Rekultywacja terenów zdegradowanych 1400-226RTZ
Opis wykładu:
Degradacja i dewastacja środowiska glebowego; skala zjawiska. Formy degradacji - erozja, degradacja geomechaniczna, hydrologiczna, chemiczna (m.in. zanieczyszczenie gleb metalami ciężkimi, zasolenie). Odpady przemysłu energetycznego i problem ich zagospodarowania. Degradacja gleb pod wpływem pożarów.
Wybrane aspekty prawne odnoszące się do rekultywacji terenów zdegradowanych i ochrony gleb w Polsce; rozwinięcie pojęć rekultywacji, remediacji, rewitalizacji, renaturyzacji, kompensacji przyrodniczej.
Sposoby i uwarunkowania procesu rekultywacji – cele, założenia, fazy rekultywacji. Możliwe kierunki zagospodarowania zdegradowanych terenów. Wykorzystanie w rekultywacji biologicznej różnych gatunków roślin, ich biologia i ekologia; właściwy dobór roślin, ryzyko ekspansji i inwazji.
Rola naturalnej sukcesji w odtworzeniu bioróżnorodności zdegradowanych terenów. Potrzeba ochrony obszarów cennych pod względem przyrodniczym.
Rola zieleni na terenach zurbanizowanych m.in. przykłady retencji wody opadowej z wykorzystaniem roślin, fitoremediacja.
Opis ćwiczeń:
Zajęcia prowadzone są w sali i w terenie.
W części kameralnej omawiane są przykłady degradacji wybranych obszarów i sposoby ich rekultywacji lub rewitalizacji. Prowadzone jest doświadczenie z uprawą roślin na zdegradowanym podłożu. Omawiane jest znaczenie roślin w remediacji podłoża na przykładzie fitofiltracji. Poznawanych jest szereg gatunków roślin o zastosowaniu w rekultywacji, w tym mogących stanowić zagrożenie dla rodzimej flory.
W części terenowej prezentowanych jest kilka obiektów na terenie Warszawy, na których zakończono lub prowadzi się nadal prace rekultywacyjne (m.in. składowisko odpadów komunalnych Radiowo, składowisko popiołów przy EC Siekierki).
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- podstawowe pojęcia związane z degradacją terenów, działaniami zaradczymi oraz ochroną gleb. (K_W02 OS1)
- przyczyny i formy degradacji gleb związane głównie z działalnością człowieka (przemysł, rolnictwo, urbanizacja) oraz metody odtwarzania lub poprawy jakości gleb, zwłaszcza metody biologiczne, w tym oparte na procesach ekologicznych. (K_W05 OS1)
- problemy cywilizacyjne związane z koniecznością godzenia rozwoju gospodarczego z wymogami ochrony środowiska i identyfikuje najważniejsze zagrożenia stanu środowisk wodnych, lądowych i atmosfery. (K_W06 OS1)
- ma elementarną wiedzę o zastosowaniu roślin w remediacji środowiska, rozumie związki i zależności między różnymi dyscyplinami przyrodniczymi. (K_W01 BT1)
Student potrafi:
- analizować przyczyny degradacji gleb i wskazać rodzaj działań zaradczych. (K_U06 OS1)
- rozpoznać i wyjaśnić na podstawie różnych źródeł, podstawowe problemy związane z gospodarowaniem zasobami naturalnymi. (K_U08 OS1; K_U03 BT1)
- wykonać w laboratorium proste pomiary fizycznochemiczne i biologiczne, dokonać obserwacji oraz zastosować podstawowe metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych. (K_U5 BT1)
Student jest gotów do:
- poszerzania i stałego aktualizowania wiedzy z zakresu o środowisku oraz poszerzania kompetencji zawodowych. (K_K02 OS1)
- określania priorytetów służących rozwiązaniu problemów w zakresie ochrony środowiska i przyrody. (K_K03 OS1)
- stosowania zasad zrównoważonego rozwoju w życiu codziennym i gospodarce. (K_K04 OS1)
- zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych w przyrodzie. (K_K01 BT1)
- przestrzegania podstawowych zasad etycznego postępowania w pracy zawodowej i życiu. (K_K08 BT1)
Kryteria oceniania
Treść wykładów zaliczana jest na podstawie pisemnego egzaminu.
Ocena z ćwiczeń jest średnią z ocen za przygotowanie prezentacji i raportów oraz z ustnego kolokwium. Dopuszczalne są 2 nieobecności na zajęciach.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
- Karczewska A. 2008. Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław.
- Wierzbicka M. (red.). 2015. Ekotoksykologia. Rośliny, gleby, metale, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
- Turek, A., Maciejewska A. 2019. Rewitalizacja terenów poprzemysłowych. Wydawnictwo PWN, Warszawa.
- publikacje naukowe i popularno-naukowe dostępne na stronach internetowych z przykładami zdegradowanych terenów, poddanych rekultywacji i rewitalizacji
Uwagi
|
W cyklu 2024Z:
Sala wykładów i ćwiczeń zostanie podana tuż przed rozpoczęciem semestru. |
W cyklu 2025Z:
Sala wykładów i ćwiczeń zostanie podana tuż przed rozpoczęciem semestru. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: