Ewolucja i taksonomia okrytonasiennych 1400-226ETO
Kolejne zajęcia obejmują następujące zagadnienia:
1. Morfologia i anatomia części wegetatywnych okrytonasiennych I.
2. Morfologia i anatomia części wegetatywnych okrytonasiennych II.
3. Ewolucja kwiatu u okrytonasiennych. Tendencje ewolucyjne w budowie kwiatu i kwiatostanu. Anatomia i morfologia kwiatów i kwiatostanów okrytonasiennych.
4. Nasienie jako twór przetrwalny i środek propagacji rośliny. Podstawowe funkcje owocu (ochrona i rozsiewanie nasion) i sposoby ich realizacji. Endozoochoria i jej znaczenie w ewolucji roślin i zwierząt. Morfologia i anatomia owoców i owocostanów.
5. Niższe dwuliścienne. Pierwotne zróżnicowanie okrytozalążkowych (tzw. niższe dwuliścienne) i ewolucja różnych form życiowych. Anatomia i morfologia współczesnych przedstawicieli najstarszych linii ewolucyjnych okrytozalążkowych.
6. Zajęcia wyjazdowe: Arboretum SGGW w Rogowie.
7. Jednoliścienne: pochodzenie, cechy morfologiczno-anatomiczne i współczesne zróżnicowanie.
8. Jednoliścienne: Przegląd wybranych rodzin jednoliściennych: Liliaceae, Amarylidaceae, Asparagaceae, Poaceae.
9. Radiacja adaptacyjna jednoliściennych na przykładzie storczykowatych Orchidaceae.
10. Wyższe dwuliścienne: pochodzenie, cechy morfologiczno-anatomiczne i współczesne zróżnicowanie. Przegląd wybranych rodzin wyższych dwuliściennych: Ranunculaceae, Papaveraceae.
11. Radiacja adaptacyjna dwuliściennych, przegląd wybranych rodzin wyższych dwuliściennych: Fabidae: Rosaceae, Urticaceae, Fabaceae.
12. Wyższe dwuliścienne, c.d, przegląd wybranych rodzin wyższych dwuliściennych, Malvidae: Geraniaceae, Malvaceae, Brassicaceae.
13. Wyższe dwuliścienne, c.d, przegląd wybranych rodzin wyższych dwuliściennych: Lamidae: Lamiaceae, Solanaceae, Boraginaceae
14. Wyższe dwuliścienne, c.d, przegląd wybranych rodzin wyższych dwuliściennych Campanulidae: Asteraceae, Apiaceae.
15. Zajęcia terenowe: Koewolucja roślin i zapylaczy, Ogród Botaniczny UW
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy
Po zaliczeniu zajęć, student:
• Rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze związane z biologią ewolucyjną roślin (P2A_W01).
• Ma pogłębioną wiedzę z zakresu botaniki i ewolucji roślin, umożliwiającą dostrzeganie związków i relacji w przyrodzie (P2A_W04)
• Ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze poglądów na temat ewolucji i taksonomii roślin okrytonasiennych (P2A_W05)
• Ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w nowoczesnej biologii ewolucyjnej roślin (P2A_W07)
W zakresie umiejętności
Po zaliczeniu zajęć, student:
• stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie biologii roślin (P2A_U01)
• Biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu biologii ewolucyjnej roślin (P02_U02)
• wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych (P02_U03)
• planuje i wykonuje zadania badawcze pod kierunkiem prowadzących zajęcia (P2A_U04)
• zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski (P2A_U06)
• wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim na podstawie kwerendy literaturowej (P2A_U09)
W zakresie kompetencji
Po zaliczeniu zajęć, student:
• potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (P2A_K02)
• potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (P2A_K03)
• systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania (P2A_K07)
Kryteria oceniania
Wymagana obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności podczas cyklu zajęć), zaliczenie egzaminu testowego oraz napisanie pracy pisemnej.
Egzamin pisemny testowy (możliwe uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów) oraz esej na zaproponowany temat (możliwe uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów)
Literatura
Bell A.D. 2008. Plant form, 2nd ed. Timber Press, Portland.
Bressinsky et al. 2013. Strasburger’s Plant Sciences vol. 1 and 2, Springer, Berlin.
Dahlgren R.M.T., Clifford H.T., Yeo P.F. 1985. The families of the Monocotyledons. Springer-Verlag, Berlin.
Glover B. 2007. Understanding flowers and flowering. Oxford University Press, Oxford.
Herrera C.M. & Pellmyr O. (eds) 2002. Plant-animal interactions. An evolutionary approach. Blackwell, Oxford.
Judd et al. 2008. Plant Systematics. A phylogenetic approach. 3rd ed. Sinauer, Sunderland, Mass.
Kubitzki K. (ed.) 1990-.The families and genera of vascular plants, vol. 1-. Springer, Berlin.
Niklas K.J. 1997. The evolutionary biology of plants. The University of Chicago Press, Chicago.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: