Dzieje życia -W 1400-236EPŻ-W
Wykład stara się przedstawić obecny stan przyrody w odniesieniu do jej historii. Począwszy o wiedzy o dzisiejszym człowieku, zwierzętach i roślinach, używając retrodykcji jako metody wnioskowania, sięgniemy do przeszłości naszej planety, by wyjaśnić obserwowane kierunki ewolucji. Spróbujemy połączyć dzieje ludzkości i przyrody ze zmianami środowiskowymi. Przedyskutujemy prawdziwe i domniemywane katastrofy ekologiczne w odległej geologicznej przeszłości. Linie ewolucyjne roślin i zwierząt prześledzimy aż do początków życia na Ziemi. Finalnie, zajmiemy się hipotezami dotyczącymi mechanizmów rządzących ewolucją, na poziomie nie mającym analogii w dzisiejszych organizmach, gdy nie było genów ani enzymów, a źródła energii napędzające życie były inne od tych które znamy.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student_ka:
- Identyfikuje podstawowe metody i narzędzia biologii, chemii, geologii i statystyki do opisu historii życia na Ziemi oraz podaje przykłady ich zastosowania (K_W01)
- Zna podstawową terminologię procesów ewolucyjnych i ekologicznych (K_W03)
-Rozumie zasady hierarchicznej organizacji życia i stosuje odpowiednie pojęcia, niezbędne dla ich zrozumienia i opisu (K_W06)
Rozumie pokrewieństwa żywych organizmów i grup wymarłych (K_W10)
- Potrafi wykazać znaczenie wybranych ważnych stanowisk paleontologicznych w Polsce i na świecie (K_W10).
- Zna historię życia na Ziemi i opisuje mechanizmy ewolucji (K_W11)
- Rozumie znaczenie biogeografii, filogenezy i historii geologicznej Ziemi w zrozumieniu budowy i różnorodności świata ożywionego (K_W09)
- Przygotowuje samodzielnie klarowny referat na podstawie samodzielnie opracowanych danych paleobiologicznych (K_U07).
- Posługuje się naukowymi i popularnonaukowymi tekstami biologicznymi w języku ojczystym i angielskim (K_U02)
- Wnioskuje na temat składu dawnych ekosystemów na podstawie stanu zachowania szczątków organizmów oraz ich składu taksonomicznego (K_U10).
- Wnioskuje na temat paleoklimatu oraz lokalnych warunków środowiska na podstawie zespołu skamieniałości i ich składu geochemicznego (K_U07).
- Rozumie znaczenie skamieniałości w datowaniu skał osadowych (K_K01).
- Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w mediach i w literaturze fachowej (K_K08)
-Poszerza zainteresowania w obrębie nauk przyrodniczych (K_K01)
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia na ocenę jest samodzielne przygotowanie krótkiego eseju na wybrany temat związany z treścią wykładu (około 4500-6000 znaków; w formie typowej dla naukowego artykułu przeglądowego). Esej zostanie oceniony wg. kryteriów merytorycznego oraz formalnego.
Literatura
Dzik, J. 1997. Ewolucja życia. Wielka Encyklopedia Geografii Świata, Vol. 8, 360 pp., Wydawnictwo Kurpisz, Poznań.
Dzik, J. 2023. Dzieje życia na Ziemi. Wprowadzenie do paleobiologii (wyd. V). 414 pp. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Krzanowska, H., Łomnicki, A., Rafiński, J., Szarski, H., & Szymura, J.M. 1995. Zarys mechanizmów ewolucji. 402 pp. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Stanley, S.M. 2002. Historia Ziemi. 711 pp. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Urbanek A. 2007. Jedno istnieje tylko zwierzę... Myśli przewodnie biologii porównawczej. 260 pp. Muzeum i Instytut Zoologii PAN, Warszawa.
Weiner, J. 2005. Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej. Wydanie drugie poprawione i unowocześnione. 610 pp. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: