Metodologia badań glottodydaktycznych 1500-SDN-MBG
Program zajęć obejmuje krytyczny przegląd wybranych zagadnień teoretycznych i wyników badań naukowych w zakresie badań glottodydaktycznych, ze szczególnym uwzględnieniem narzędzi i metod badawczych wykorzystywanych w tych badaniach. Krytyczny przegląd tych narzędzi i metod badawczych glottodydaktyki prowadzony jest w ścisłym powiązaniu z indywidualnymi projektami doktorskimi Studentów. Ponieważ wiedza glottodydaktyczna w znacznej mierze opiera się na wiedzy lingwistycznej, szczególną wagę przywiązuje się do ukazania wzajemnych powiązań pomiędzy lingwistyką i glottodydaktyką jako samodzielnymi dziedzinami nauki, których podstawowy przedmiot badań stanowi człowiek uczący się i używający języka (obcego).
Omawiane są tu m.in. następujące tematy:
„Myślenie krytyczne” jako najważniejsze narzędzie glottodydaktyki;
Przedmiot badań glottodydaktycznych;
Badania lingwistyczne w glottodydaktyce;
Metody jakościowe badań glottodydaktycznych, np.: obserwacja a obserwacja uczestnicząca, eksperyment (glotto)dydaktyczny, studium przypadku, analiza tekstu (glottodydaktycznego);
Metody ilościowe badań glottodydaktycznych, np.: badania statystyczne w glottodydaktyce;
Możliwości i ograniczenia w stosowaniu narzędzi badań glottodydaktycznych, np. pomiar czynników fizjologicznych w glottodydaktyce (EKG, EEG), obrazowanie komputerowe, kwestionariusz, ankieta itd.;
Indywidualne projekty doktorskie z punktu widzenia glottodydaktyki.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla dyscyplin humanistycznych
WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych
WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych
Umiejętności (potrafi)
K_U01 komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym w obrębie nauk humanistycznych
UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych;
Kompetencje społeczne (jest gotów do)
KK_03 uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach; dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione;
Zadania domowe/dodatkowe w celu usprawiedliwienia nieobecności:
w razie nieobecności będzie możliwość wykonania zadania dodatkowego lub zadań dodatkowych na platformie Google Classroom (ważne: wykonanie zadania lub zadań dodatkowych/domowych w wyznaczonym terminie oznacza „usprawiedliwienie” nieobecności na zajęciach; niewykonanie zadań dodatkowych w terminie oznacza wliczenie nieobecności do liczby 2 dopuszczalnych nieobecności nieusprawiedliwionych na zajęciach);
Zadania na zaliczenie:
aktywny udział w dyskusji na zajęciach
lub:
prezentacja indywidualnego projektu doktorskiego z punktu widzenia tematyki zajęć;
ważne: zaliczenie zadania można otrzymać tylko w przypadku spełnienia warunku nieprzekroczenia liczby 2 nieobecności nieusprawiedliwionych.
Literatura
Allen, JPB; Pit Corder, S. (red.); Rusiecki, J. (red. wyd. pol.), 1983, Rozprawy z językoznawstwa stosowanego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Bach G., Niemeier S. (red) (2005), Bilingualer Unterricht. Grundlagen, Methoden, Praxis, Perspektiven, Peter Lang Verlag, Frankfurt am Main.
Baetens Beardsmore H. (red.) (1993), European Models of Bilingual Education, Multilingual Matters Ltd., Clevedon.
Bar-Adon A., Leopold W. (red.) (1971), Child Language. A Book of Reading, Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, New Jersey.
Bausch K.-R., Christ H., Krumm H.-J. (red.), 2003, Handbuch Fremdsprachenunterricht, Tübingen, 4. Auflage.
Bokus B., Haman M. (red.) (1992), Z badań nad kompetencją komunikacyjną dzieci, Wydawnictwo Energeia, Warszawa.
Butzkamm W. (2002) Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts, Tübingen und Basel.
Coombe, Ch., Davidson, P., O’Sulivan B. (2012), The Cambridge Guide to Second Language Assesment, Cambridge University Press.
Dakowska M. i Olpińska M. (red.) (2014), Edukacja dwujęzyczna. Teraźniejszość i przyszłość. Studia Naukowe IKSI. Warszawa. https://portal.uw.edu.pl/web/snikla/tomy-serii
Dakowska, M. (1997), Ocena podejścia komunikacyjnego do nauczania języków obcych z punktu widzenia psycholingwistyki, w: Przegląd glottodydaktyczny, tom 15, Warszawa.
Dakowska, M. (2001), Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, PWN, Warszawa.
Dakowska, M. (2015), In Search of Processes of language Use in Foreign Language Didactics, Peter lang Edition, Frankfurt a.M. et al.
Ehlich K. (red.) (1996), Kindliche Sprachentwicklung. Konzepte und Empirie, Westdeutscher Verlag, Opladen.
Fletcher P., MacWhinney B. (red.) (1995), The Handbook of Child Language, Backwell Publ., Oxford.
Gee, J.P. (2011), An Introduction to Discourse Analysis. Theory and Methods, Routledge, London, New York.
Gee, J.P. (2011), How to do Discourse Analysis. A Toolkit, Routledge, London, New York.
Grucza F. (1993a), Język, ludzkie właściwości językowe, językowa zdolność ludzi, w: Piontek, J. i Wiercińska, A. (red.), Człowiek w perspektywie ujęć biokulturowych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań, s. 151-174.
Grucza F. (1993b), Zagadnienia ontologii lingwistycznej: o językach ludzkich i ich (rzeczywistym) istnieniu, w: Opuscula logopedica in honorem Leonis Kaczmarek, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 25-47.
Hymes D. (1979) Soziolinguistik, , Suhrkamp Taschenbuch Verlag , Frankfurt am Main.
Kurcz I. (2000), Psychologia języka i komunikacji, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Lambert W.E., Tucker R..G. (1972), Bilingual Education of Children. The St. Lambert Experiment, Newbury House Publishers, Rowley, Massachusets.
Larsen-Freeman, D., (2001), Techniques and Principles in Language Teaching, Oxford University Press.
Lauren Ch. (red.) (1994), Evaluatig European Immersion Programs. From Catalonia to Finland, Tutkimuksia No 185, Vaasa.
Mackey, A., Gass S.M. (2012), Research Methods in SLA. A Practical Guide, Blackwell, Wiley.
Olpińska M. (2012), Wychowanie dwujęzyczne, Studia Naukowe IKSI Warszawa. https://portal.uw.edu.pl/web/snikla/tomy-serii
Olpińska M. (2013), Nauczanie dwujęzyczne w świetle badań i glottodydaktycznych, Studia Naukowe IKSI, Warszawa. https://portal.uw.edu.pl/web/snikla/tomy-serii
Pfeiffer, W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, wyd. Wagros, Poznań
Piaget J. (1969), Nachahmung, Spiel und Traum, Ernst Klett Verlag, Stuttgart.
Rickheit G., Sichelschmidt L., Strohner H. (2004) Psycholinguistik, Stauffenburg Verlag , Tübingen.
Shugar G.W. (1995), Dyskurs dziecięcy, Wyd. Energeia, Warszawa.
Snow M.S., Brinton D.M. (red.), (1997), The Content-Based Classroom. Perspectives on Integrating Language and Content, Longman , New York.
Van Patten, B., Williams, J. (2015), Theories in Second Language Acquisition. An Introduction, Routledge, London, New York.
Wasilewska-Kamińska, E. (2016); Myślenie krytyczne jako cel kształcenia na przykładzie systemów edukacyjnych USA i Kanady, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego Warszawa..
Uwagi
W cyklu 2025Z:
język polski lub – jeśli grupa wyrazi taką potrzebę – język angielski |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: