Origins of Biodiversity: an introduction to evolutionary paleobiology 1400-SZD-OOB-en
Kurs rozpocznie się wprowadzeniem do tematów makroewolucji i makroekologii oraz możliwości i ograniczeń wykorzystania zapisu kopalnego/historycznego w celu rekonstrukcji ewolucji a także wsparcia w ochronie przyrody. Dalsze zajęcia będą dotyczyć konkretnych aspektów, w których dane paleobiologiczne mogą odegrać znaczącą rolę w tych dziedzinach. Obejmują one: tempo ewolucji, trendy ewolucyjne w złożoności biologicznej , dysproporcje i rozmiary morfologiczne, skalowanie, zróżnicowanie, różnorodność biologiczną, radiację adaptatywną, masowe wymieranie, interakcje ekologiczne i paleobiologię konserwatorską. Omówione zostaną również pojęcia, takie jak: pierwsze prawo biologiczne, LUCA, eksplozja kambryjska, efekt lillipuci, gigantyzm polarny, zasada temperatury i wielkości ciała oraz inne koncepcje.
Wykłady na kursie odbędą się według poniższego harmonogramu:
1. Czym jest makroewolucja? Co to jest makroekologia? Wstęp.
2. Jak zaczęła się ewolucja? Pochodzenie.
3. Czy istnieją żywe skamieliny? Wskaźniki (Rates).
4. Czy ewolucja sprzyja zwiększaniu rozmiarów i złożoności? => Trendy ewolucyjne (rozbieżności).
5. Co spowodowało eksplozję ewolucji zwierząt w kambrze? Dywersyfikacja
6. Czy amonoidy, ramienionogi i dinozaury były ewolucyjnymi porażkami? Masowe wymierania.
7. Czy zróżnicowanie ssaków było wynikiem szczęścia? Radiacja adaptatywna i ewolucja molekularna.
8. Czy płeć sprzyjają dywersyfikacji, sukcesowi ewolucyjnemu i przetrwaniu?
9. Dlaczego wyewoluowała opieka rodzicielska? Dlaczego jest tak nierównomiernie rozłożona na drzewie życia?
10. Czy efekt lillipuci i reguła Cope’a to przeciwne strony tej samej monety? Rozmiar.
11. Dlaczego istnieje tak wiele rodzajów wróblowych i ryb płetwonogich?
12. Czy interakcje ekologiczne rosną czy maleją wraz z różnorodnością biologiczną? Bliskie interakcje.
13. Dlaczego w tropikach występuje tak wiele gatunków? Gradient różnorodności równoleżnikowej.
14. Jakie są siły napędowe różnorodności biologicznej? Czynniki abiotyczne kontra biotyczne i ich skalowanie (Czerwona Królowa kontra Nadworny Błazen).
15. Czy obecny antropogeniczny kryzys różnorodności biologicznej naprawdę kwalifikuje się jako masowe wymieranie? Paleobiologia konserwatorska.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student_ka:
Identyfikuje narzędzia niezbędne do zrozumienia praw przyrody i opisu praw przyrody oraz opisu procesów życiowych oraz podaje przykłady ich zastosowania (K_W01)
Zna podstawową terminologię wzorców ewolucyjnych i ekologicznych w dużej skali. Zna kolejność podstawowych procesów ewolucyjnych i ekologicznych. (K_W02)
Zna podstawowe metody i techniki pomiaru różnorodności oraz wzorców ewolucyjnych i ekologicznych. (K_W03)
Rozumie zasady hierarchicznej organizacji życia od cząsteczki do biosfery i posługuje się pojęciami niezbędnymi do ich zrozumienia i opisu (K_W07)
Rozumie zjawiska i procesy naturalne zachodzące na poziomie osobnika, populacji i ekosystemu (K_W09)
Zna różnorodność biologiczną na poziomie podstawowym i rozumie zjawiska i procesy naturalne ją kształtujące (K_W10)
Zna historię życia na Ziemi i opisuje mechanizmy ewolucji z uwzględnieniem ich podłoża molekularnego (K_W12)
Zna podstawowe techniki oraz techniki pomiarowe i obrazowe stosowane w badaniach paleobiologicznych (K_W15)
Zna odpowiednie metody statystyczne i techniki informacyjne do opisu zjawisk i analizy danych (K_W17)
Rozumie znaczenie biogeografii i filogenezy w zrozumieniu budowy i różnorodności świata ożywionego (K_W18)
Stosuje podstawowe metody zbierania danych ekologicznych w terenie. (K_U07)
Pracuje w grupie nad zadaniami badawczymi i poprawnie rozwiązuje dylematy związane z pracą. (K_K05)
Wykazuje umiejętność pracy w zespole i jest otwarty_a na nowe pomysły (K_K07)
Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w mediach i w literaturze fachowej (K_K08)
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin pisemny
Literatura
Bromham, L., & Cardillo, M. (2019). Origins of biodiversity: an introduction to macroevolution and macroecology. Oxford University Press.
Levinton, J. S. (2001). Genetics, paleontology, and macroevolution. Cambridge University Press.
Stanley, S. M. (1998). Macroevolution: pattern and process. Johns Hopkins University Press
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: