Etyka badań terenowych 1500-SDN-EBT
Badaczki i badacze zajmujący się badaniami jakościowymi stają dziś przed wieloma wyzwaniami etycznymi - począwszy od samego zaplanowania badań, poprzez odpowiedzialne ich przeprowadzenie, aż po odpowiedzialność przed ludźmi z którymi prowadzono badania. Kwestie etyczne, zawsze obecne w badaniach humanistycznych i społecznych, stały się jeszcze ważniejsze wraz z rozwojem internetu, wkraczaniem na nowe pola badawcze, ale także wraz z rozwojem idei dekolonialnych, badań aktywistycznych, czy zaangażowanych.
W czasie semestralnych zajęć chcemy przedyskutować najważniejsze kwestie etyczne pojawiające się w badaniach, wynikające nie tyle z litery prawa, ile z realnych dylematów przed którymi stają badaczki i badacze. Zajęcia mają na celu pogłębienie namysłu nad kwestiami takimi jak: badania z grupami wrażliwymi (osoby dyskryminowane, uchodźczynie i uchodźcy, dzieci, osoby z grup o niskim kapitale ekonomicznym), badania prowadzone we własnym społeczeństwie oraz wśród grup uprzywilejowanych, badania w kontekście postkolonialnym, pozycja badaczki/badacza, odpowiedzialność przed badana grupą, badania zaangazowane, prowadzenie badań w czasie kryzysu, etyka tekstu naukowego.
Ważną częścią zajęć, oprócz dyskusji opartej na literaturze i doświadczeniach słuchaczy, będzie rozmowa o dylematach etycznych pojawiających się w projektach poszczególnych uczestników zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla dyscyplin humanistycznych
WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych
WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych
Umiejętności (potrafi)
K_U01 komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym w obrębie nauk humanistycznych
UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
Kompetencje społeczne (jest gotów do)
KK_03 uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej
Efekty uczenia
Student zna i rozumie:
metodologie badań terenowych, ze szczególnym uwzględnieniem etyki badań w naukach społecznych i humanistycznych
najważniejsze kodeksy etyczne w badaniach z udziałem ludzi
zadania komisji etycznych ds. badań z udziałem człowieka
Umie:
definiować cel i przedmiot badań naukowych, w odniesieniu do zagadnień etycznych
rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, z uwzględnieniem zasad formułowanych w najważniejszych kodeksach etycznych
Jest gotów do:
uznawania znaczenia wiedzy zakresu etyki badań terenowych w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny, ale uwzględniający wymagające standardy etyczne, i respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej
Kryteria oceniania
zaliczenie:
- czynny udział w zajęciach - udział w dyskusjach i pracy grupowej, przygotowanie dodatkowych zadań na zajęcia (40 proc.)
- ustna prezentacja dotycząca wyzwań etycznych w projektowanych/prowadzonych badaniach oraz pisemny opis wyzwań etycznych i propozycji ich rozwiązań w odniesieniu do własnych badań uczestników konwersatorium - 3-4 strony z bibliografią (60 proc.)
zaliczenie poprawkowe:
j.w., tylko w późniejszym terminie
dopuszczalna liczba nieusprawiedliwionych nieobecności:
2
dopuszczalna liczba usprawiedliwionych nieobecności:
5 (przy liczbie nieobecności większej niż 3, nawet usprawiedliwionych, konieczne będzie zaliczenie tekstów z opuszczonych zajęć, w formie pisemnej lub ustnej)
Literatura
1. Etyka badań – wprowadzenie
2. Kodeksy etyczne w naukach humanistycznych i społecznych. Dyskusja
Code of Ethics of the American Anthropological Association (2009)
Kodeks etyki socjologa PTS (2012)
3. Do kogo należy wiedza? Problemy etyczne w wytwarzaniu wiedzy
Mosse D. (2006) “Anti‐social anthropology? Objectivity, objection, and the ethnography of public policy and professional communities”, Journal of the Royal Anthropological Institute, 12(4), 935-956.
4.-5. Praktyczne wymiary wrażliwości etycznej (dokumenty i formularze zgód na badania, działanie komisji etycznych itp.)
Surmiak A. (2019) „Komisje etyczne dla badań społecznych w Polsce. Perspektywa socjologów i antropologów społeczno-kulturowych”. Studia Socjologiczne 4(235): 157–182.
Wiles R. (2013) “Informed consent (3), Anonymity and Confidentiality (4), in: What are Qualitative Research Ethics?”, Bloomsbury Academic, p. 25-55.
Haggerty, K. D. (2004). “Ethics creep: Governing social science research in the name of ethics”, Qualitative sociology, 27(4), 391-414.
6. Etyka badań z grupami wrażliwymi: etyka badań z dziećmi
Maciejewska-Mroczek E., Reimann M. (2016) „Jak zgadzają i nie zgadzają się dzieci. O (nie)równowadze sił i świadomej zgodzie w badaniach z dziećmi”, Przegląd Socjologii Jakościowej 12(4): 42–55.
Maciejewska-Mroczek E. i in. (2018) „Kodeks dobrych praktyk w badaniach z dziećmi, prowadzonych z perspektywy nauk społecznych”, w: Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhoods studies, red. M. Radkowska-Walkowicz, M. Reimann, Warszawa: Oficyna Naukowa.
7. Etyka badań z grupami wrażliwymi: badania z uchodźczyniami i uchodźcami, migrantkami i migrantami
Bachelet S. (2019) “‘Wasting mbeng’: Adventure and Trust Amongst sub-Saharan Migrants in Morocco”, Ethnos, 5.
Jaworska D., Alieva K., Boryczko M. (2019) „Badania wśród uchodźców i przymusowych migrantów – rozważania metodologiczne i etyczne”, Przegląd Socjologii Jakościowej 15(2): 202–227.
8. Etyka w badaniach rodzin i relacji intymnych
Mizielińska J., Stasińska A., Żadkowska M., Halawa M. (2018) „Dylematy etyczne w badaniu pary intymnej. Doświadczenia z pracy badawczej”, Studia Socjologiczne 3/2018(230), s. 71-100.
9. Wyzwania etyczne netnografii i badań internetowych
Tuikka, A., Chau, Nguyen C., Kimpa Kai K. (2017) “Ethical questions related to using netnography as research method”, The ORBIT Journal, Vol. 1, Issue 2, p. 1-11.
Dołowy-Rybińska N. (2016) „Facebook w badaniach etnograficznych - przyczynek do dyskusji o dylematach etycznych antropologa”, Zeszyty Łużyckie 50, s. 393-405.
10-11. Badania zaangażowane, aktywistyczne, badania w działaniu
Pietrowiak K. (2021) „Relacja, zobowiązanie, współpraca. Założenia i wyzwania badań etnograficznych wśród osób niewidomych”, Etnografia. Praktyki, Teorie, Doświadczenia, 2021, 7.
Scheper-Hughes N. (1995) “The Primacy of the Ethical Propositions for a Militant Anthropology”, Current Anthropology, Vol. 36, No. 3.
12. Badania w świetle krytyki postkolonialnej
Tomaselli, K. G. (2014) “Who owns what? Indigenous knowledge and struggles over representation”, Critical arts, 28(4), p. 631-647.
13. i 14. Pisanie w antropologii i innych dyscyplinach: etyka tekstu naukowego
Behar R. (2020) “Read more, write less”, in: Carole McGranahan (ed.) Writing Anthropology: Essays on Craft and Commitment, New York: Duke University Press, p. 47-53.
Ingold T. (2014) “That’s enough about ethnography!”, HAU: Journal of Ethnographic Theory, 1.
15. Podsumowanie zajęć, dyskusja
Uwagi
W cyklu 2024L:
możliwość zajęć w języku angielskim w miarę potrzeby |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: