Morphology: computational analysis 1500-SDN-MCA
Kurs rozpoczyna się przeglądem najważniejszych pojęć i problemów związanych z morfologią. Omówione zostaną morfologiczne kategorie, najczęściej spotykane w literaturze przedmiotu. Systemy językowe zostaną sklasyfikowane pod względem morfologicznym (typologia). Dwa sposoby myślenia o gramatyce zjawisk morfologicznych zostaną przedstawione na podstawie: (1) morfologicznych reguł generatywnych i (2) symbolicznych schematów formalno-semantycznych. Poruszona zostanie kwestia morfologicznej produktywności i sposobów jej pomiaru.
W części głównej, kurs koncentruje się na analizie wybranych zjawisk słowotwórczych, charakterystycznych dla poszczególnych systemów i odmian językowych. Uwaga zostanie skierowana na możliwości aplikacji analizy morfologicznej (słowotwórczej) do wybranych konkretnych celów. Przy użyciu narzędzi korpusowych oraz oprogramowania komputerowego, wykonane zostaną badania i analizy przykładowych tekstów pod kątem ich nasycenia wyrazami morfologicznie złożonymi. Dwa rodzaje tekstów poddane zostaną analizom: naukowe i literackie. Wyniki takich badań i analiz powinny mieć praktyczne zastosowanie. Oprócz teoretycznego tła metodologicznego, kurs skupia się na konkretnych metodach analizy morfologicznej (słowotwórczej) oraz na możliwościach i perspektywach ich praktycznych zastosowań.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy
dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane
zagadnienia szczegółowe – właściwe dla dyscyplin humanistycznych
WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych
WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk
humanistycznych
Umiejętności (potrafi)
K_U01 komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym
aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym w obrębie nauk
humanistycznych
UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do
twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych
problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności
definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych,
właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować;
formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań
naukowych
Kompetencje społeczne (jest gotów do)
KK_03 uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych,
poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem
szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej
Kryteria oceniania
I termin:
- sprawdzanie obecności (dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności)
- bieżąca ocena aktywności doktoranta na zajęciach
- sprawdzenie jednej pracy o char. projektu
II termin:
Jak wyżej
Literatura
Arndt-Lappe, S. 2014. Analogy in suffix rivalry: the case of English -ity and -ness. English Language and Linguistics 18(3): 497-548.
Aronoff, M. 1976. Word Formation in Generative Grammar. Cambridge, Mass.: The MIT Press.
Bauer, L. 2003. Introducing Linguistic Morphology. Washington, DC: Georgetown University Press.
Hoffmann, S., S. Evert, N. Smith, D. Lee and Y. Berglund Prytz. 2008. Corpus Linguistics with BNCweb – A Practical Guide. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Jones, Ch. and D. Waller. 2015. Corpus Linguistics for Grammar. A Guide for Research. London: Routledge.
Plag, I., Ch. Dalton-Puffer and H. Baayen. 1999. “Morphological productivity across speech and writing”. English Language and Linguistics 3 (2): 209-228.
Szymanek, B. 1998. Introduction to Morphological Analysis. Warsaw: Scientific Publishers.
Twardzisz, P. 1997. Zero Derivation in English. A Cognitive Grammar Approach. Lublin: Marie Curie-Sklodowska University Press.
Twardzisz, P. 2010. Patterns of English Word-Formation. Warsaw: Dept. of Languages for Specific Purposes, University of Warsaw.
Twardzisz, P. 2023. English Complex Words. Exercises in construction and translation. Amsterdam/ Philadelphia: John Benjamins.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: