Pisanie i redakcja tekstu akademickiego dla humanistów 1500-SDN-AW-PIRTNDH
Przedmiot jest przeznaczony dla osób chcących doskonalić praktyczne umiejętności pisania i redakcji tekstu akademickiego z zakresu nauk humanistycznych, a także rozwijać sprawność świadomej, twórczej pracy ze słowem. Celem zajęć jest opanowanie zasad oraz ćwiczenie technik przekładu działań badawczych na spójny, klarownie skonstruowany, komunikatywny tekst naukowy. W ramach warsztatów podejmiemy takie kwestie, jak: planowanie procesu pisania, poszukiwanie i konceptualizacja tematu, możliwe inspiracje, wykorzystanie twórczego myślenia w przygotowaniu tekstu naukowego, werbalizacja i porządkowanie hipotez, budowanie struktury problemowej wywodu oraz przeprowadzanie argumentacji, wyciąganie wniosków, formułowanie puenty. Zajęcia mają praktycznie wspomagać uczestników w procesie wypracowywania własnych metod pisania i stylu, zawsze jednak w zgodzie ze standardami akademickimi, zasadami kultury języka (polskiego) oraz podstawowymi regułami redakcyjno-edytorskimi.
Podczas zajęć osoby w nich uczestniczące poznają kolejne etapy tworzenia tekstu:
- faza wstępna (pomysł, sformułowanie tematu, selekcja i porządkowanie zebranego materiału, wybór narzędzi interpretacyjnych);
- proces pisania i związane z nim rozstrzygnięcia;
- redakcja tekstu, wykorzystanie uwag recenzenckich.
Zajęcia mają przede wszystkim wymiar praktyczny. Każda osoba uczestnicząca zrealizuje w ramach cyklu zestaw zadań (kombinacyjnych, analitycznych, syntetycznych oraz kreatywnych). Mają stać się one impulsem dla indywidualnej pracy nad oryginalnym, autorskim tekstem. Ważną częścią zajęć będzie też praca w zespole, umiejętność prowadzenia dyskusji, formułowania oceny krytycznej z poszanowaniem granic innych osób w grupie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
WG_04 doktorant/doktorantka zna i rozumie zasady upowszechniania wyników działalności naukowej, także w trybie otwartego dostępu
WK_03 doktorant/doktorantka zna i rozumie zasady tworzenia i rozwoju różnych form transferu wiedzy
Umiejętności:
UW_01 doktorant/doktorantka potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych;
P8S_UW UW_02 doktorant/doktorantka potrafi dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
UK_02 doktorant/doktorantka potrafi upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych
Kompetencje społeczne:
KK_02 doktorant/doktorantka jest gotów/gotowa do krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej oraz prowadzenia dyskusji, formułowania merytorycznych argumentów, wypowiadania swoich racji z zachowaniem szacunku dla innych, prezentuje postawę otwartości na właściwy dla różnych nauk humanistycznych typ refleksji z poszanowaniem odmiennych poglądów
KK_03 doktorant/doktorantka jest gotów/gotowa do uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej.
Kryteria oceniania
Dopuszczalna liczba nieobecności: 2
Ocenie podlega przygotowanie i aktywność w toku zajęć. Ze względu na praktyczny wymiar zajęć podstawą zaliczenia będzie systematyczna i terminowa realizacja szczegółowych zadań w domu oraz ich prezentacja w czasie spotkań (50% zaliczenia końcowego), a także przygotowanie na tej podstawie oryginalnego tekstu naukowego (pozostałe 50% zaliczenia końcowego).
Literatura
Becker Howard S., Warsztat pisarski badacza, tłum. P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN 2013.
Stępień B., Zasady pisania tekstów naukowych. Prace doktorskie i artykuły. Wydawnictwo Naukowe PWN 2016.
Graff G., Birkenstein C., They Say, I Say. The Moves That Matter in Academic Writing, W. W. Norton & Company 2014.
W cyklu 2023L:
Becker Howard S., Warsztat pisarski badacza, tłum. P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN 2013. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: