Animal embryos and embryonic stem cells 1400-226ZZKMZ-en
Przedmiot jest skierowany do studentów zainteresowanych zagadnieniami embriologii zwierząt oraz możliwościami wykorzystania oocytów, komórek zarodkowych oraz hodowanych in vitro zarodkowych komórek macierzystych w badaniach biologicznych. Na program zajęć składają się ćwiczenia praktyczne, pozwalające zapoznać studentów z przykładowymi możliwościami badawczymi, jakie stwarzają takie modele doświadczalne jak oraz oocyty i zarodki myszy (ćwiczenia dotyczące kontroli podziałów komórkowych podczas mejozy, zapłodnienia, regulacji ekspresji genów w zarodku, zdolności regulacyjnych zarodka myszy oraz uzyskiwania pierwotnych hodowli komórek zarodkowych). Każde z ćwiczeń poprzedzone jest krótkim teoretycznym wprowadzeniem do zagadnień będących tematem danych zajęć. Następnie studenci pracują samodzielnie korzystając z instrukcji i wskazówek osób prowadzących.
W trakcie ćwiczeń omawiane są następujące zagadnienia:
1. Regulacja mejozy w oocytach myszy
2. Przebieg zapłodnienia oocytów myszy.
3. Zróżnicowanie epigenetyczne przedjądrzy w zygocie myszy
4. Zanikanie produktu matczynego i pojawianie się produktu genomu zarodkowego z wykorzystaniem myszy eksprymujących różne białka fluorescencyjne.
5. Powstawanie pierwszych linii komórkowych w zarodku myszy
6. Uzyskiwanie i hodowla zarodkowych komórek macierzystych (komórek ES) oraz zakładanie hodowli pierwotnej mysich fibroblastów zarodkowych (MEF).
7. Zdolności regulacyjne wczesnego zarodka myszy – chimery agregacyjne
UWAGA! W trakcie zajęć zrealizowanych zostanie sześć spośród wymienionych siedmiu tematów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W05 Rozumie w pogłębionym stopniu reguły, a także mechanizmy molekularne, komórkowe i fizjologiczne rozwoju zarodkowego zwierząt.
K_W06 Zna specjalistyczne pojęcia terminologii embriologicznej oraz literaturę kierunkową z tych obszarów.
K_W10 Zna różnorodne techniki i narzędzia badawcze, stosowane w embriologii oraz hodowli komórek (np. izolacja oocytów i zarodków, tworzenie chimer, immunofluorescencja pośrednia, zakładanie hodowli komórkowych) i właściwie planuje ich wykorzystanie do rozwiązywania postawionych zadań.
K_W12 Zna zaawansowane techniki laboratoryjne, pomiarowe i obrazowe, stosowane w badaniach embriologicznych.
K_W13 Rozumie zasady planowania badań i wykonywania eksperymentów z zastosowaniem specjalistycznych metod stosowanych w embriologii eksperymentalnej.
K_W17 Zna zasady BHP i ergonomii, zapewniające bezpieczną pracę w laboratorium.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U03 Wykorzystuje w sposób biegły naukowe i popularnonaukowe teksty związane z biologią rozwoju zwierząt oraz zastosowaniem zarodków i komórek macierzystych w biologii i medycynie w języku ojczystym i angielskim oraz komunikuje się w języku angielskim na poziomie B2+ (K_U03).
K_U07 Potrafi pod nadzorem opiekuna naukowego planować i wykonać eksperyment z zastosowaniem poznanych metod embriologicznych; umie zaproponować metody przeprowadzenia wskazanych oznaczeń oraz ocenić przydatność metod i ich ograniczenia dla badanego materiału.
K_U08 Potrafi krytycznie opracować wybrany problem naukowy na podstawie danych literaturowych i wyników własnych badań, formułując własne opinie i wnioski.
K_U11 Posiada umiejętność przygotowania i wygłoszenia wystąpienia ustnego na wybrany temat z zakresu embriologii zwierząt lub hodowli komórek zwierzęcych w języku polskim i angielskim, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K04 Potrafi pracować w zespole, realizując własne badania, współorganizując pracę całego zespołu.
K_K06 Stosuje zasady etyki badawczej, rozstrzygając dylematy związane z wykorzystaniem zwierząt w badaniach naukowych.
K_K07 Jest gotów do stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy, korzystając ze źródeł naukowych i popularnonaukowych, dotyczących embriologii.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie:
• obecności na zajęciach (na co najmniej 5 z 6 lub 6 z 7 dwudniowych tematów),
• indywidualnej pracy i zaangażowania w trakcie zajęć, pozwalających pozytywnie ocenić wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, jakie w toku zajęć student uzyskał (opisane w sylabusie jako przedmiotowe efekty kształcenia).
Szczegółowe warunki zaliczenia zajęć:
• obecność na zajęciach (na co najmniej 5 z 6 lub 6 z 7 dwudniowych tematów),
• przygotowanie i przedstawienie przez parę Studentów prezentacji multimedialnej na temat związany z przedmiotem ćwiczeń (forma prezentacji, umiejętność przedstawienia oraz interpretacji i dyskusji uzyskanych wyników w nawiązaniu do aktualnej wiedzy na dany temat).
• odpowiedź na towarzyszące prezentacji pytania obrazujące znajomość zagadnień przekazanych przez prowadzącego zajęcia we wstępie do każdego realizowanego tematu
Literatura
„Developmental Biology” S.F. Gilbert, Sinauer Associates, Inc., Sunderland, Massachusetts USA
Uwagi
|
W cyklu 2024L:
Warunki przyjęcia na zajęcia: Wskazane zaliczenie przedmiotów: (1) Biologia Komórki (2) Biologia rozwoju zierząt. Informację o ocenie/ocenach i/lub preferencjach grup zajęciowych należy wpisać w załączonym formularzu: |
W cyklu 2025L:
Warunki przyjęcia na zajęcia: Wskazane zaliczenie przedmiotów: (1) Biologia Komórki (2) Biologia rozwoju zierząt. Informację o ocenie/ocenach i/lub preferencjach grup zajęciowych należy wpisać w załączonym formularzu: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: