Metabolity wtórne roślin. Biologia, kosmetologia, medycyna 1400-235MWR
Na wykładzie zostaną przedstawione hipotezy na temat pochodzenia i zróżnicowania grup związków zwanych „metabolitami wtórnymi” oraz ich rola fizjologiczna i ekologiczna. Omówione będą szczegółowo wybrane grupy metabolitów wtórnych, ich biosynteza i jej regulacja oraz rola, jaką pełnią zarówno w organizmach roślin jak i zwierząt. Podane zostaną przykłady zastosowania całych grup i/lub poszczególnych związków w medycynie i kosmetologii.
Tematyka wykładów:
1. Pochodzenie i rola metabolitów wtórnych.
2. Cukry, cukrowce, glikozydy.
3. Aminokwasy niebiałkowe i aminy.
4. Glikozydy cyjanogenne i glukozynolany.
5. Związki fenolowe – proste związki fenolowe, poliketydy, chinony, flawonoidy i antocyjaniny.
6. Izoprenoidy – mono-, seskwi- i diterpenoidy, tri-, tetra- i politerpeny.
7. Alkaloidy – m.in. purynowe, chinolinowe, terpenoidowe, tropanowe i indolowe.
8. Nietypowe kwasy tłuszczowe i organiczne.
9. Zioła i ludzie – etnobotanika i etnofarmacja.
Kierunek podstawowy MISMaP
biologia
chemia
ochrona środowiska
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: zna i rozumie
• złożoność procesów i zjawisk w przyrodzie, których rozwiązanie wymaga podejścia interdyscyplinarnego, opartego na danych empirycznych (K_W01 Bi)
• złożone problemy badawcze nauk przyrodniczych, które wymagają pogłębionej wiedzy z dziedziny nauk ścisłych (K_W02 Bi)
• w pogłębionym stopniu zróżnicowanie strukturalne, genetyczne, metaboliczne i funkcjonalne organizmów żywych oraz ich wzajemne relacje (K_W03 Bi)
• wzajemne relacje organizm-środowisko, stosując hipotezy dotyczące czasowych i przestrzennych uwarunkowań różnorodności biologicznej (K_W04 Bi)
UMIEJĘTNOŚCI: potrafi
• stosować techniki i narzędzia badawcze adekwatne do problemów studiowanej specjalności nauk biologicznych (K_U01 Bi)
• wykazywać umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji biologicznych, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych i mediów (K_U04 Bi)
• krytycznie opracować wybrany problem biologiczny na podstawie danych literaturowych i wyników własnych badań, formułując własne opinie i wnioski (K_U08 Bi)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: jest gotów do
• uczenia się przez całe życie, inspirując rozwój tej potrzeby u innych (K_K01 Bi)
• pełnienia roli edukacyjnej w społeczeństwie, w zakresie działalności opartej na wiedzy i umiejętnościach z zakresu biologii (K_K02 Bi)
• przekazywania społeczeństwu wiedzy o najnowszych osiągnięciach nauk przyrodniczych i do wyjaśniania zasadności prowadzenia podstawowych badań naukowych (K_K03 Bi)
• stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy, korzystając ze źródeł naukowych i popularnonaukowych, dotyczących specjalistycznych nauk biologicznych (K_K07 Bi)
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na co najmniej 85% zajęć.
Egzamin pisemny w formie arkusza egzaminacyjnego z pytaniami otwartymi i testowymi lub esej na wybrany temat. Kryterium zaliczenia jest wykazanie, że opanowana została wiedza przekazywana na wykładzie.
Praktyki zawodowe
Nie
Literatura
Biochemia Roślin, Jerzy Kączkowski PWN
Farmakognozja, Stanisław Kohlmunzer, Wydawnictwo Lekarskie PZWL
Prace oryginalne i przeglądowe polecone przez prowadzącego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: