Integracja w nauce - korelacje i napięcia 1500-SDN-IWNKIN
1. Zagadnienia wstępne.
2. Wiedza a wiedza naukowa. Klasyfikacja nauk.
3. Etapy pracy badawczej. Metodologia. Wybór metody badawczej. Określenie tezy, hipotezy i zadania badawczego, określenie ryzyka badawczego.
4. Interdyscyplinarność – transdyscyplinarność – multidyscyplinarność. Interdyscyplinarność wiedzy i wiedza interdyscyplinarna.
5. Typy integracji w nauce. Szanse i ograniczenia.
6. Badania literaturoznawcze a inne badania (filozofia, psychologia, socjologia, kulturoznawstwo, geografia, lingwistyka). Przegląd stanowisk i szkół metodologicznych – zakorzenienie w tradycji, nowe tendencje*.
7. Intertekstualność. Intermedialność.
8. Nauka (w) przyszłości.
* Dobór zależny od tematów rozpraw doktorskich uczestników zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla dyscyplin humanistycznych
WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych
WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych
Umiejętności (potrafi)
K_U01 komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym w obrębie nauk humanistycznych
UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
Kompetencje społeczne (jest gotów do)
KK_03 uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (obecność na zajęciach, aktywność). Referat / prezentacja (1).
Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności.
Literatura
- A. Chmielewski, M. Dudzikowa, A. Grobler, Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności. Między ideą a praktyką, Kraków 2012.
- Głosy w sprawie interdyscyplinarności. Socjologowie, filozofowie i inni o pojęciach, podejściach i swych doświadczeniach, red. J. Kurczewska i M. Lejzerowicz, Warszawa 2014.
- Granice dyscyplin-arne w humanistycze, red. J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa, Olsztyn 2006.
- E. Kasperski, Metody i metodologia (metodologia ogólna, nauki humanistyczne, wiedza o literaturze), red. Ż. Nalewajk, Warszawa 2017.
- Między tekstami: intertekstualność jako problem poetyki historycznej. Studia, red. J. Ziomek, J. Sławiński, W. Bolecki, Warszawa 1992.
- Nowa humanistyka: zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii, red. P. Czapliński, R. Nycz i in., Warszawa 2017.
- Ż. Nalewajk, Problematyka kontekstów i metod badań w komparatystyce, „Tekstualia” 2012, nr 4 (31), online.
- D. Ulicka, Literaturoznawcze dyskursy możliwe. Studia z dziejów nowoczesnej teorii literatury w Europie Środkowo-Wschodniej, Kraków 2007.
- M. Walczak, Czy możliwa jest wiedza interdyscyplinarna?, „Zagadnienia Naukoznawstwa” 2016, nr 1 (207), online.
- M. Walczak, Między dyscypliną a badaniami interdyscyplinarnymi: uwagi o metodologicznym statusie kulturoznawstwa, „Roczniki Kulturoznawcze” 2010, nr 1, online.
Pozostała literatura zależna od tematyki rozpraw doktorskich uczestników zajęć.
Other items tailored to the theme of theses.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: