- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wolne oprogramowanie w nauce 1400-236WO-OG
Tematyka zajęć
LaTeX
1. Wstęp, plusy i minusy, opcje instalacji. Struktura kodu źródłowego, jego kompilacja i generowanie plików pdf. Klasy dokumentów. Pierwszy dokument.
2. Wstawianie grafiki, transformacja obrazków na poziomie dokumentu. Automatyczne pozycjonowanie obrazków w dokumencie. Obrazki opływane przez tekst. Odwołania do obrazków.
3. Formuły matematyczne. Układ dokumentu, dokumenty jedno- i dwustronne.
4. Odstępy w dokumencie. Tabele: proste, wielostronicowe, pionowe. Układ logiczny tabeli.
5. Lokalizacja LaTeX'a – pisanie w innym języku niż angielski na przykładzie języka polskiego. Polskie reguły typograficzne. Kodowanie tekstu a znaki diakrytyczne. Użycie wielu języków w jednym dokumencie.
Jednostki w tekście.
6. Biblografia. System wbudowany w LaTeX'a vs pakiety. Baza bibliografii. Lokalizacja językowa pozycji w spisie literatury. Style cytowania stosowane w czasopismach naukowych.
7. Kolory i grafika, pakiet graficzny PGF/TikZ, tworzenie rysunków i wykresów. Tworzenie prezentacji w LaTeX'u.
8. Niestandardowe czcionki w dokumencie. Prezentacje z pakietem beamer. Dobre praktyki przygotowywania prezentacji.
Linux
9. Wolne Oprogramowanie, definicja, historia i filozofia, rola współpracy użytkowników. Fundacja Wolnego Oprogramowania (FSF) i ochrona wolności użytkowników komputerów. Free Software vs Open-source software, licencje.
Wiersz poleceń systemu Linux - Dlaczego?. Nawigacja w systemie plików. Usprawnianie pracy w trybie tekstowym.
10. Linux, wprowadzenie, różnorodność, uruchamianie z płyty CD/DVD i pendrive, opcje instalacji. Wybór programów, zarządzanie oprogramowaniem. Linux vs Windows.
Wiersz poleceń – zarządzanie plikami, kopie zapasowe danych. Wejście i wyjście danych w wierszu poleceń. Łączenie poleceń w sekwencje – potoki.
11. Baza danych w formie pliku tekstowego. Sortowanie i łączenie plików.
12. Wyszukiwanie tekstu w pliku – grep. Wyrażenia regularne.
13. Zamiana łańcuchów znaków w plikach - sed. Wyrażenia regularne.
14. Arkusz kalkulacyjny – awk. Operacje matematyczne, wybór wierszy wg warunków logicznych.
Podsumowanie – przykład użycia wiersza poleceń w bioinfomatyce.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po opanowaniu materiału objętego wykładem i ćwiczeniami student:
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu praw autorskich.
Zna specjalistyczne narzędzia bioinformatyczne, konieczne dla rozwiązywania problemów studiowanej specjalności nauk biologicznych.
Zna zalety korzystania z systemu Linux i Wolnego Oprogramowania
Wie, jak korzystać z Wolnego Oprogramowania
Zna narzędzia Wolnego Oprogramowania wykorzystywane w nauce
UMIEJĘTNOŚCI
Po opanowaniu materiału objętego wykładem i ćwiczeniami student:
Tworzy pod kierunkiem opiekuna oraz samodzielnie właściwie udokumentowane opracowania.
Wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych.
Wykazuje umiejętność wyciągania wniosków oraz formułowania sądów na podstawie danych z różnych źródeł
Potrafi wybrać i wykorzystać właściwe narzędzia informatyczne Wolnego Oprogramowania do pracy nad konkretnym problemem.
Potrafi korzystać z dowolnego systemu z rodziny Linux na poziomie środowiska tekstowego.
Potrafi efektywnie korzystać z wiersza poleceń środowiska Linux, pobierać i modyfikować duże pliki danych oraz wybierać z nich żądane informacje.
Umie integrować informacje z plików tekstowych pochodzących z wielu źródeł.
Potrafi wygenerować kod źródłowy w systemie LaTeX. Potrafi generować tabele i wstawiać ilustracje do kodu źródłowego. Potrafi dobrać pakiety odpowiednie do potrzeb.
Potrafi stworzyć prezentację przy użyciu systemu LaTeX
Potrafi utworzyć bibliografię przy użyciu systemu BibLaTeX. Jest w stanie złożyć kod źródłowy systemu LaTeX do opublikowania swoich wyników w czasopiśmie naukowym
Potrafi poszerzać swoją wiedzę, wykorzystując internet i zawarte w nim przykłady do rozwiązania problemów dotyczących pracy z wolnym oprogramowaniem
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Po opanowaniu materiału objętego wykładem i ćwiczeniami student:
Rozumie potrzebę stałego podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i społecznych.
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, inspirując rozwój tej potrzeby u innych.
Wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach, potrafi myśleć i działać w sposób efektywny
Rozumie zasadę stałego podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i społecznych
Rozumie wagę Wolnego Oprogramowania we współczesnym świecie
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu na podstawie sumy punktów z
– wykonania prac domowych,
– samodzielnie napisanego artykułu w systemie LaTeX (postępy będą oceniane na bieżąco).
Praktyki zawodowe
Nie.
Literatura
1. William E. Shotts, Jr, „The Linux Command Line”, linuxcommand.org/tlcl.php/tlcl.php
2. Jan Goyvaerts, „Regular expressions”, www.regular-expressions.info/
3. Bruce Barnett, „The Grymoire – home for UNIX wizards”, www.grymoire.com/Unix/
4. Wikibooks contributors, „LaTeX” Wikibooks, The Free Textbook Project, en.wikibooks.org/w/index.php?title=LaTeX&oldid=3425326.
5. Tobias Oetiker and Contributors, „lshort – A short introduction to LaTeX2e”, ctan.org/tex-archive/info/lshort
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: