań osobistych tematów doktorskich prać.
Literatura
1. Jak historyk potyka się z metodologia historyczna. – Warszawa, 2024
2. Kategorii i metody istoriczeskoj nauki/ M.A. Berg. – Moskwa, 1984
3. Metodologia historii / J. Topolski. – Warszawa, 1984
4. Wprowadzenie do historii/ J. Topolski. – Poznań, 2005
5. Wprowadzenie do historii / W. Werner. – Warszawa, 2022
6. Wprowadzenie do metodologii historii. – Warszawa, 2022
7. Z metodologicznych problemów współczesnej historiografii. – Poznań, 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: