Zarodki i zarodkowe komórki macierzyste zwierząt 1400-226ZZKMZ
Przedmiot jest skierowany do studentów zainteresowanych zagadnieniami embriologii zwierząt oraz możliwościami wykorzystania oocytów, komórek zarodkowych oraz hodowanych in vitro zarodkowych komórek macierzystych w badaniach biologicznych. Na program zajęć składają się ćwiczenia praktyczne, pozwalające zapoznać studentów z przykładowymi możliwościami badawczymi, jakie stwarzają takie modele doświadczalne jak oraz oocyty i zarodki myszy (ćwiczenia dotyczące kontroli podziałów komórkowych podczas mejozy, zapłodnienia, regulacji ekspresji genów w zarodku, zdolności regulacyjnych zarodka myszy oraz uzyskiwania pierwotnych hodowli komórek zarodkowych). Każde z ćwiczeń poprzedzone jest krótkim teoretycznym wprowadzeniem do zagadnień będących tematem danych zajęć. Następnie studenci pracują samodzielnie korzystając z instrukcji i wskazówek osób prowadzących.
W trakcie ćwiczeń omawiane są następujące zagadnienia:
1. Regulacja mejozy w oocytach myszy
2. Przebieg zapłodnienia oocytów myszy.
3. Zróżnicowanie epigenetyczne przedjądrzy w zygocie myszy
4. Zanikanie produktu matczynego i pojawianie się produktu genomu zarodkowego z wykorzystaniem myszy eksprymujących różne białka fluorescencyjne.
5. Powstawanie pierwszych linii komórkowych w zarodku myszy
6. Uzyskiwanie i hodowla zarodkowych komórek macierzystych (komórek ES) oraz zakładanie hodowli pierwotnej mysich fibroblastów zarodkowych (MEF).
7. Zdolności regulacyjne wczesnego zarodka myszy – chimery agregacyjne
UWAGA! W trakcie zajęć zrealizowanych zostanie sześć spośród wymienionych siedmiu tematów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W05 Rozumie w pogłębionym stopniu reguły, a także mechanizmy molekularne,
komórkowe i fizjologiczne rozwoju zarodkowego zwierząt
K_W06 Zna specjalistyczne pojęcia terminologii embriologicznej oraz literaturę kierunkową z
tych obszarów
K_W10 Zna różnorodne techniki i narzędzia badawcze, stosowane w embriologii oraz
hodowli komórek (np. izolacja oocytów i zarodków, tworzenie chimer, immunofluorescencja
pośrednia, zakładanie hodowli komórkowych) i właściwie planuje ich wykorzystanie do
rozwiązywania postawionych zadań
K_W12 Zna zaawansowane techniki laboratoryjne, pomiarowe i obrazowe, stosowane w
badaniach embriologicznych
K_W13 Rozumie zasady planowania badań i wykonywania eksperymentów z
zastosowaniem specjalistycznych metod stosowanych w embriologii eksperymentalnej
K_W17 Zna zasady BHP i ergonomii, zapewniające bezpieczną pracę w laboratorium
UMIEJĘTNOŚCI
K_U03 Wykorzystuje w sposób biegły naukowe i popularnonaukowe teksty związane z
biologią rozwoju zwierząt oraz zastosowaniem zarodków i komórek macierzystych w biologii
i medycynie w języku ojczystym i angielskim oraz komunikuje się w języku angielskim na
poziomie B2+ (K_U03).
K_U07 Potrafi pod nadzorem opiekuna naukowego planować i wykonać eksperyment z
zastosowaniem poznanych metod embriologicznych; umie zaproponować metody
przeprowadzenia wskazanych oznaczeń oraz ocenić przydatność metod i ich ograniczenia
dla badanego materiału
K_U08 Potrafi krytycznie opracować wybrany problem naukowy na podstawie danych
literaturowych i wyników własnych badań, formułując własne opinie i wnioski
K_U11 Posiada umiejętność przygotowania i wygłoszenia wystąpienia ustnego na wybrany
temat z zakresu embriologii zwierząt lub hodowli komórek zwierzęcych w języku polskim i
angielskim, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K04 Potrafi pracować w zespole, realizując własne badania, współorganizując pracę
całego zespołu
K_K06 Stosuje zasady etyki badawczej, rozstrzygając dylematy związane z wykorzystaniem
zwierząt w badaniach naukowych
K_K07 Jest gotów do stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy, korzystając ze
źródeł naukowych i popularnonaukowych, dotyczących embriologii
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie:
• obecności na zajęciach (na co najmniej 5 z 6 lub 6 z 7 dwudniowych tematów),
• indywidualnej pracy i zaangażowania w trakcie zajęć, pozwalających pozytywnie ocenić wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, jakie w toku zajęć student uzyskał (opisane w sylabusie jako przedmiotowe efekty kształcenia).
Szczegółowe warunki zaliczenia zajęć:
• obecność na zajęciach (na co najmniej 5 z 6 lub 6 z 7 dwudniowych tematów),
• przygotowanie i przedstawienie przez parę Studentów prezentacji multimedialnej na temat związany z przedmiotem ćwiczeń (forma prezentacji, umiejętność przedstawienia oraz interpretacji i dyskusji uzyskanych wyników w nawiązaniu do aktualnej wiedzy na dany temat).
• odpowiedź na towarzyszące prezentacji pytania obrazujące znajomość zagadnień przekazanych przez prowadzącego zajęcia we wstępie do każdego realizowanego tematu
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
"Ćwiczenia z biologii rozwoju zwierząt" pod red. M. Maleszewskiego, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego (2007)
„Developmental Biology” S.F. Gilbert, wyd. 6-9. Sinauer Associates, Inc., Sunderland, Massachusetts USA
„Hodowla komórek i tkanek”; pod red. S. Stokłosowej; PWN (2006)
„Biotechnologia Zwierząt”; pod red. L. Zwierzchowskiego, K. Jaszczaka, J.A. Modlińskiego; PWN (1997)
„Genetyka molekularna”; pod red. P. Węgleńskiego, PWN (2008).
„Zarodkowe komórki macierzyste – w poszukiwaniu pluripotencji”. M.A. Ciemerych; Postępy Biologii Komórki 35, 203 (2008).
Uwagi
|
W cyklu 2024Z:
Warunki przyjęcia na zajęcia: (1) w pierwszej kolejności przyjmowani będą studenci realizujący prace dyplomowe w Zakładzie Embriologii, następnie studenci 2. roku studiów II stopnia; (2) w przypadku dużej liczby chętnych o przyjęciu będą decydowały oceny z biologii komórki i biologii rozwoju. Informację o ocenie/ocenach i/lub preferencjach grup zajęciowych należy wpisać w załączonym formularzu: |
W cyklu 2025Z:
Warunki przyjęcia na zajęcia: (1) w pierwszej kolejności przyjmowani będą studenci realizujący prace dyplomowe w Zakładzie Embriologii, następnie studenci 2. roku studiów II stopnia; (2) w przypadku dużej liczby chętnych o przyjęciu będą decydowały oceny z biologii komórki i biologii rozwoju. Informację o ocenie/ocenach i/lub preferencjach grup zajęciowych należy wpisać w załączonym formularzu: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: