Biocenologia dla ZS 1400-ZS-BIOCEN
Przedmiot jest w całości realizowany w trakcie 10-dniowego wyjazdu terenowego. Zajęcia odbywają się w Stacji Terenowej Wydziału Biologii w Urwitałcie. Studenci realizują w 3-4 osobowych zespołach badawczych tematy dotyczące problematyki zajęć. Wyniki badań przedstawiają podczas prezentacji. Zajęcia odbywają się w pierwszej połowie września. W ramach zajęć poruszane są następujące zagadnienia:
Definicja podstawowych pojęć: ekosystem, biocenoza, nisza ekologiczna. Modelowe ekosystemy. Sieci troficzne. Interakcje międzygatunkowe (drapieżnictwo, roślinożerność, konkurencja).
Specjaliści i oportuniści środowiskowi i pokarmowi. Typy i długość łańcuchów pokarmowych. Geograficzne zróżnicowanie
różnorodności gatunkowej i jego przyczyny. Stabilność ekosystemów i sukcesja ekologiczna. Przykładowe tematy badawcze realizowane w trakcie zajęć: 1. Charakterystyka i porównanie zespołów gryzoni w sześciu wybranych biocenozach. 2. Preferencje pokarmowe i środowiskowe wybranych gatunków ptaków i ssaków drapieżnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wykład:
wiedza: zna definicje podstawowych pojęć stosowanych w ekologii (K_W02 Os I), zna zastosowanie ekologii w praktyce ochrony środowisk lądowych (K_W05 Os I), posiada wiedzę dotycząca ochrony ekosystemów (K_W10 Os II), posiada wiedzę z zakresu procesów ekologicznych zachodzących na różnych poziomach organizacji przyrody (KW 09 BI I), zna podstawowe metody oceny różnorodności biologicznej w środowiskach lądowych (KW 10 BI I)
Ćwiczenia:
wiedza: zna podstawowe metody i aparaturę stosowane w badaniach terenowych organizmów lądowych (K_W16 BI I; K_W11 BI II), zna podstawowe gatunki zwierząt kręgowych i bezkręgowych środowisk lądowych (K_W07 Os I), zna metody analizy statycznej zebranych wyników (K_W17 BI I)
umiejętności: potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę statystyczną uzyskanych wyników (K_U02 Os I; K_02 BI II), potrafi opracować statystycznie oraz właściwie zinterpretować wyniki samodzielnie przeprowadzonych badań (K_U08 BI II), potrafi przygotować i wygłosić prezentację dotyczącą opracowanego przez siebie materiału (K_U11 B II), potrafi odnieść się krytycznie do opublikowanych prac naukowych z zakresy ekologii
K_U09 B II)
Kompetencje: potrafi pracować w małych grupach badawczych oraz wspólnie opracować wyniki przeprowadzonych przez grupę badań terenowych (K_K07 BI; K_k10 Os II)), wykazuje odpowiedzialność za powierzony mu sprzęt wykorzystywany do badań terenowych i laboratoryjnych (K_K03 BI), posiada nawyk krytycznej oceny informacji zawartych w źródłach naukowych K_K09 Os II)
Kryteria oceniania
Egzamin w formie testu pisemnego. Kryterium oceny ćwiczeń będzie umiejętność zebrania danych, ich analizy, interpretacji i prezentacji.
Literatura
Jędrzejewska B., Jędrzejewski W. 2001. Ekologia zwierząt drapieżnych Puszczy Białowieskiej. PWN Warszawa, 462 ss.
Krebs C.J., 1996. Ekologia. PWN, Warszawa, 735 ss.Lampert W., Sommer U. 2001.
Weiner J. 1999. Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa, 591 ss.
Artykuły naukowe dotyczące problematyki zajęć, proponowane przez prowadzących zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: