Zespołowe projekty studenckie 1 1400-ZPS-1
Pełny opisCelem przedmiotu jest kształtowanie umiejętności pracy w zespole, samodzielności organizacyjnej oraz wspieranie rozwoju naukowego osób studiujących.
Tematyka projektu powinna być związana – przynajmniej częściowo – z naukami biologicznymi. Projekty mogą polegać m.in. na:
przygotowaniu i przeprowadzeniu doświadczenia
stworzeniu materiału multimedialnego
przygotowaniu artykułu naukowego
opracowaniu innowacyjnego rozwiązania i przygotowaniu jego opisu do zgłoszenia patentowego
stworzeniu programu komputerowego wspierającego badania naukowe z zakresu nauk biologicznych
organizacji wydarzeń lub tworzeniu materiałów popularyzujących nauki biologiczne
Studenci ustalają temat projektu z opiekunem. O możliwości, warunkach realizacji i celu projektu ostateczną decyzję podejmuje opiekun projektu.
Studenci wszystkie ważne decyzje dotyczące realizowanego projektu uzgadniają między sobą oraz z opiekunem. Zespół we współpracy z opiekunem opracowuje tematykę projektu oraz sposób jego wykonania, w szczególności podział zadań w grupie, szczegółowy harmonogram prac, a także wybór potrzebnych do terminowego ukończenia projektu materiałów i strategii działania. Studenci za zgodą opiekuna i pod jego nadzorem mogą korzystać z pomieszczeń i urządzeń, którymi dysponuje opiekun. Wszelkie działania powinny być prowadzone tak, by zapewnione było bezpieczeństwo i higiena pracy.
Zespół powinien składać się z co najmniej 3 osób. Liczba studentów w zespole powinna być adekwatna do pracy niezbędnej do wykonania projektu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (student wie/zna):
Zna techniki laboratoryjne, pomiarowe i obrazowe, stosowane w badaniach biologicznych.
Dostrzega dynamiczny rozwój nauk przyrodniczych oraz powstawanie nowych dyscyplin badawczych.
Umiejętności (student umie):
Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii doświadczalnej (w tym prac terenowych) oraz umie wyjaśnić zasady ich działania.
Umie analizować otrzymane wyniki i dyskutować je w oparciu o dostępną literaturę.
Umie pod nadzorem opiekuna opracować wybrany problem biologiczny na podstawie danych literaturowych i wyników własnych badań, stosując poprawną dokumentację.
Potrafi w fachowej literaturze znaleźć prawdopodobne przyczyny niepowodzenia eksperymentów i zmodyfikować odpowiednio przebieg doświadczenia.
Umie pracować w zespole, realizując zaawansowane projekty badawcze z dziedziny nauk biologicznych.
Kompetencje społeczne (student potrafi):
Potrafi pracować w zespole, realizując własne badania, współorganizując pracę całego zespołu.
Wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Wykazuje odpowiedzialność za powierzony zakres prac badawczych, za pracę własną i innych.
Poszerza zainteresowania w kierunku nauk ścisłych.
Kryteria oceniania
Warunkiem koniecznym uzyskania zaliczenia przez członków zespołu jest przedstawienie udokumentowanego doniesienia konferencyjnego. W szczególnych przypadkach, uzgodnionych z opiekunem i koordynatorem przedmiotu, dopuszcza się przygotowanie raportu w formie publikacji naukowej. Wyniki projektu powinny zostać zaprezentowane w formie posteru ocenianego przez Komisję wskazywaną przez Koordynatora.
Składowe oceny końcowej:
Praca w grupie – ocena ciągła przez opiekuna grupy
Wykaz wykonanych działań i nakładu pracy na podstawie prowadzonego zeszytu laboratoryjnego
Oryginalność projektu w przypadku projektów naukowych
Poster podsumowujący pracę oceniany przez komisję podczas sesji posterowej Zespołowych projektów studenckich, w uzasadnionych przypadkach raport w formie publikacji naukowej
W przypadku realizacji projektu przez dwa semestry grupa jest zobowiązana do przedstawienia raportu śródokresowego po pierwszym semestrze realizacji projektu.
Literatura
Literatura wymagana do opracowania projektu będzie uzgadniana indywidualnie przez każdą grupę z pomocą opiekuna.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: