Dydaktyka Szkoły Wyższej 1500-SDN-DSW-CZ
Zajęcia pokażą szczególne znaczenie dydaktyki akademickiej jako aspektu wspólnoty akademickiej, w której istotną, podmiotową rolę odgrywają studenci, a tworzenie więzi między nauką i nauczaniem wymaga ustawicznego kształtowania i rozwijania kompetencji dydaktycznych.
Cele ogólne warsztatów:
– prezentacja podstaw wiedzy niezbędnej w podejmowaniu roli nauczyciela akademickiego i ugruntowanie sprawności wyszukiwania jej wiarygodnych źródeł. rozbudzanie i doskonalenie refleksji nad celami, treściami i metodami nauczania akademickiego w ścisłym związku z praktyką dydaktyczną i badawczą uczestników,
– kształtowanie umiejętności i postaw sprzyjających rozwojowi kompetencji nauczyciela akademickiego, dbałego o swój rozwój indywidualny, a zarazem umiejącego współdziałać z innymi nauczycielami akademickimi.
Forma zajęć ma pomóc w doskonaleniu umiejętności pracy zespołowej. Na zajęciach stosowane będą strategie i techniki
Przewidziane są trzy moduły:
1) planowanie cyklu zajęć (kursu) oraz poszczególnych zajęć (problematyka związana m.in. z formułowaniem celów kształcenia oraz dobieraniem odpowiednich do nich treści nauczania, metod, środków dydaktycznych z formułowaniem celów ogólnych i szczegółowych,
2) prowadzenie zajęć: style, metody, strategie i techniki nauczania,
3) ocenianie: problematyka związana m.in. z funkcjami i kryteriami oceniania diagnostycznego, monitorującego, kształtującego i sumującego.
Dydaktyka to ważny element działalności szkoły wyższej. Pozostając w nierozerwalnym związku z działalnością badawczą stanowi fundament akademickiej wspólnoty. Uprawianie nauki silnie oddziałuje na jakość dydaktyki i oczywiście dobrze prowadzone nauczanie powinno czerpać korzyści z badań. Istotnie zyskuje też powiązana z nauczaniem działalność badawcza. W miarę możności oba rodzaje działalności akademickiej powinny wzmacniać się wzajemnie.. Aby dydaktykę akademicką móc uznać za dobrą, konieczna jest nie tylko znajomość konkretnych technik, narzędzi i metod nauczania, ale przede wszystkim ciągła i świadoma refleksja nad celami i efektami kształcenia. Wymaga to stale podejmowanego wysiłku, aby zmierzając do realizacji celów korzystać z wiedzy na temat tego, jak ludzie się uczą i stosować zasady nauczania oparte na dobrych badaniach.
Celem ogólnym zajęć będzie:
kształtowanie wiedzy niezbędnej w procesie nauczania i ugruntowanie sprawności wyszukiwania jej wiarygodnych źródeł.
rozbudzenie i udoskonalenie refleksji nauczycielskiej w ścisłym związku z praktyką dydaktyczną i badawczą uczestników,
kształtowanie umiejętności i postaw sprzyjających rozwojowi kompetencji nauczyciela akademickiego, dbałego o swój rozwój indywidualny, a zarazem umiejącego współdziałać z innymi nauczycielami akademickimi.
W cyklu 2023Z:
Zajęcia pokażą szczególne znaczenie dydaktyki akademickiej jako aspektu wspólnoty akademickiej, w której istotną, podmiotową rolę odgrywają studenci, a tworzenie więzi między nauką i nauczaniem wymaga ustawicznego kształtowania i rozwijania kompetencji dydaktycznych. Forma zajęć ma pomóc w doskonaleniu umiejętności pracy zespołowej. Na zajęciach stosowane będą strategie i techniki |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć doktorantka/doktorant:
Umiejętności (potrafi)
UU_02 planować zajęcia lub grupy zajęć w danej dyscyplinie humanistycznej i realizować
je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi
– rozpoznaje w hospitowanych zajęciach akademickich ich aspekty związane z projektowaniem dydaktyki, metodami nauczania i ocenianiem; (P8S_UU.2)
– dokonuje samodzielnej analizy i interpretacji tych aspektów, określając ich wzajemne związki oraz wpływ na efektywność kształcenia; (P8S_UU.2)
Kryteria oceniania
Udział w zajęciach jest obowiązkowy. Dopuszcza się jednorazową usprawiedliwioną nieobecność (4 h) z koniecznością samodzielnego lub w porozumieniu z innymi uczestnikami zajeć (w przypadku zadania zespołowego) wykonania zadania końcowego przewidzianego na danych zajęciach.
Podstawą zaliczenia zajęć jest:
a) obecność na zajęciach;
b) przygotowanie do zajęć;
c) aktywny udział w dyskusjach, w zadaniach grupowych i innych formach prac warsztatowych; wykonywanie krótkich zadań podsumowujących poszczególne zajęcia - refleksje doktoranta jako początkującego nauczyciela akademickiego na temat: projektowania dydaktyki akademickiej, stylów, metod, strategii, technik nauczania i oceniania.
Literatura
Wybór fragmentów z przedstawionych poniżej:
Barkley, E., Student Engagement Techniques: A Handbook for College Faculty. 2010
Biggs, J., Tang, C., Teaching Quality Learning at University, 2007
Cowan, J., On Becoming an Innovative University Teacher, 2006
Gagne, R., Briggs, L.,Wager, W., Zasady projektowania dydaktycznego, 1992
Gross, B., Tools for Teaching, 2009
McTighe J., What is Understanding by Design? 2012
Pedagogies for the Future : Leading Quality Learning and Teaching in Higher Education. Ed. by Robyn Brandenburg and Jacqueline Z. Wilson. 2013
Philips,D.C. J.F.Soltis, Podstawy wiedzy o nauczaniu, 2003
Rudra S., ChatGPT in Education: The Pros, Cons and Unknows of Generative AI, 2023, https://edtechmagazine.com/higher/article/2023/03/chatgpt-in-education-generative-ai-perfcon
Shaping Higher Education with Students : Ways to Connect Research and Teaching. (Ed.) Tong V. C.H., Standen, A. Sotiriou, M. 2018.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
2 godziny przeznaczone na konsultacje indywidualne i odbywają się poza stałymi godzinami warsztatów |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: