Dydaktyka Szkoły Wyższej 1500-SDN-DSW-CHM
Zajęcia mają charakter konwersatoryjno-warsztatowy. Głównym ich celem jest wsparcie doktorantek i doktorantów w przygotowaniu do samodzielnego prowadzenia zajęć, w zdobywaniu i rozwijaniu kompetencji niezbędnych w przyszłej pracy dydaktycznej ze studentami.
Nasze zajęcia rozpoczniemy od rozważań, czym jest Student Centered Learning (SCL) i jak założenia SCL można realizować w praktyce. Będziemy rozmawiać o budowaniu relacji ze studentkami i studentami, umiejętności formułowania zasad współpracy i wyznaczania granic. Zastanowimy się, w jaki sposób zachęcać studentki i studentów do aktywności i własnego rozwoju.
Sporo uwagi poświęcimy pracy ze studentkami i studentami, wymagającymi wsparcia (zalecenia BON, „quiet learner” itp), co wiązać się będzie również z omówieniem zasad UDL (Universal Design for Learning)
Będziemy rozmawiać na temat efektów uczenia się – docelowych i cząstkowych, wynikających z programu studiów konkretnego kierunku. Podczas kolejnych spotkań koncentrować się będziemy na kwestiach związanych z planowaniem/projektowaniem zajęć – poczynając od wyboru treści, poprzez wybór metod pracy, a na zagadnieniach związanych z weryfikacją efektów uczenia, oceną pracy studentów i informacją zwrotną skończywszy. Szczególną uwagę zwracać będziemy na umiejętność dostosowania metod i wykorzystywanych środków do zakładanych efektów.
Porozmawiamy o punktach ECTS i obliczaniu nakładu pracy studentów. Połączymy to z dyskusją na temat sylabusa i jego miejsca w dydaktyce akademickiej. Jaką rolę wyznaczają sylabusowi przepisy ogólnouniwersyteckie (Regulamin studiów), jak jest ona wypełniana. Będziemy analizować konstrukcję sylabusa, przygotowując się do samodzielnego opracowania sylabusa własnych zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętności (potrafi)
UU_02 planować zajęcia lub grupy zajęć w danej dyscyplinie humanistycznej i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi
W zakresie wiedzy:
Doktorant/Doktorantka:
• Zna założenia Student Centered Learning (SCL).
• Zna założenia Universal Design for Learning (UDL)
• Rozumie wagę dobrze określonych efektów uczenia się dla procesu dydaktycznego.
• Rozumie znaczenie dobrze skonstruowanego sylabusa w praktyce dydaktycznej.
• Zna zasady konstruowania informacji zwrotnej wspierającej.
W zakresie umiejętności:
Doktorant/Doktorantka:
• Potrafi wskazać przykłady realizowania zasad SCL na zajęciach.
• Potrafi wskazać przykłady zastosowania zasad UDL na zajęciach.
• Potrafi prawidłowo sformułować efekty uczenia się – tak, by były możliwe do osiągnięcia w zakładanej formule zajęć.
• Potrafi dobrać formę zajęć, metody dydaktyczne i metody weryfikacji adekwatne do zakładanych efektów uczenia się.
• Potrafi skonstruować przykład informacji zwrotnej wspierającej.
• Potrafi prawidłowo oszacować nakład pracy studenta wyrażony w pkt ECTS.
• Potrafi przygotować sylabus własnych zajęć.
W zakresie kompetencji społecznych:
Doktorant/Doktorantka:
• Rozumie potrzebę nieustannego doskonalenia własnych kompetencji dydaktycznych;
• Projektuje działania związane z podnoszeniem własnych kompetencji dydaktycznych
Kryteria oceniania
Jednym z kluczowych warunków zaliczenia zajęć jest odpowiednia frekwencja – udział w co najmniej ośmiu spotkaniach. Akceptuję jedną nieobecność bez konieczności usprawiedliwiania i zaliczania.
zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego)
Przy zaliczeniu zajęć będę brała pod uwagę trzy komponenty: a) wymagana frekwencja (warunek formalny); b) merytoryczny udział w dyskusji podczas kolejnych spotkań c) bieżące wykonywanie zadań indywidualnych i grupowych d) przygotowanie sylabusa własnych zajęć.
Literatura
• http://ehea.info/page-student-centred-learning
• https://teaching.cornell.edu/teaching-resources/designing-your-course/universal-design-learning
• Regulamin Studiów UW
• Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (fragmenty)
• rozporządzenie MNiSW z 27 IX 2018 r. w sprawie studiów (fragmenty):
• http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001861/O/D20181861.pdf
• wybrane programy studiów realizowanych na UW (zgodne z dyscypliną reprezentowaną przez doktorantkę/doktoranta.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: