„Household archaeology” w rekonstrukcji domu i jego mieszkańców 1500-SDN-HA
W ramach zajęć uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z „household archaeology”, którego głównym celem badań jest dom i „gospodarstwo domowe”, rozumiane jako jednostka społeczno-ekonomiczna – grupa ludzi, która mieszka pod jednym dachem i związana jest ze sobą różnymi relacjami społecznymi i ekonomicznymi. Zajęcia będą dotyczyły wielu aspektów związanych z funkcjonowaniem „household”, takich jak życie codzienne, co jedli mieszkańcy i jak przygotowywali posiłki, co wytwarzali, jak wyglądała ich struktura społeczno-ekonomiczna. Zajęcia składają się z części teoretycznej, w której przedstawione zostaną główne cele „household archaeology”, jej metody badawcze oraz źródła archeologiczne oraz części poświęconej studium przypadku, w której uczestnicy zajęć będą mieli okazję zastosować „household archaeology” w oparciu o konkretne przykłady.
Zajęcia będą obejmowały następujące tematy:
„Household archaeology”, dom, gospodarstwo domowe – definicje i główne terminy
Metody badawcze i źródła archeologiczne wykorzystywane w „household archaeology”
Dom jako konstrukcja architektoniczna – koncepcja domu i jego układ
Organizacja przestrzeni i czynniki, które ją determinują
Wyposażenie domów – mikro- i makroarcheologia
Definiowanie funkcji przestrzeni w domu
Ekonomia gospodarstwa domowego i podstawy gospodarcze
Gospodarstwo domowe jako producent i konsument wytwarzanych dóbr
Społeczne relacje między mieszkańcami
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla dyscyplin humanistycznych
WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych
WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych
Umiejętności (potrafi)
K_U01 komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym w obrębie nauk humanistycznych
UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
Kompetencje społeczne (jest gotów do)
KK_03 uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej
Literatura
Albertz, R., Schmitt, R. (eds), 2012, Family and Household Religion in Ancient Israel and the Levant, Winona Lake
Allison, P. (ed.), 1999, The Archaeology of Household Activities, Routledge, London, New York
Beck, R.A., Jr. (ed.), 2007, The Durable House: House Society Models in Archaeology, Southern Illinois
Boozer, A.L., 2017, Towards an Archaeology of Household Relationships in Roman Egypt, in Huebner, S.R., Nathan, G. (eds), Mediterranean Families in Antiquity: Households, Extended Families, and Domestic Space, Malden, MA: Wiley Blackwell, 174–203
Byrd, B.F., 2000, Households in transition: Neolithic social organization within Southwest Asia, in I. Kuijt (ed.), Life in Neolithic farming communities: social organization, identity, and differentiation, 63–98. New York: Kluwer Academic/Plenum
Chesson, M., 2003. Households, houses, neighborhoods and corporate villages: modeling the early Bronze Age as a house socjety, Journal of Mediterranean Archaeology 16(1): 79–102
Chesson, M. (ed.), 2011, Daily life, materiality, and complexity in early urban communities of the southern Levant. Papers in honor of Walter E. Rast and R. Thomas Schaub. Winona Lake: Eisenbrauns
Foster, C.P., Parker, B.J. (eds), 2012, New Perspectives on Household Archaeology, Winona Lake.
Hendon, J.A., 2007, Living and Working at Home: The Social Archaeology of Household Production and Social Relations, in L. Meskell, R. W. Preucel (eds), A Companion to Social Archaeology, Malden, Oxford, Victoria, 272-286
Herr, L.G. (ed.), 2003, House and Home in the Southern Levant, Near East Archaeology 66/1-2
Hodder, I., C. Cessford, 2004, Daily practice and social memory at Çatalhöyük. American Antiquity 69(1): 17–40
Kent, S. (ed.), 1990, Domestic Architecture and the Use of Space. An Interdisciplinary Cross-Cultural Study, Cambridge
Müller, M. (ed.), 2013, Household Studies in Complex Societies. (Micro) Archaeological and Textual Approaches, Chicago
Nevett, L., 2001, House and Society in the Ancient Greek World, Cambridge.
Rainville, L., 2005, Investigating Upper Mesopotamian Households Using Micro-Archaeological Techniques, Oxford
Samson, R. (ed.), 1990, The Social Archaeology of Houses, Edinburgh
Sessa, K., 2018, Daily Life in Late Antiquity, Cambridge
Stone, E., 1987, Nippur neighborhoods, Chicago: Oriental Institute of the University of Chicago
Wattenmaker, P., 1998, Household and state in upper Mesopotamia: specialized economy and the social uses of goods in an early complex society. Washington: Smithsonian Institution Press.
Vincent, M., 2016, Households, Communities and Dimensions of Social Identity in the Early Iron Age at Tall al-‘Umayri, Chicago
Yasur-Landau, A., J.R. Ebeling and L.B. Mazow, 2011, Household archaeology in ancient Israel and beyond. Leiden: Brill
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: