Literaturoznawstwo a problemy interdyscyplinarności 1500-SDN-LAPI
Zajęcia służą pogłębieniu namysłu nad najważniejszymi zagadnieniami metodologicznymi literaturoznawstwa widzianymi w perspektywie inter- i transdyscyplinarnej. W centrum usytuowane zostaną problemy literaturoznawcze profilowane historycznoliteracko i powiązane z takimi obszarami wiedzy, jak: historia kultury, dzieje prasy, filozofia, psychologia, medycyna i in.
Podczas dyskusji podejmiemy kwestie teoretyczne, ale przede wszystkim skupimy się na poszukiwaniu odpowiedzi na indywidulane pytania uczestniczek i uczestników, rodzące się podczas przygotowywania dysertacji. Problematyka zajęć będzie wspierać poszerzanie wiedzy i świadomości badawczej nie tylko różnych specjalistów dyscypliny literaturoznawstwo, lecz także dyscyplin pokrewnych.
Kwestią zasadniczą dla proponowanych ćwiczeń jest dostosowanie literatury i zagadnień do praktycznych potrzeb naukowych osób uczestniczących w zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla dyscyplin humanistycznych
WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych
WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych
Umiejętności (potrafi)
K_U01 komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym w obrębie nauk humanistycznych
UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
Kompetencje społeczne (jest gotów do)
KK_03 uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz przygotowania krótkiej prezentacji założeń problemowych i metodologicznych swojej rozprawy doktorskiej. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze bez usprawiedliwienia; w przypadku przekroczenia tego limitu – ustne zaliczenie problematyki opuszczonych zajęć.
Literatura
Literatura zostanie ustalona wspólnie z osobami uczestniczącymi w zajęciach i dostosowana do ich potrzeb badawczych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: