Postęp nauki, człowiek, etyka 1400-228PNCZE
Ćwiczenia prowadzone są w formie prezentacji przez studentów po których następuje dyskusja angażująca całą grupę.
Omawiane zagadnienia i prezentacje: 1. Problematyka definicji śmierci, moment śmierci versus śmierć jako zjawisko ciągłe, definicja harvardzka i jej ewolucja, problem pobierania narządów do przeszczepów, legislacje w różnych krajach, problemy pacjentów po terapii transplantacyjnej; 2. Rozwój technik badań DNA, zgoda na pobieranie próbek, treść konwencji międzynarodowych i legislacji w róznych państwach na temat badań DNA, konwencje i deklaracje bioetyczne, zasada ostrożności, legislacja biotechnologii i etyki badań w UE; 3: Organizmy genetycznie zmodyfikowane jako problem legislacyjny, etyczny i społeczny; odbiór społeczny badań nad GMO, polskie ustawy o GMO i projekty ustaw; 4: zasady prywatności danych genetycznych, legislacja tego problemu w różnych krajach, problemy z potencjalnymi wykluczeniami, dyskryminacją przez pracodawców lub ubezpieczycieli, problemy etyczne poradnictwa genetycznego, przełożenie statystycznych predykcji na decyzje pacjenta, wiarygodność i predyktywność testów genetycznych, 5: Tworzenie i prowadzenie biobanków, problemy legislacyjne, techniczne i etyczne, wartość bankowanych materiałów, problem odpłatności; 6. Status etyczny zarodków ludzkich, problem argumentu z potencjalności, różnorodność poglądów na temat zakresu i zasadności ochrony prawnej zarodków na róznym etapie ich rozwoju, problemy legislacyjne, zgodność z Konstytucją RP proponowanych rozwiązań prawnych, procedury diagnostyczne zarodków in vitro i in utero, rozród wspomagany, definicje WHO, problemy legislacyjne w Polsce, bezpieczeństwo procedur in vitro, 7: Status etyczny embrionalnych komórek macierzystych i odróżnicowanych dorosłych komórek do stanu pluripotencjalności, etyczne zagadnienia dotyczące linii komórek macierzystych uzyskanych uprzednio, klonowanie terapeutyczne i produkcyjne: problemy etyczne i legislacja, 8: eutanazja jako problem medyczny, prawny i etyczny, rozwiązania legislacyjne w różnych krajach, dopuszczalność terapii uporczywej, teoria i praktyka w Polsce, opieka nad nieuleczalnie chorymi, stan wegetatywny: problemy z definicja i diagnostyką, zaprzestanie terapii uporczywej w świetle orzecznictwa sądów, 9: Etyczne aspekty terapii genowej somatycznej i modyfikacji genetycznej dziedziczonej do przyszłych pokoleń, stan prawny w USA, UE, propozycje ustaw w Polsce, 10. Problemy z wartością predyktywną terapii eksperymentalnych, testowania nowych substancji lub procedur, zasada podwójnej ślepej próby, analiza statystyczna, problemy z odbiorem społecznym upublicznianych wyników badań, 11.: trzy fazy badań klinicznych, kompetencje i zasady działania agencji rządowych odpowiedzialnych za bezpieczeństwo pacjentów (FDA), etyczne i nieetyczne metody testowania nowych leków, placebo jako niezbędny element testów i problemy etyczne związane z jego zastosowaniem, terapie bezwartościowe, 12: Prawa autorskie do wynalazków, patentowanie odkryć biotechnologicznych, wyjątki od patentowalności rozwiązań, społeczny odbiór patentów, 13. Przełomowe odkrycia w medycynie i genetyce molekularnej, które stały się podstawa nowych terapii, problemy z legislacją, która nie nadążą za postępem naukowym i technologicznym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po opanowaniu materiału prezentowanego na kowersatorium student/ka:
WIEDZA
ma szeroka wiedzę w zakresie wspólczesnych problemów, jakie nastrecza szybki rozwój biologii molekularnej i genetyki w zastosowaniach medycznych i rolniczych
wykazuje szeroka wiedzę problemów etycznych, zwiazanych z róznymi systemami wartości,
ma wiedzę na temat zasad prowadzenia badań klinicznych, prowadzacych do udowodnienia skuteczności nowych procedur lub terapii
ma wiedzę na temat kontrowersji dotyczących statusu zarodków ludzkich i rozwiązań legislacyjnych na ten temat w różnych krajach
ma wiedzę na temat etycznych aspektów transplantologii, terapii w stanach terminalnych oraz rozrodu wspomaganego
ma wiedzę na temat rozwiązań prawnych i projektów legislacji biomedycyny na świecie i w Polsce
K_W02 Ma pogłębioną wiedzę w wybranych obszarach biotechnologii...medycznej...,
UMIEJĘTNOŚCI
K_U03 Wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych; K_U07 Wykazuje umiejętność wyciągania wniosków oraz formułowania sądów na podstawie danych z różnych źródeł;
KOMPETENCJE
K-K04 Ma nawyk korzystania z obiektywnych źródeł informacji naukowej oraz posługiwania się zasadami krytycznego wnioskowania przy rozstrzyganiu praktycznych problemów; K_K11 Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o nowych osiągnięciach biotechnologii i ich znaczeniu oraz potrafi przekazać te informacje w sposób zrozumiały
Kryteria oceniania
Oceniane są prezentacje studentów oraz aktywny udział w dyskusjach
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Deklaracje UNESCO: o genomie ludzkim, ludzkich danych genetycznych, o bioetyce. Konwencja Rady Europy o Biomedycynie i protokoły dodatkowe.
Bioetyka, Ben Mephan, Wyd. Naukowe PWN 2008
Nieszczęsny dar życia, W. Chańska, Monografie FNP 2009
Od zygoty do osoby, J. Różyńska, 2008
Prawne i bioetyczne aspekty testów genetycznych, J. Kapelańska-Pręgowska Wyd. Lex 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: