Muzyczne imaginaria humanizmu 1500-SDN-MIH
Tematem zajęć są muzyczne imaginaria humanistów w epoce nowożytnej. Przedmiotem naszego zainteresowania jest piśmiennictwo reprezentantów elit intelektualnych Europy (w szczególności Śląska), którzy wypowiadali się na temat muzyki. Wybrani zostali autorzy, którzy odegrali kluczową rolę w procesie formowania się kultury europejskiego humanizmu; ich narratywy wnoszą wiele nowych treści, zarówno do dyskursu muzykologii, jak i dyscyplin pokrewnych, orientowanych potrzebą rozumienia źródeł historii kultury. Głównym celem zajęć jest ukazanie, w jaki sposób muzykę postrzegali i opisywali reprezentanci różnych artes, w rozmaity sposób uczestniczący w tradycji kulturowej europejskiego humanizmu.
Proponowaną metodą pracy jest wspólna lektura, analiza i interpretacja wybranych tekstów źródłowych, zaczerpniętych z piśmiennictwa europejskich i śląskich humanistów. Studia takie wymagają zastosowania metody hermeneutycznej, adekwatnej dla zjawisk mających status fenomenu kulturowego. Rekonstruowany muzyczny światopogląd humanistów chcemy porządkować wedle proponowanej przez Karla Mannheima metody badań nad pokoleniami, rozumianymi jako specyficzne wspólnoty ludzkie, biorące czynny udział w akumulacji, kreacji i transmisji dziedzictwa kultury. Reprezentantami kolejnych pokoleń są jednak najbardziej twórcze jednostki, które w swoich narratywach ujawniają potrzebę autoinscenizacji, autotematyzacji i autoinscenizacji: cechy szczególnie symptomatyczne właśnie dla kultury europejskiego humanizmu.
Przedmiotem zajęć jest lektura, analiza i interpretacja wybranych tekstów źródłowych, autorstwa humanistów – reprezentantów kolejnych pokoleń. Wybrane cytaty będą udostępniane studentom podczas zajęć. Zalecana jest podstawowa znajomość łaciny i niemieckiego, umożliwiająca lepsze rozumienie prezentowanych treści i czynny udział w dyskusji.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla dyscyplin humanistycznych
WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych
WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych
Umiejętności (potrafi)
K_U01 komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym w obrębie nauk humanistycznych
UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
Kompetencje społeczne (jest gotów do)
KK_03 uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia zajęć jest aktywna na nich obecność i czynny udział w wieńczącym cykl wykładów sympozjum: uczestnicy proszeni będą o przygotowanie na to ostatnie spotkanie krótkich (5-10 minutowych) wystąpień na tematy związane z przedmiotem wykładu.
Literatura
Karl Mannheim, Das Problem der Generationen, „Kölner Vierteljahreshefte für Soziologie“ 7 (1928), 157–185, 209–330.
Halbwachs Maurice, „Individual Consciousness and Collective Mind”, American Journal of Sociology 44/6 (1939), s. 812–822.
Pomian Krzysztof, Historia. Nauka wobec pamięci, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 2006
Nino Pirotta, ‘Music and Cultural Tendencies’, Journal of the American Musicological Society 19/2 (1966), 127–161
Gerald Abraham, The Age of Humanism. 1540–1630, London: Oxford University Press 1968.
Johan Huizinga, Homo Ludens: zabawa jako źródło kultury, Warszawa: Czytelnik 1985.
Jacob Burckhardt, Kultura Odrodzenia we Włoszech: próba ujęcia, Warszawa: PIW 1991.
Peter Burke, Italian Renaissance: Culture and Society in Italy, Cambridge: Polity 2013.
Tomasz Jeż, Śląska Republika Muzyki. Muzyczne imaginaria nadodrzańskich humanistów, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika 2024.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: