Globalne zagrożenia środowiska 1400-ZS-GZS
Treści kształcenia: 1. Atmosfera ziemska. Zagrożenia stratosfery (reakcje z udziałem ozonu stratosferycznego, problem „dziury ozonowej”); troposfery – zanieczyszczenia atmosferyczne (smog, gazy wydechowe, opad atmosferyczny-pyły, kwaśne deszcze, aerozole).Chemia klimatu globalnego (zasoby energii, gazy cieplarniane, globalne ocieplenie klimatu-prognozy).2. Hydrosfera: rodzaje, zasoby i pochodzenie wód. Źródła i typy zanieczyszczeń wód. Procesy samooczyszczania się wód. Eutrofizacja naturalna i antropogeniczna: przyczyny i skutki. Przeciwdziałanie degradacji zasobów wodnych i ograniczanie eutrofizacji. Rola zlewni i krajobrazu w ochronie wód. Technologie oczyszczania ścieków i rekultywacji zbiorników wodnych. Woda jako środowisko występowania i rozprzestrzeniania się mikroorganizmów toksycznych (toksyczne zakwity glonów i cyanobakterii) i patogennych (bakterie, wirusy, pierwotniaki): zagrożenia sanitarne i epidemiologiczne. Metody detekcji i oceny stopnia zagrożeń dla funkcjonowania i ekologicznej jakości wód powierzchniowych.3. Środowisko lądowe . Wpływ roślinności, skały macierzystej i stosunków wodnych na właściwości fizyczne i chemiczne gleb. Substancja organiczna, jej skład i właściwości, procesy mineralizacji i humifikacji. Rola mikroorganizmów w przemianach związków mineralnych i organicznych w glebie. Antropogeniczne przekształcenia pokrywy glebowej oraz formy rekultywacji gleb zdegradowanych. Procesy degradacji gleb (erozja, powodzie i osuwiska, spadek zawartości materii organicznej – pustynienie, zasklepianie i zagęszczanie gleby, spadek różnorodności biologicznej, skażenie chemiczne i zasolenie gleby).. 4. Świat organizmów żywych (zagrożenia różnorodności biologicznej, organizmy inwazyjne, transgeniczne, klonowanie, zagrożenia epidemiczne i demograficzne).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student będzie przygotowany do prowadzenia postępowań w sprawie oceny oddziaływań na środowisko. Będzie dysponował wiedzą pozwalająca na rozwiązywanie konfliktów społecznych związanych z zagadnieniami ochrony środowiska. Ponadto będzie posiadał umiejętności niezbędne w systemach zarządzania jakością w ochronie zasobów środowiska (ekspertyzy, doradztwo, opinie).
Kryteria oceniania
Zaliczeniem wykładu jest egzamin testowy.
Zaliczenie ćwiczeń:
1. część laboratoryjna - testowe kolokwium,
2. część terenowa - prezentacja.
Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią ważoną z tych dwóch ocen.
Literatura
1. Chełmicki W. 2001. Woda. Zasoby, Degradacja, Ochrona. PWN, Warszawa2. Sławińska J. 2001. Nowoczesne Systemy Oczyszczania Ściekow. Arkady.3. Lampert W., Sommer U. 1996. Ekologia wód śródlądowych PWN, Warszawa.4. Rheinheimer G. 1987. Mikrobiologia wód. PWRiL, Warszawa.5. 5. Paluch J. (ed). 1973. Mikrobiologia wód. PWN, Warszawa.6. Graniczny M Mizerski W (2009) Katastrofy przyrodnicze PWN, Warszawa7. Allowey B.J. Ayres D.C (1999) Chemiczne podstawy zanieczyszczen środowiska PWN, Warszawa8. Siemienski M. (2007) Srodowiskowe zagrozenia zdrowia PWN Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: