- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Grywalizacja - czy edukacja może być rozrywką? 1400-GRY-OG
Zajęcia posłużą zapoznaniu studentów z tematem wykorzystania elementów gier w nauczaniu, uczeniu się i wychowaniu dzieci i młodzieży. Studenci dowiedzą się:
• dlaczego warto włączyć elementy gry do nauczycielskiego warsztatu metod, jakie są zalety i wady tego typu aktywności,
• jakie są cele edukacyjne metod aktywizujących wykorzystujących gry,
• jakie aktywności wykorzystujące elementy gry, można zastosować na lekcji, w klasie, na terenie budynku szkoły oraz w najbliższym otoczeniu każdej szkoły,
• jak zaprojektować i przeprowadzić aktywność wykorzystującą elementy gry, jakie są ograniczenia i najczęstsze trudności związane tą metoda pracy.
Zaprezentowane zostaną proste gry oraz bardziej zaawansowane aktywności i projekty zawierające elementy gry, które mogą być realizowane przez uczniów na lekcji w klasie lub w budynku szkoły.
Zajęcia odbywające się w terenie, pozwolą studentom na zapoznanie się z prostymi zadaniami przyrodniczymi, zabawami z elementami integracji sensorycznej ćwiczącej uważność oraz różnymi formami gier terenowych.
Na zajęciach studenci będą mieli możliwość doświadczenia prezentowanych aktywności z perspektywy ucznia jak również stworzenia własnych materiałów edukacyjnych z elementami gry. Możliwość działania i doświadczania będzie okazją do refleksji nad stylem pracy nauczyciela oraz analizy czynników ułatwiających i utrudniających tę pracę.
Odniesiemy się także do współpracy pomiędzy nauczycielami i między-przedmiotowego zastosowania metod opartych na grach, poprzez realizację większych projektów szkolnych lub międzyszkolnych, wykorzystujących potencjał przyrodniczo-kulturowy najbliższej okolicy oraz regionu.
Warsztat umożliwia uzyskanie kompetencji zawodowych oraz komunikacyjnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
1. W zakresie wiedzy:
• zna cele edukacyjne jakim służy realizacja zajęć edukacyjnych zawierających elementy i mechanizmy gry,
• zna aktywizujące metody zawierające elementy i mechanizmy gry, które można wykorzystać w budynku lub w najbliższym otoczeniu szkoły,
• rozumie wady i zalety wykorzystania elementów gry w edukacji,
• zna zasady bezpieczeństwa, których powinien przestrzegać na zajęciach terenowych z uczniami.
2. W zakresie umiejętności:
• potrafi zaplanować, przygotować i poprowadzić grę do wykonania w sali szkolnej lub budynku szkoły,
• potrafi zaplanować, przygotować i poprowadzić lekcję w terenie, w najbliższej okolicy (szkolne tereny zielone, najbliższy park, las, łąka, rzeka, staw, jezioro, przestrzeni miejskiej),
• potrafi zaplanować i koordynować między-przedmiotowy projekt wykorzystujący elementy grywalizacji,
• potrafi wykorzystać potencjał przyrodniczo-kulturowy najbliższej okolicy oraz regionu.
3. W zakresie kompetencji społecznych:
• rozumie potrzebę wykorzystania elementów gry w nauczaniu, uczeniu się i wychowaniu dzieci i młodzieży
• zachęca uczniów do poznawania przyrody różnymi zmysłami (wzrok, dotyk, słuch, smak i węch),
• rozbudza w uczniach wrażliwość na piękno przyrody, uświadamia wartości krajobrazu, pobudza uważność uczniów i umiejętność wnikliwej obserwacji przyrody i krajobrazu,
• rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i doskonalenia swoich umiejętności,
• przewiduje ograniczenia i najczęstsze trudności związane z zajęciami wykorzysującymi gry,
• potrafi myśleć i działać kreatywnie oraz współpracować i komunikować się w grupie.
Kryteria oceniania
Obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań
Ocena bieżącej aktywności na zajęciach
Wykonywanie zadań przewidzianych w trakcie zajęć.
Wykonanie zadania zaliczeniowego.
Literatura
• Houghton P., Woroll J., Leśna szkoła dla każdego, MUZA, 2017
• Gaszyńska A., Świderek G., W dziką stronę. Rozmowy o edukacji w przyrodzie, ODE “Źródła”, 2016
• Jodełka A., Leśne warsztaty, Pracownia K,
• Chmielińska A., Dzikie opowieści, Wydawnictwo Nieśpieszne
• Alina Walasik, „Gry z elementami terenoznawstwa”, Poczta Harcerska Szczecin II, 2013
• Milos Zapletal, „Wielka encyklopedia gier”, Oficyna Wydawnicza Tekst
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: