University Pedagogy 1500-SDN-DSW-RG-ENG
Zajęcia poświęcone najważniejszym dydaktycznym aspektom pracy nauczyciela akademickiego. Szczególną uwagę skupiają na wykładzie oraz seminarium jako formach organizacji procesu kształcenia, a także na lekturze tekstu, która zwłaszcza w dyscyplinach humanistycznych stanowi istotny element nauczania i uczenia się. Wśród innych istotnych zagadnień poruszanych w trakcie wykładu znajdują się: swoistość zawodu nauczyciela; tradycje pedagogiczne a szkoła wyższa; uniwersytet a szkoła; cele i zadania kształcenia akademickiego; efekty uczenia się a projektowanie procesu kształcenia; nauczanie i uczenie się w uniwersytecie; organizacja procesu dydaktycznego; aktywizujące formy nauczania; ocenianie i różne jego formy oraz funkcje; myślenie krytyczne a proces kształcenia; nauczanie a innowacyjność; wykorzystanie nowoczesnych technik kształcenia (w tym e-learning); umiędzynarodowienie w procesie dydaktycznym; edukacja a proces badawczy; samokształcenie nauczyciela.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
UU_02 – Po ukonczeniu kursu uczestnik/czka umie planować zajęcia lub grupy zajęć w danej dyscyplinie humanistycznej i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi. A zwłaszcza:
Wiedza:
- zna najważniejsze zagadnienia współczesnej pedagogiki szkoły wyższej, dotyczące problematyki kształcenia w uniwersytecie;
- zna główne tendencje w rozwoju wiedzy na temat procesu kształcenia i wychowania w szkole wyższej;
Umiejętności:
- umie posługiwać się terminologią pedagogiczną, zwłaszcza z zakresu dydaktyki;
- umie upowszechniać wyniki działalności naukowej, zgodnie z zasadami współczesnej dydaktyki;
- umie zaplanować proces dydaktyczny;
- umie dostosować metody i formy nauczania do konkretnej problematyki i sytuacji;
- umie wykorzystywać nowoczesne techniki w nauczaniu.
Kompetencje:
- jest gotów do podejmowania działań na rzecz doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego.
Kryteria oceniania
Weryfikacja ciągła - udział w dyskusjach oraz innych aktywnościach w trakcie zajęć. Praca zaliczeniowa na przedostatnich/ostatnich zajęciach.
Dopuszczalne są dwie nieobecności.
Literatura
• S. Bailin, Critical and Creative Thinking, w: Philosophy of Education. Introductory Readings, ed. W. Hare and J. P. Portelli, Detselig Enterprises Ltd., Calgary, Alberta, Canada 2001, pp. 153-176.
• G. Biesta, The Beautiful Risk of Education, Routledge, London and New York 2016.
• D. Carr, Curriculum: process, product and appraisal, w: D. Carr, Making Sense of Education. An introduction to the philosophy and theory of education and teaching, RoutledgeFalmer, London and New York 2003, p. 148-164.
• W. Carr, What is an educational practice?, w: W. Carr, For Education. Towards Critical Educational Inquiry, Open University Press, Buckingham, Philadelphia, 1998, pp. 60-73.
• S. Collini, What Are Universities For?, Penguin Books, London 2012.
• M. Hand, What Should Go on the Curriculum? w: The Philosophy of Education. An Introduction, ed. R. Bailey, Continuum, London, New York 2010
• P. Hogan, The New Significance of Learning. Imagination’s heartwork, Routledge, London and New York 2010.
• D. Muijs , D. Reynolds, Effective Teaching. Evidence and Practice, Sage Publications, London 2011.
• M. Oakeshott, A Place of Learning. w: The Voice of Liberal Learning, Liberty Fund, Indianapolis 2001, pp. 1-34.
• B. Readings, Uniwersytet w ruinie, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2017.
• R. Smith, University Futures, „Journal of Philosophy of Education” 2012, no. 4, vol.. 46, pp. 649-662.
• K. Smith, Teachers as Self-directed Learners. Active Positioning through Professional Learning, Springer, Singapore 2017.
W cyklu 2023Z:
• S. Bailin, Critical and Creative Thinking, w: Philosophy of Education. Introductory Readings, ed. W. Hare and J. P. Portelli, Detselig Enterprises Ltd., Calgary, Alberta, Canada 2001, pp. 153-176. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: